به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی این اداره کل، نیره پورملائی افزود: یکی از دوربین های نصب شده در یک نقطه با ثبت هفت گونه جانوری شامل گربه وحشی، گرگ، روباه، خرگوش، جبیر، یوزپلنگ و عقاب، نشان از تنوع بالای گونه جانوری این پناهگاه است.
وی با قدردانی از تلاش محیط بانان برای ثبت وقایع مناطق حفاظت شده ادامه داد: سازگاری گونه های رقیب (گرگ و یوزپلنگ) در قلمرو هم در استان بسیار حائز اهمیت است.
پناهگاه حیات ­وحش دره ­انجیر بین چهار منطقه استان یزد مهمترین پل ارتباطی است که تقریبا تمام یوزپلنگ های استان یزد از این دره عبور کرده اند یا در آن ساکن هستند؛ اما این پناهگاه به دلیل برخی عوامل مانند فعالیت معادن و شترداری به زیستگاهی شکننده تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا از انجمن یوزپلنگ ایرانی، از اواسط دهه 1380 تا امروز با افزایش حساسیت نسبت به وضعیت یوزپلنگ در ایران، پروژه­های تحقیقاتی بسیاری توسط گروه­های مختلف دولتی و غیر دولتی برای ثبت حضور و تخمین جمعیت یوزپلنگ در زیستگاه های مهم کشور انجام شده است.
استان یزد یکی از مهمترین بخش­ها برای پایداری وضعیت یوزپلنگ در زیستگاه های جنوبی است.
انجمن یوزپلنگ ایرانی با همکاری اداره کل محیط ­زیست استان یزد و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال 1389 به طور مستمر مناطق این استان را پایش می ­کنند.
تمامی مناطق در این استان قابلیت بالایی برای زیستن یوزپلنگ آسیایی دارند اما 4 منطقه بیش از سایر مناطق مطالعه انجام شده دارای نتایج قابل ذکر هستند. این چهار منطقه شامل پارک ملی و منطقه حفاظت شده سیاهکوه، پناهگاه حیات ­وحش دره انجیر، منطقه حفاظت شده کوه بافق و منطقه شکار ممنوع آریز است.
منطقه حفاظت شده دره انجیر خرانق اردکان یزد، زیستگاه گونه های نادر و از جمله یوزپلنگ آسیایی است.
استان یزد یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد.
7536/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.