به گزارش ایرنا سید جلال دهقانی فیروزآبادی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه نمایشگاه فن بازار در یزد با اشاره به اهمیت نقش تحقیق و توسعه در پیشرفت کشور افزود: هدف دانشگاه و مراکز پژوهشی فقط انجام پژوهش برای پژوهش نیست.
وی شعار هفته پژوهش را پژوهش هدفمند بیان کرد و اظهار داشت: پژوهش باید مولد باشد و به ایده تبدیل و آن ایده هم عملی شود.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه همچنین پژوهش باید کاربردی و مشکل گشا باشد و پژوهش و علم از مساله آغاز می شود، تصریح کرد: اگر پژوهش تجاری نشود پیشرفت و توسعه ای نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: استان یزد در هندسه ملی جمهوری اسلامی ایران و به لحاظ تاریخی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان یکی از مراکز مهم کشور است.
دهقانی فیروزآبادی خاطر نشان کرد: از این استان فارغ از الزام توسعه بومی و محلی انتظار است با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های آن در سطح ملی هم نقش ایفا کند.
همچنین نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با اشاره به راهکارهای رفع مشکل آب در استان و کشور گفت: بهترین راهکار، پژوهش در مورد دانش بومی آب شیرین کن هاست و خواستار مشارکت دانشگاه یزد و پارک علم و فناوری استان در این زمینه شد.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی خاطر نشان کرد: در یزد بحث های مهمی مطرح است که با توجه به خلاقیت نخبگان می تواند در راستای توسعه در سطح کشور گام برداشت، باید این ظرفیت را تقویت کنیم و دانش نهفته در پژوهشگران را متبلور سازیم .

** پیوست پژوهشی لازمه تصمیمات شورای برنامه ریزی
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد گفت: تصمیمات شورای برنامه‌ریزی و کارگروه‌ها حتما بایستی پیوست پژوهشی داشته باشند.
علی زینی وند افزود: خوشبختانه پژوهش و گفتمان پژوهش‌ محور در استان و کشور نهادینه شده است و کلید واژه‌ پژوهش محور و دانش بنیان هم ایجاد شد، امیدواریم به کلمات لوکس و غیرقابل مصرف تبدیل نشوند بلکه به مرحله اجرا درآید.
وی افزود: باید پژوهش های انجام شده مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد که چقدر در لایه‌های مختلف زندگی و به ویژه در توسعه اجتماعی و اقتصادی و ... استان تاثیر گذار بود.
زینی وند ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته پیش از این صنعت از نمایشگاه های فن بازار استقبال می کرد اما در حال حاضر استقبال صنایع کاهش یافت؛ شاید علت این است راهکارهای پژوهشی و عملیاتی نتوانسته صنعت را ترغیب و سرمایه‌ها را افزایش دهد که در این راستا ضرورت دارد تا گره این مشکل جست و جو شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری یزد خاطر نشان کرد: یکی از گره‌های کور اداری که نمی‌تواند بر پژوهش و روند مدیریت کشور تاثیر بگذارد، سیستم پیچیده، تنبل و غیر توسعه‌گرای اداری است ضرورت دارد، بدنه اجرایی کشور ترمیم شود که این نیازمند تصمیم سخت است که باید با جسارت این کار انجام شود.
رئیس دانشگاه یزد هم با اشاره به اینکه پیشرفت جامعه نیازمند تغییر و تحول در زیرساخت ها است یادآور شد: استان در این زمینه نیازمند حمایت است که زیرساخت های فناوری و اطلاعات می تواند در استان بسیار مهم باشد.
محمد صالح اولیاء افزود: تقویت نهاد فن بازار، تقویت پارک های علم و فناوری می تواند به ما کمک کند که تحولات مهمی را در استان شکل دهیم.
نمایشگاه فن بازار در یزد از 27 آذرماه به مدت سه روز در کارخانه جنوب دایر شد که امروز به کار خود پایان داد.
در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای علمی، پژوهشی، فناوری مراکز تحقیقاتی، آموزش عالی، دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری در قالب 60 غرفه به نمایش در آمده بود.
2088/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.