به گزارش خبرنگار ایرنا، رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در این نشست که در سرسرای اجتماعات شرکت پالایش نفت کرمانشاه برگزار شد، اقتصاد بیمار کشور را ناشی از دوری صنعت و دانشگاه دانست و گفت: برای پیشرفت کشور راهی جز پیوند علم با صنعت نیست و توسعه بدون نگاه علمی داشتن به پدیده ها، اجتناب ناپذیر است.
محمد ابراهیم اعلمی آل آقا خواستار توجه جدی دولت و بخش خصوصی به شرکت های دانش بنیان برای توسعه کشور شد و افزود: سالها است که از رابطه نزدیک صنعت و دانشگاه حرف می زنیم ولی درعمل ضعیف عمل شده است و امیدواریم این وضعیت تغییر کند.
شرکت دانش بنیان؛ شرکت های هستند که بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی به منظور افزایش علم و ثروت دست به اختراع، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق می زنند.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه پالایشگاه نفت کرمانشاه را نماد صنعت کرمانشاهیان که از سال های دور با آن خاطره دارند دانست و اظهار امیداوری کرد با واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی و در ارتباط نزدیک با مراکز علمی شاهد انجام پروژه های نوآورانه و خلاقانه که مایه توسعه استان شود، باشیم.

** بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی نتیجه دوری صنعت و دانشگاه است
رئیس هیات مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه نیز در این نشست یکی از شاخصه های توسعه را رابطه نزدیک صبنعت و دانشگاه دانست و گفت: دانش آموختگان بیکار جامعه نتیجه دوری صنعت و دانشگاه است.
سهراب براندیشه با بیان اینکه دانشگاه رازی باید در صنایع نفتی استان پایگاه عملیاتی داشته باشد، افزود: پیوند مباحث تئوری و علمی نخبگان دانشگاهی به علم روز، تجهیزات و آزمایشگاه های گران قیمت و مجهز در کنار واحد های عملیاتی و صنعتی، منجر به خلاقیت، نوآوری و صنعت جدید برای پیشرفت می شود.
وی با اشاره به واگذاری 60 درصدی پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی گفت: شرکت نفت تابع محض قانون است.
براندیشه، اولویت مهم شرکت نفت را همکاری روز افزون با شرکت های دانش بنیان و دانشگاهیان در راستای ارتقاء بهره وری، تنوع تولید و افزایش ظرفیت تولید دانست.
پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال 1301 در نفت شهر قصرشیرین با تولید 2 هزار بشکه نفت سبک در روز شروع به کار کرد و در سال 1313 با تولید پنج هزار بشکه نفت به شهر کرمانشاه انتقال یافت.
پالایشگاه نفت کرمانشاه در سال 95 با ظرفیت حدود 25 هزار بشکه نفت در روز و تولید پنج فرآورده اصلی نفتی در یک مزایده60 درصد سهامش به مبلغ 2هزار و 800میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد.

** واگذاری پالایشگاه یک نقطه عطف بود
مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه نیز در این نشست واگذاری پالایشگاه را نقطه عطفی در تاریخ آن دانست و گفت: در سال های اخیر پالایشگاه کرمانشاه وضعیت خوبی نداشت.
ابراهیم باقری هدف از واگذاری پالایشگاه را ایجاد تنوع و خلاقیت در تولید محصولات نفتی، ایجاد صنعت جدید مرتبط با فرآوری های نفتی و افزایش حاشیه سود بیشتر دانست.
وی تغییر مدیریتی و مالی پالایشگاه نفت کرمانشاه از سیستم دولتی به بخش خصوصی را عامل رونق این صنعت در استان دانست و گفت: همکاری دانشگاه ها با شرکت نفت هر 2نهاد را منتفع خواهد کرد.
دانشگاه رازی اکنون با 9 دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و با بهره گیری از دانش و تخصص 10استاد، 49 دانشیار، 250 استادیار، 46 مربی و در مجموع 355 عضو هیات علمی در 39 گروه آموزشی و حدود 12 هزار دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یکی از قطب های علمی و آموزشی غرب کشور است.
3209/3033 خبرنگار عباداله آذرگون** انتشاردهنده: فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.