به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت سی امین سالگرد تاسیس دانشگاه یزد با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باتوجه به تعداد قابل توجه مراکز آموزش عالی و دانشجو در استان، نوعی ساماندهی و تقویت دانشگاه ها با توجه به نیازهای استان ضرروی است.
وی ادامه داد: باتوجه به طرح این موضوع در سال های گذشته، مسئولان و روسای دانشگاه های استان آمادگی ذهنی مناسبی از آن دارند؛ از این رو آمادگی داریم تا یزد، استان پیشرو در طرح ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور انتخاب شود.
استاندار یزد اظهارداشت: یزد جزو استان هایی است که دانشگاه نقش مهم و زیادی در توسعه آن داشته و تاسیس دانشگاه ها و دیگر مراکز آموزش عالی نقش خود را در توسعه منطقه به خوبی نشان داده است.
طالبی با بیان اینکه بسیاری از مناطق استان با فعال شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جانی دوباره گرفتند، خاطرنشان کرد: فعالیت دانشگاه در این مناطق مزیت هایی از جمله کاهش مهاجرت و توسعه منطقه را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: دانشگاه یکی از مکان هایی است که رقابت سالم را بین شهرستان ها برای توسعه به وجود آورده، طوری که همواره یکی از مطالبات اصلی مسئولان محلی و مردم بوده است.
استاندار یزد با قدردانی از تلاش های فعالان حوزه تعلیم و تربیت اظهار امیدواری کرد: یزد یکی از استان های توسعه یافته کشور در بخش‌های مختلف محسوب می شود، امیدواریم در شرایط کنونی، با اتخاذ راهکارها و رویکردهای مناسب مشکلات مردم را به حداقل برسانیم.
طالبی افزود: برای رفع چالش های توسعه در استان و پیش بردن روند توسعه در شرایط بهتر، باید دانشگاهیان در کنار مسئولان استان باشد و بتواند راهبردهای مناسبی را پیش‌روی مدیران محلی قرار دهد.

** نیروی انسانی و آموزش
همچنین وزیر اسبق نیرو با بیان اینکه دانشگاه یزد در سی سال گذشته رشد شتابانی داشت، گفت: بدون تردید دانشگاه در دنیای امروز موجب توسعه و یکی از مسائل بسیار مهم در کشورهای مختلف است.
حبیب الله بی طرف، توسعه را پیشرفت و رشد دانست و افزود: برخی صاحب‌نظران در تعریف توسعه بر روی توسعه اقتصادی تاکید دارند و به طور عمده شاخص هایی از جمله تولید ناخالص ملی را مدنظر قرار می دهند، اما بسیاری دیگر توسعه را در محدوده عرصه اقتصاد نمی‌دانند بلکه آن را در همه زمینه‌ها به خصوص حوزه های اجتماعی، فرهنگی و انسانی در نظر می گیرند.
عضو هیات امنای دانشگاه یزد با تاکید و تبیین نقش نیروی انسانی و آموزش در نوسعه تصریح کرد: اگر مشکلات و محدودیت های اقتصادی و اجتماعی را مد نظر قرار دهیم یکی از مهمترین عوامل برای حل آنها توجه به توسعه انسانی و آموزش است و می تواند از این بخش های به عنوان کلید توسعه یاد کرد.
استاندار سابق یزد افزود: فعالیت های توسعه‌ای به خصوص در حوزه نفت، گاز و پالایش در زمان دفاع مقدس محدود شد و خام فروشی را به دنبال داشت؛ باید در این حوزه ها بیش از پیش به نیروی انسانی روی آورده شود.
وی تصریح کرد: باتوجه به چالش های موجود، جامعه از دانشگاهیان انتظار نقش آفرینی برای رفع مشکلات دارد، از این رو باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاهی به نحو مطلوب تری استفاده شود.

**
همچنین رئیس دانشگاه یزد با تبیین اهمیت نقش دانشگاه ها در توسعه کشور، گفت: مسئولان باید از این ظرفیت ها به نحو مطلوب تری برای توسعه بخش های مختلف استفاده کنند.
محمدصالح اولیاء افزود: بحران ‌های مالی از جمله چالش‌های جدی جامعه دانشگاهی است که به حمایت کامل مسئولان ارشد کشور نیاز دارد.
وی تصریح کرد: دستگاه‌ های موثر در عملکرد آموزش عالی باید نقش دانشگاه ها در توسعه کشور را به رسمیت شناخته و حمایت کنند.
وی با تاکید بر تدوین برنامه‌های منسجم آموزشی و متناسب با نیازهای جامعه، از استادان و روسای دانشگاه های استان خواست بیش از پیش به یکپارچگی برنامه‌های علمی توسعه ای در استان توجه کنند.
در این آیین با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از کتاب تاریخچه و تمبر یادبود سی امین سال تاسیس دانشگاه یزد رونمایی و از حامیان برگزیده با حضور روسای ادوار این دانشگاه تجلیل شد.
استان یزد حدود یکصد هزار دانشجو دارد که در 68 مرکز آموزش عالی به تحصیل مشغول هستند و از این تعداد حدود 14 هزار نفر در دانشگاه یزد تحصیل می کنند.
دانشگاه یزد افزون بر 400 عضو هیات علمی و 100 رشته تحصیلی دارد.
این استان بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌ میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عصر چهارشنبه در سفری 2روزه وارد یزد شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.
بهره برداری از 2 طرح عمرانی، دیدار با آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و بازدید از پارک علم و فناوری از برنامه‌ های نخستین روز سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یزد بود.
وی علاوه بر شرکت در آیین گرامیداشت سی امین سال تاسیس دانشگاه یزد، بازدید از طرح های عمرانی و فناوری سایت اصلی دانشگاه های یزد ، اردکان و میبد و حضور در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان از برنامه های دومین روز سفرش به یزد است.
7532/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.