آموزش و پرورش اردکان در سه بخش مرکزی، عقدا و خرانق در شهرستانی با پهناوری 24 هزار کیلومتر مربع با بیش از 19 هزار دانش آموز و در 120 آموزشگاه فعال است و پراکندگی دانش آموزی تقریبا به ازای یک دانش آموز در هر 1.5 کیلومتر مربع است.
فاصله رو در رو به آموزشگاه یعنی مدرسه آزادی رباط پشت بادام در بخش خرانق و آموزشگاه خلیل آباد در بخش عقدا بیش از 300کیلومتر می باشد.
همچنین از دبستان شهید اردکانی در حاجی آباد زرین که به مرکز شهرستان عزیمت کنید 140 کیلومتر فاصله دارد ولی هیچ روستایی در بین راه وجود ندارد که اینها کار نظارت و بازرسی را در آموزش و پرورش سخت می کند.
اما هیچ روستایی در شهرستان وجود ندارد که دانش آموز داشته باشد ولی مدرسه نداشته باشد.
تعداد معلمین و کارمندان آموزش و پرورش بیش از 1200 و نزدیک به یک هزار نفر هم بازنشسته آموزش و پرورش وجود دارد.
بعد از انقلاب جمعیت دانش آموزی اردکان از 20 هزار دانش اموز تا 11هزار دانش آموز نوسان داشته است بیشترین جمعیت دانش آموزی شهرستان مربوط به دهه 60 می باشد و به تبع آن استخدام بیشتری در آن دهه بوده حال که 30 سال از آن زمان می گذرد دانش آموزان آن زمان حالا صاحب مدرسه ای شده اند که معلمین آن زمان 30 سال در آن خدمت کرده اند و حال یا بازنشسته شده اند و یا در شرف بازنشستگی اند و با 2 پدیده رو برو هستیم .
یکی رشد جمعیت دانش آموزی بطوری که امسال بیشترین رشد جمعیت دانش آموزی استان (نسبت به جمعیت شهرستان) را در اردکان داشته است یعنی افزایش 1400 نفری دانش آموز و بازنشسته شدن بیش از 70 نفر از معلمین.
قدمت نزدیک به 90 ساله آموزش و پرورش تعداد زیادی از مدارس را مستهلک ساخته است و این در حالیست که سال آینده 1700 نفر به دانش آموزان ما اضافه می شوند و سال بعد از آن بیش از 200 نفر ، پس با سه پدیده روبرو هستیم که حتما باید چاره ای اندیشیده شود.
این سه پدیده شامل رشد جمعیت دانش اموزی، بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمین و فرسوده شدن بخشی مهمی از مدارس است.
حضور خوب خیرین در ساخت مدارس، خرید تجهیزات و وسایل نقلیه در دولت تدبیر و امید در این شهرستان زبان زد بوده است بطوری که در این پنج سال بیش از 10 هزار متر مربع به فضاهای آموزشی اضافه شده است.
استعدادهای خوب و برتر دانش آموزان و تلاش و تعهد دبیران و آموزگاران و برنامه ریزی دلسوزانه مدیران و کادر اداری آموزش و پرورش باعث شده نتایج خوبی در حوزه های آموزشی و تربیتی داشته باشیم.
نتایج بسیار خوب در کنکور سراسری، رتبه سوم استان در هر پنج گروه در چهار سال اخیر که اگر سهمیه منطقه سه را برای بعضی شهرستان ها حذف نماییم اردکان در منطقه 2 ، اول استان خواهد بود.
همچنین به اول شدن رشته تجربی در سال گذشته و رشته ریاضی در 2 سال گذشته در کنکور سراسری هم باید توجه داشت.
دیگر افتخارات:
بیشترین درصد قبولی در رشته های پزشکی و مهندسی نسبت به جمعیت دانش اموزی در کنکور و اول شدن در آزمون های علمی در متوسطه اول در چهار سال اخیر در استان.
اول شدن در آزمون های علمی علامه حلی در بین 56 اموزشگاه استعدادهای درخشان کشور و توفیقات خوب در المپیادها و جشنواره های خوارزمی.
رتبه های برتر در مسابقات ورزشی والیبال، دو میدانی و شمشیر بازی در استان و دعوت از 2 دانش آموز به اردوی تیم ملی و کسب بیش از 100 رتبه اول تا سومی در مسابقات فرهنگی، هنری .
ساخت یا تکمیل بیش از 20 مدرسه، سالن نمازخانه، سالن چند منظوره و کلاس درس و برتری معلمین شهرستان در الگوهای تربیتی در این چند سال اخیر.
شرکت بیش از هزار دانش آموز بصورت داوطلبانه در کلاس هاس قرآنی دارالقرآن های زیر نظر آموزش و پرورش، وجود کوچک ترین مدرسه دنیا در این شهرسان در روستای فخر آباد با یک دانش آموز و یک معلم.
اول شدن در 10 درس از 14 درس نهایی استان و صاحب رتبه سه شدن درس در کشور.
'ابوالفضل کارگر'
رئیس آموزش و پرورش اردکان
7544/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.