به گزارش ایرنا ، سید محمد رستگاری روز یکشنبه در بازدید از روند حفظ بناهای تاریخی روستای « سر یزد» افزود: متولیان گردشگری در کنار برنامه‌های تفریحی، همواره مسائل فرهنگی و توجه به شرایط و بافت مذهبی منطقه و مردم را رعایت کنند.
وی ادامه داد: انجام هر نوع فعالیت عمرانی، آموزشی و گردشگری در شهر با حمایت و همراهی مسئولان و توسط بخش خصوصی همراه با پیوست فرهنگی خواهد بود.
این مسئول به اهمیت معرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی در کنار معرفی آداب، رسوم و ارزش‌های حاکم بر مردم به مسافران به‌خصوص گردشگران داخلی و خارجی تأکید کرد.
رستگاری گفت: معرفی فرهنگ و سنت‌های فرهنگی مردم و گذشتگان به گردشگران موجب جذب بیشتر آن‌ها برای حضور در شهرستان و بازدید از اماکن مختلف می‌شود.
مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که تاکنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملی رسید .
همچنین باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت است.
تاکنون از میان صنایع‌دستی، رشته سنگ‌تراشی، چاقوسازی و ترکه‌بافی به ثبت آثار ملی رسید و علم برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می‌شود.
روستاهای هدف گردشگری مهریز شامل هرفته، بنا دک سادات ، منشاد و مدوار و روستاهای نمونه گردشگری نیز، ارنان و سر یزد است.
در سال 1396 ، 50 هزار گردشگر داخلی و خارجی از آثار و بناهای تاریخی منطقه دیدن کردند که از این تعداد پنج هزار نفر گردشگر اروپایی از قلعه زین الدین، باغ پهلوانپور و مجموعه سر یزد دیدن کردند.
بنای اولیه مهریز را به مهر نگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می‌دهند.
سر یزد یکی از روستاهای مهریز است که قدمتی چند هزارساله دارد در زمان‌های دور، دروازه ورودی استان یزد در سر یزد بوده و به آن شهر فرافر می‌گفتند.
این روستا در پنج کیلومتری شهر مهریز و 40 کیلومتری شهر یزد واقع‌شده است.
مهم‌ترین آثار تاریخی سر یزد شامل قلعه، رباط نو و رباط کهنه، مسجد جامع، چاپارخانه، دروازه شهرفرافر، عمارت تاریخی، پاکنه، آب انبار و غیره است.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.