به گزارش ایرنا ، محمدرضایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: شبکه بانکی استان شامل 28 موسسه است که 17 مورد آن زیرمجموعه شورای هماهنگی است.
وی افزود: 11 استان از 31 استان در اقتصاد ملی تأثیرگذارند، یزد یکی از این مناطق است به این دلیل بانک‌ها به‌عنوان حامی شریان اقتصادی در این فرآیند، نقش بسیار مهمی دارد.

** عزم ملی برای حمایت از تولید ملی
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های یزد بابیان اینکه تلاش بر عزم ملی برای حمایت از تولید ملی با همدلی و همکاری برنامه ‌ریزی‌شده است ، تصریح کرد: با توجه به شروع و تشدید دوباره تحریم‌ها از 13 آبان، علاوه بر اعطای تسهیلات ، استفاده از سایر ابزارهای مالی همچون ال سی نیز مدنظر است.
رضایی تأکید کرد: امروز اعطای وام به‌نوعی، فشار به شبکه مالی و پولی است به همین دلیل معتقدیم از سایر ابزارها به‌خوبی استفاده شود و این نوع خدمات را تا در حمایت از تولید و صنعت، گسترش دهیم.

** خروج 89 درصد منابع بانکی در قالب تسهیلات و سایر ابزارها
وی ادامه داد: بانک‌های استان 89 درصد منابع خود را در قالب ابزارهای مختلف حمایتی همچون تسهیلات و ال سی و غیره خرج کرده‌اند و هم‌اکنون 185 هزار میلیارد ریال جمع مانده سپرده ‌هاست.
سرپرست شعبه بانک ملی یزد خاطرنشان کرد: گفته می‌شود سپرده‌های بانکی نزد بانک‌ها ماند، صحت ندارد و حداقل در 17 بانک زیرمجموعه شورای هماهنگی واقعیت ندارد.
به گفته دبیر شورای هماهنگی بانک‌های یزد ، هم‌اکنون میزان مطالبات مردم و بخش‌های تولید 13 هزار میلیارد ریال و مطالبات از دولت نیز حدود 10 هزار میلیارد ریال است.

** حمایت و ساماندهی کارگاه‌های کوچک و متوسط
رضایی درباره حمایت از تولید و عملکرد بانک‌ها در کارگروه تسهیل و رونق تولید هم اظهار داشت: دولت با اجرای این طرح ، کارگاه‌های کوچک و متوسط را ساماندهی کرده که خطا در استفاده از تسهیلات در آن‌ها با نظارت‌های صورت گرفته ، کمتر از سایر بخش‌ها و نمونه‌های مشابه در دولت قبل است.
وی افزود: بانک ملی در این خصوص از سال 96 و با ایجاد کارگروه تاکنون 181 پرونده معرفی‌شده با 2 هزار و 328 میلیارد و 440 میلیون ریال اعتبار و 373 پرونده مستقیم و شناسایی‌شده توسط بانک با پنج هزار و 564 میلیارد و 390 میلیون ریال اعتبار داشته است.
این مسئول ادامه داد: از این تعداد پرونده 73 مورد در حال بررسی بود یا عدم مراجعه بود ،برای 51 مورد مصوبه صادرشده ، 68 مورد پرونده‌ها در حال تکمیل ، 46 مورد پرداخت‌شده و 37 مورد نیز به دلیل مشکلات واحد با عدم پرداخت مواجه شد.

** استفاده از سهمیه بانک ملی در یزد برای بازگشایی ال سی
وی با اشاره به مسائل پسابرجام هم گفت: اواخر سال گذشته سهم بانک ملی کشور از صندوق توسعه ملی برای بازگشایی ال سی 12 میلیون دلار بود که سرپرستی یزد تنها در یک مورد تمام این سهمیه را استفاده کرد و هم‌اکنون هم برخی شعبه‌های ارزی بانک ملی به تولیدکنندگان مشاوره و کمک می‌کند.
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های یزد تأکید کرد : حمایت همه‌جانبه بر پایه منافع ملی از واحدهای تولیدی و اقتصاد کشور و استان ، مدنظر است به این دلیل و با این هدف‌گذاری‌ها ، همراهی نکردن شبکه بانکی با این بخش‌ها مفهومی نخواهد داشت.

** رشد یک تا 2 درصد سپرده‌های بانکی
رضایی بر حرفه نبودن سپرده‌گذاری در بانک‌ها به‌منظور دریافت سود تأکید کرد و گفت: باید روال به‌گونه‌ای باشد که مردم ، پول و سپرده‌های خود را در چرخه تولید وارد کنند تا شاهد نجات اقتصاد و تولید کشور باشیم.
وی بابیان اینکه پرداخت سود در بانک‌ها اشتباه است ، حداکثر سود در بانک ملی را 15 درصد اعلام کرد و افزود : سیاست این بانک به‌منظور حمایت از اقتصاد ، تولید و منافع ملی کشور موجب شده تا رشد سپرده‌های بانکی در سال جاری حدود یک تا 2 درصد بیشتر نباشد.
این مسئول خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از تسهیلات این بانک برای قرض‌الحسنه هزینه می‌شود به‌گونه‌ای که سال گذشته 99.9 درصد درخواست وام ازدواج در استان در شعبه‌های بانک ملی پرداخت شد و از این لحاظ رتبه برتر کشور را کسب کردیم.

** فریز سپرده‌ها برای دریافت تسهیلات ممنوع است
دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد درباره دلیل نگه‌داشتن (فریز) پول مردم برای دریافت تسهیلات هم گفت: بانک مرکزی بارها فریز کردن سپرده‌ها را ممنوع کرد،می‌توانیم به‌صورت موردی آن‌ها را بررسی کنیم .
رضایی درباره وضعیت انتقال حساب شرکت‌ها بزرگ هم این کار را باوجود تلاش‌های متعدد ، نیازمند عزم همگانی در میان مسئولان استان عنوان کرد.
هم‌اکنون یزد با حدود سه هزار و 400 واحد تولیدی فعال به‌عنوان چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.
این استان در پرداخت تسهیلات مستقیم رونق تولید از سوی بانک‌ها ، رتبه هفتم کشور را دارد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.