به گزارش ایرنا ، از 12 دی ماه امسال محمدعلی طالبی به عنوان استاندار ، 11 اسفندماه سید محمد رضا سید حسینی شهردار شهر جهانی یزد و از روز 12 اسفندماه سیدمحمد رستگاری به عنوان فرماندار یزد معرفی شده اند.
استان‌یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که تاکنون از 6هزار آثار تاریخی، فرهنگی و چشم‌اندازهای طبیعی آن‌یک هزار و 720 مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار فارس و اصفهان به‌عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است .
یزد جهانی با تحولات تازه در حوزه مدیریتی به استقبال و پیشوازی نوروز 98 می رود تا بهترین مسافرت نوروزی را برای گردشگران در تقویم خاطرات آنها ، در مرکز ایران در یکی از اضلاع مثلث گردشگری رقم بزند.
جلسات مختلفی برای ایجاد بهترین فضا و نوروز زیبا برگزار شده و بر اطلاع رسانی های به موقع و منسجم در بخش های مختلف تأکید شده است.
در این خصوص دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان یزد اضافه کرد: برای نوروز 98 در استان 579 تخت در مهمانپذیرها، 90 تخت در هتل‌ آپارتمان ‌ها، هزار و 736 تخت در اقامتگاه های بومگردی و سنتی، 280 تخت در کمپ ‌های کویرنوردی، 140 تخت در مجتمع های گردشگری و 3 هزار و 800 تخت نیز در تاسیسات گردشگری پیش‌بینی شده است.
سیدمصطفی فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : مجموع ظرفیت اسکان موجود در سایر مکان های قابل استفاده از جمله خوابگاه‌ها، مهمانسراهای ادارات هم 25 هزار نفر است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد، ظرفیت اسکان در خانه‌ های مسافر را نیز 10هزار نفر و در مدارس 20 هزار نفر اعلام کرد و افزود: امسال ظرفیت اسکان در مدارس نسبت به سال گذشته 5 هزار نفر کاهش داشته است.
وی با ارائه آماری از دستگاه‌ های خدمات رسان در ایام نوروز تصریح کرد: ناجا در 300 پایگاه، هلال احمر در 18 پایگاه ثابت و سیار، اورژانس‌ پیش‌ بیمارستانی در 53 واحد، درمانگاه ‌های فعال بخش خصوصی در 30 مکان، راهدارخانه ها در 15 مکان و کیوسک ‌ها و پایگاه‌ های اطلاع رسانی نیز در 50 مکان در طول ایام نوروز به مردم خدمت رسانی می کنند.
وی یادآور شد: در ایام تعطیلات نوروز، 20 شورای حل اختلاف و 20 قاضی کشیک، مشکلات و مسائل مردم و مسافران نوروزی را حل و فصل خواهند کرد.
فاطمی از جانمایی سفره هفت سین نوروز در 98 مکان خبر داد و اضافه کرد: در نوروز پیش رو 200 سرویس بهداشتی موقت، 20 حمام عمومی، 600 مکان برای اقامه نماز و 100 مسجد به صورت شبانه ‌روزی به مسافران خدمات می دهند.
** اطلاع رسانی نوروز در قالب نشریه ای واحد
در این خصوص معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با تاکید بر پرهیز دستگاه های خدماتی از انتشار خدمات نوروزی در قالبهای جداگانه گفت: هیچ دستگاهی حق انتشار خدمات به صورت مجزا را ندارد و اطلاع رسانی همه بخشهای دست اندرکار باید در قالب نشریه ای واحد انجام شود.
محسن صادقیان در چهارمین نشست کمیته اطلاع، تبلیغات، امور فرهنگی و فضای مجازی ستاد اجرایی خدمات سفر استان اظهار داشت : تعدد بروشورهای اطلاع رسانی در قالب های مختلف، مانع از اطلاع رسانی بهینه به مسافران می شود و تجمیع اطلاعات دستگاه ها در قالب یک نشریه، کاهش هزینه ها و دسترسی به اطلاعات همه بخشها در قالب یک مجموعه را باعث می شود.
وی یادآور شد: سهم قابل توجهی از خدمات سفر توسط شهرداریها ارائه می شود این در حالی است که حضور جایگاه های ویژه ارائه اطلاعات خدمات این بخش در ورودی شهرهای استان در سالهای گذشته کم فروغ بوده است.
صادقیان با تاکید بر تهیه نقشه ای واحد که در آن جایگاه های ارائه خدمات مورد نیاز مسافران نوروزی پیش بینی شده باشد، ادامه داد: پس از تهیه نقشه، نمونه تهیه شده در اختیار دستگاه های خدمات رسان قرار گیرد تا در صورتی که محل ارائه خدمات بر روی نقشه مشخص نشده، اصلاحات لازم برای چاپ نسخه نهایی انجام شود.
وی همچنین ایجاد یک سامانه برای دریافت نظرات مردم و انجام نظرسنجی در خصوص خدمات ارائه شده به مسافران نوروزی را مورد تاکید قرار داد.
** حفاری و خدمات عمرانی در نوروز ، ممنوع
امسال شهرداری نیز تدارکات خوبی برای نوروز دیده و در ابتدای کار ، هرگونه خدمات عمرانی در این ایام را ممنوع کرده است.
معاون امور زیر بنایی و حمل و نقل شهری شهرداری یزد در این خصوص گفت: از پانزدهم اسفند ماه، همه فعالیت‌های عمرانی دستگاه‌های خدمات رسان شهری در یزد ممنوع است .
محمود دهقان طزرجانی با اشاره به برنامه های شهرداری یزد ویژه نوروز 98‌ اظهار کرد:‌ هرگونه حفاری و کنده کاری از 15 اسفند ماه در سطح شهر یزد ممنوع است .
وی افزود: دستگاه‌های اداری از جمله مخابرات ، آبفا ، گاز و شهرداری‌ها تا قبل از پانزدهم اسفندماه فعالیت‌های کنده کار و حفاری‌ها را انجام دهند .
معاون شهرداری یزد با اشاره به ضرورت آماده سازی فضا‌های شهری و پاکسازی حریم راه‌های ارتباطی شهر جهانی یزد برای پذیرش مهمانان نوروزی گفت: دستگاه‌های متولی طبق وظایفی که به آن‌ها اعلام خواهد شد عمل کنند .
مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد هم گفت: بیش از 100 پارکینگ در راستای کنترل ترافیک منطقه تاریخی در نظر گرفته شده که ترافیک بیش از دوازده محله تاریخی را پوشش می‌دهد.
سیی محمود کشفی پوربا اشاره به رسیدگی به وضعیت عمرانی بیش از 10 این محدوده افزود: در آستانه فرارسیدن عید نوروز ،کمبودهای پارک‌های درون محله‌ای شامل کف سازی، مبلمان و روشنایی برطرف شده و ساماندهی متکدیان و دست‌فروشان نیز در دستور کار قرار گرفته است .
** آغاز برنامه های نوروزی 98 از 25 اسفندماه 97
بخش های خدمات سفر هم از الان آمادگی خود را برای استقبال از مسافران نوروزی اعلام کرده اند.
یکی از این بخش ها راه آهن جمهوری اسلامی است که در این خصوص مدیرکل این مجموعه در استان اظهار داشت: تاکنون پنج جلسه با حضور اعضای ستاد نوروزی با هدف بررسی و تحلیل آمادگی منطقه یزد در ایام پیک نوروزی برگزار شده است .
سید مصطفی داوودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این جلسات تصمیمات لازم به منظور فراهم کردن شرایط استاندارد ایستگاه های مسافری در ایام نوروز گرفته شده و در مرحله اجرایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه برنامه های نوروز این مجموعه از 25 اسفندماه شروع و تا 16 فروردین 98 ادامه خواهد یافت، ادامه داد: امیدواریم امسال بتوانیم خدمات بهتر و شایسته تری به مسافران نوروز ارائه کنیم.
مدیرکل راه آهن یزد تصریح کرد: در قالب این برنامه ها و با برنامه ریزی های انجام شده در تلاش هستیم تا برای نوروز امسال ، قطار مسیر یزد - مشهد همه روزه شود.
وی در ادامه از جابجایی روزانه سه هزار و 26 مسافر از طریق هفت رام قطار در طول 330 روز از سال 97 خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد افزایش یافته است.
وی اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه، 998 هزار و 908 مسافر در این منطقه جابجا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6.5 درصد رشد یافته است.
** آغاز طرح ویژه حمل و نقل نوروز از 25 اسفند / فعالیت مراکز معاینه فنی در نوروز
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به فعالیت مراکز مجاز مکانیزه معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین نیز در ایام تعطیلات نوروز در دو شیفت روزانه گفت: طرح ویژه حمل و نقل مسافران نوروزی از 25 اسفندماه جاری و تا 17 فروردین ماه سال 98 به مدت 22 روز اجرا می شود.
علی علیخانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لیست کشیک های اداره کل راهداری مشخص شده و بر اساس آن در نوروز امسال کار خواهیم کرد تا بهترین خدمات ارائه شود.
وی افزود: در نوروز بکارگیری وسایل نقلیه مسافربری درون شهری، ادارات و سایر دستگاه‌ها برای جابجایی مسافران نوروزی ممنوع است و در صورت انجام، پلیس راه در این زمینه اعمال قانون خواهد کرد.
مدیرکل راهداری یزد با اشاره به آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل مسافر در تعطیلات نوروز تصریح کرد: پیش فروش بلیط از روز یکشنبه 12 اسفندماه بصورت حضوری و غیر حضوری (اینترنتی) آغاز شده و تمام هموطنان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های اختصاصی و مشترک شرکت‌های حمل و نقل مسافربری، بدون نیاز به حضور در پایانه‌های مسافربری ، برای خرید و رزرو بلیت اقدام کنند.
علیخانی تأکید کرد: تمام وسایل نقلیه مسافربری باید به وسایل و تجهیزات ایمنی از قبیل وسایل گرمایشی، زنجیر چرخ، برگ معاینه فنی و معتبر، کپسول آتش نشانی، جعبه کمکهای اولیه، مثلث شبرنگ و چکش ایمنی مجهز باشند.
** سختگیری در نظارت بر وسایل نقلیه مسافربری
وی یادآور شد: تیم های بازرسی و شرکت‌های مسافربری نظارت جدی بر عملکرد وسایل نقلیه مسافربری خواهند داشت و سختگیری های بالا خواهد بود.
این مسئول با اعلام شماره تماس 141 و سامانه 141 برای اطلاع رسانی به منظور دریافت کمک تصریح کرد: هر وسیله نقلیه اعمم از مسافری و کالا ، می تواند با این شماره و سامانه تماس بگیرد.
**اولویت حمل و نقل بار با کالاهای اساسی و ضروری
مدیرکل راهداری با اشاره به مکاتبه با استاندار به منظور اعلام اولویت های حمل و نقل بار استان یادآور شد: در این ایام حمل و نقل کالاهای ضروری ، اساسی و نهاده های دامی در اولویت است.
علیخانی افزود: همچنین مکاتبه شده تا تأمین لاستیک ناوگان حمل و نقل مسافری در اولویت دستگاههای توزیع این کالا قرار گیرد.
وی درباره صدور پروانه عبور ترافیکی نیز اظهار داشت: در زمان سفرهای نوروزی، جابجایی محموله های ترافیکی دارای محدودیت است و صدور پروانه عبور ترافیکی باید با تشریفات خاص خود انجام شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد در ادامه از فعال بودن مراکز مجاز مکانیزه معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین نیز در ایام تعطیلات نوروز در 2 شیفت روزانه خبر داد.
وی همچنین به وجود مجتمع های خدماتی در مسیر جاده ها نیز اشاره و به رانندگان توصیه کرد تا بعد از هر 2 ساعت رانندگی ، 15 تا 20 دقیقه استراحت ضروری است تا اتفاقی نیفتد.
مدیرکل راهداری استان یزد اضافه کرد: مسافران قبل از حرکت از وضعیت راههای اطلاع لازم را کسب کرده و علاوه بر معاینه فنی خودرو ، تجهیزات ضروری به همراه داشته باشند و در حین مسافرت ضمن رعایت سرعت مطمئنه ، به هشدارهای پلیس و راهداران توجه لازم داشته باشند.
در این ایام جایگاه‌های سوخت منطقه یزد نیز برای استقبال از مسافران نوروزی آماده شده است.
در این خصوص مدیر فرآورده های نفتی منطقه یزد گفت: 131باب مرکز عرضه استان به منظور تامین سوخت شهروندان و مسافران نوروزی به شهرجهانی یزد آماده هستند.
عبدالرضا انتظاری افزود : صاحبان امتیاز مراکز عرضه سوخت مایع وبهره برداران جایگاه های CNG منطقه درحال رفع نواقص و استانداردسازی مرکز عرضه هستند و انتظار است در ایام نوروز نسبت به خرید به موقع فرآورده‌های نفتی، آماده بکار بودن ژنراتور برق ، نظافت روزانه نمازخانه و سرویس‌های بهداشتی، بروز بودن تجهیزات ایمنی و آتش نشانی اهتمام ویژه صورت گیرد.
وی با تشریح میزان مصرف گاز سی ان جیاستان در 11ماهه سال جاری گفت : تا پایان بهمن ماه سال جاری بیش از 100میلیون 822هزار متر مکعب گاز سی ان جیدر استان مصرف شده که علاوه بر کاهش آلودگی هوا و محیط زیست ، باعث صرفه جویی حدود یکصد میلیون لیتر بنزین موتور را شاهد هستیم.
مدیر منطقه یزد خاطرنشان کرد: روابط عمومی منطقه با شماره تلفن 36246661 و واحد کنترل نظارت با شماره 36247339 در ساعات اداری و سامانه 09627 مرکز پاسخگویی 24ساعته شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران آماده دریافت هرگونه سوال، انتقاد و پیشنهاد است.
اطلاعات مربوط به جایگاه های سوخت استان بر روی نرم افزار پمپ بنزین یاب نیز برای دستیابی آسان و سریع به موقعیت مکانی جایگاه‌های سوخت بروز رسانی و بارگذاری شده است.
** افزایش میوه تنظیم بازار برای توزیع در ایام نوروز
در بحث نیازها و کالاهای اساسی از جمله میوه و گوشت نیز تلاش های زیادی شده تا این کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم استان یزد قرار گیرد.
در بحث میوه تنظیم بازار نوروز اعلام شده که سیب درختی و پرتقال مورد نیاز تهیه شده و تا روز 15 اسفندماه به صورت کامل در سردخانه ها ذخیره سازی خواهد شد.
مدیر سازمان تعاون روستایی یزد گفت : از بهمن ماه در چند مرحله ، 900 تن پرتقال والنسیا و تامسون و 600 تن سیب زرد و قرمز مرغوب برای توزیع با نرخ مصوب تامین شد.
علی جهازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیرو ابلاغ مصوبات ستاد تنظیم بازار و کمیته راهبری میوه تنظیم بازار تاکنون 100درصد سهمیه سیب و سهمیه پرتقال مورد نیاز نیز تا روز 15 اسفندماه ذخیره خواهد شد.
مدیر سازمان تعاون روستایی یزد با بیان اینکه پس از ذخیره سازی، با تصمیم کمیته راهبردی میوه ، قیمت و زمان توزیع اعلام می شود، خاطرنشان کرد: امسال با تصمیم کمیته راهبردی میوه ، شاهد افزایش سه برابری سیب درختی نسبت به سال گذشته هستیم .
جهازی یادآور شد: سال قبل 200 تن سیب و 800 تن پرتقال والنسیا تولید جنوب کشور برای مصرف نوروز ذخیره ‌شده بود.
وی تصریح کرد: تا 15 اسفندماه جاری 700 تن پرتقال والنسیا از شهرستان های جیرفت و رودان خریداری و در سردخانه های مجهز ذخیره شد و 200 تن پرتقال تامسون شمال نیز حمل و در سردخانه ها موجود است.
** ورود و خروج هرگونه دام زنده به استان ممنوع/ ثبات قیمت گوشت
چندی قبل علی زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری یزد در جلسه ستاد تنظیم بازار گفته بود که خروج دام سنگین و گوشت قرمز به منظور تنظیم بازار و تعادل قیمت ها از این استان تا 15 فروردین 98 ممنوع است.
طی روزهای اخیر معاون امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی یزد در خبری جدید بر اساس دستورالعمل ارسال وزارت کشاورزی، ورود و خروج هرگونه دام زنده تا اطلاع ثانوی را ممنوع اعلام کرد .
نادر سلیم افزود: در حال حاضر حدود 802 هزار رأس گوسفند و بز، 144 هزار رأس گوساله و گاو دورگه اصلی و بومی و تعداد 15 هزار نفر شتر در استان موجود است .
در عین حال رئیس اتحادیه قصابان استان با بیان اینکه ، قیمت گوشت در یزد از این میزان گرانتر نمی‌شود ، گفت: سال جدید نیز با توجه به زاد و ولد گوسفندان و افزایش دام‌ ، قیمت گوشت افزایش نمی‌یابد.
علی ملک ثابت افزود: در صورتی که کرایه‌ها ، قیمت خوراک دام، داروی دام و مزد کارگر کاهش یابد قیمت گوشت نیز به تبع آنها کاهش پیدا می‌کند.
یکی دیگر از کالاهای مورد نیاز در ایام نوروز شیرینی است که در این بخش یزد ، شهرت جهانی دارد.
در این خصوص وضعیت بازار حکایت از آن دارد که شیرینی شب عید گران نمی‌شود و بیشتر فعالان صنف قنادی موافقت کرده‌اند که در آستانه نوروز قیمت‌ها را افزایش ندهند.
در بحث بازرسی هم مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف یزد گفت: این مجموعه همگام با سایر استان‌ها با اجرای طرح ویژه، از 15 بهمن‌ماه امسال تا 16 فروردین‌ماه 1398 سعی در کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و خدمات اولویت‌دار و تأمین، توزیع و ارائه خدمات، قیمت کالا و خدمات، از طریق هدایت تیم‌های بازرسی در سطح شهر به‌صورت بازرسی رسته‌ای و تمرکز بیشتر بر مراکز خرید پررونق دارد .
محسن مظفری‌زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این گشت نظارتی در قالب پنج تیم مرد و یک تیم زن تشکیل شده که در 2 شیفت کاری صبح و عصر در ظرف ایام تعطیل در حال فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه 12 بازرس وظیفه نظارت بر بازار شب عید را بر عهده دارند، تصریح کرد: اتاق اصناف استان یزد با شماره تلفن 36291719 و سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز با شماره سه‌رقمی 124 پذیرای شکایات و انتقادات مردمی بوده و موارد را در سریع‌ترین زمان بررسی خواهند کرد.
مظفری تأکید کرد: بیشترین بازرسی اتاق اصناف استان در شب عید بر مایحتاج مردم و همچنین بر واحدهایی نظیر مکانیکی که مردم در شب عید بیشتر با آن سروکار دارند، است .
به هر حال امیدواریم امسال نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان با داشتن القاب زیبایی همچون : شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی و قطاب ، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب بتواند بهترین میزبانی را از مسافران نوروزی داشته باشد.
گزارش از : محمودرضا رحمانی
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.