محمد کاظمی روز سه شنبه در خصوص خاموشی چاه های کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله دوم دوره خاموشی 648 حلقه چاه کشاورزی ابرکوه، از 11 دی ماه جاری به مدت 30 روز با قطع برق چاه های آب کشاورزی اجرا شده است.
وی اظهار داشت: این طرح بر اساس مصوبه بیست و هفتمین نشست شورای حفاظت منابع آب و با توجه به شرایط کم‌ آبی و تبعات 2 دهه خشکسالی اجرا می‌شود.
کاظمی با قدر دانی از همکاری کشاورزان در اجرای این طرح و بیان اینکه قطع برق چاه‌های کشاورزی در این شهرستان در 2 دوره زمانی، از 26 آبان تا 26 آذرماه ماه و از یازدهم دی‌ماه تا یازدهم بهمن اجرا می شود، افزود: طرح خاموشی چاه ها بهترین روش برای تقویت سفره‌های آب زیر زمینی است زیرا برداشت‌های بی‌ رویه و غیراصولی از منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی‌های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب زیر زمینی شده است .
رئیس اداره منابع آب ابرکوه نیز در این خصوص به ایرنا گفت: طرح نخست 30 روزه خاموشی 648 حلقه چاه کشاورزی با همکاری بهره‌برداران و نهادهای مسئول باعث صرفه جویی در 9.8میلیون مترمکعب آب شد.
محمدعلی شرافت ادامه داد: مدیریت مصرف آب کشاورزی از سال 93 با اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت و در سال 95 با اجرای طرح خاموشی 30 روزه و 45 روزه چاه‌های کشاورزی و نصب سامانه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.
وی با اعلام موفقیت این طرح در مدیریت منابع آب افزود: به دلیل تبعات خشکسالی، ایجاد 36 فروچاله‌ و خشک شدن قنات‌ها، دشت ابرکوه از دشت‌های ممنوعه کشور شده و مدیریت آب‌های زیر زمینی در این شهرستان اجتناب‌ ناپذیر است.
شرافت اضافه کرد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیر زمینی باعث شده در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را دو چندان کرده است.
وی تصریح کرد: با توجه به تداوم کم‌آبی، بهره‌وری بهتر از آب باید مدنظر قرار گیرد و با تغییر الگوی کشت به محصولات کم آبخواه و اجرای طرح‌های آبیاری نوین، منابع آب مدیریت شود.
وی اضافه کرد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و 300 لیتر در ثانیه در سال 1394هم‌اکنون به سه هزار و 500 لیتر در ثانیه رسیده است.
شرافت ادامه داد: یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب، نصب سامانه‌های حجمی هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی است که این طرح با همکاری مدیریت توزیع برق ابرکوه و مشارکت کشاورزان از سال 1393 آغازشده است .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: تاکنون برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی با حمایت و کمک‌های بلاعوض دولت سه هزار و 500 هکتار از باغ‌ها و اراضی زراعی این شهرستان در سال‌های گذشته به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.
مهدی غیب الهی ادامه داد: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و هدر رفت آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی از مزایای اجرای این طرح‌ها بوده است.
وی کاهش کشت محصول کشاورزی پر آبخواه تا30 درصد، اجرای 54 طرح آبیاری نوین در 500 هکتار از زمین های کشاورزی در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات بلاعوض به متقاضیان کشت محصول زعفران را از اقداماتی دانست که برای مدیریت مصرف آب انجام‌ شده است .
35 درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دام‌پروری است و هفت هزار و 500 خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.
سطح زیرکشت محصول زراعی و باغی شهرستان ابرکوه 15 هزار هکتار است که سالانه 190 هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.
7540/ 6014/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.