به گزارش ایرنا ، مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان یزد در حاشیه افتتاح این کلینیک به خبرنگاران گفت: با توجه به تلاش‌های مسئولان ،کلینیک سطح 2 باهدف ارجاع بیماران به‌صورت تمام الکترونیک امروز در میبد شروع به کارکرد.
سید محمدرضا آقایی افزود: بیماران ابتدا در مراکز بهداشتی و درمانی غربالگری می‌شوند و به آن‌ها خدمات اولیه داده می‌شود و با پرونده الکترونیکی که برای شان تشکیل می‌شود در صورت نیاز به کلینیک تخصصی ارجاع و نوبت پزشک به آن‌ها داده می‌شود.
وی تصریح کرد : در کلینیک سطح 2 نیز با حضور کارشناس تغذیه و مسئول آموزش ، آموزش‌های لازم به فرد داده می‌شود و عوارض بیماری نظیر چشمی ، قلبی و کلیوی نیز کنترل و کاهش هزینه های درمان را نیز به دنبال خواهد شد.
مدیر مرکز تحقیقات دیابت استان ارائه آموزش در مراکز بهداشتی درمانی و مراکز سلامت جامعه که وظیفه اصلی آن‌ها پیشگیری و مراقبت است را نیز یادآور شد و نیز به آموزش‌های چهره به چهره و برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح 2 نیز اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: تغذیه یکی از پایه‌های بسیار مهم پیشگیری از بیماری‌ها به‌ویژه در مورد بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت است که با مصرف بیشتر میوه و سبزی ، کاهش مصرف غذاهای چرب ، شیرین و شور، منظم کردن وعده‌های غذایی و به‌طورکلی مصرف غذاهای سالم باید موردتوجه قرار گیرد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان میبد نیز گفت: دیابت، بیماری غیر واگیر است که مهم‌ترین عامل زمینه ایجاد آن سبک زندگی غیرمتعارف افراد است و به‌نوعی افراد می توانند با تغییر سبک زندگی و با داشتن تغذیه‌ای مناسب ، تحرک بدنی یا نیم ساعت ورزش و دوری از مواد مخدر و عادات ناپسند غذایی از آن پیشگیری کنند.
دکتر مهدی حفیظی پیشگیری از بیماری را اولیه ، ثانویه و پیشگیری نوع سوم عنوان کرد و افزود : پیشگیری اولیه ، قبل از وقوع بیماری که با داشتن سبک زندگی مناسب می‌توان از بیماری پیشگیری کرد ، پیشگیری ثانویه نیز در مرحله اول ورود به بیماری نظیر دیابت با تعریف قند بالای 126 صورت می‌گیرد تا از وقوع عوارض بیماری مانند عوارض چشمی ، کلیوی و قلبی پیشگیری شود.
وی پیشگیری نوع سوم را برای جلوگیری از ایجاد عوارض بیشتر بیماری و کاهش آن‌ها ذکر کرد که همراه با پیشگیری ثانویه در کلینیک دیابت انجام می‌شود.
حفیظی افزود : پیشگیری اولیه یا همان غربالگری در مراکز بهداشتی درمانی توسط مراقبین سلامت انجام می‌شود که با لینک مراکز درمانی به کلینیک دیابت به‌صورت الکترونیک و هوشمند بیمار از مراکز درمانی در صورت نیاز به کلینیک دیابت معرفی می‌شود و با تعیین برنامه توسط متخصصین داخلی ، قلب ، غدد چشم و کلیه تحت مراقبت و معاینه قرار می‌گیرد .
آمار جمیعت بیماران دیابتی یزد حدود 17 تا 22 جمعیت است، این استان یک میلیون و 138 هزار جمعیت دارد.
تعداد افراد مبتلا به دیابت در استان یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.
شهرستان‌های میبد و اردکان با توجه به آمار بیشترین بیماران دیابتی رادارند.
میبد از نظر داشتن تجهیزات پزشکی موردنیاز برای درمان دیابت نظیر آنژیوگرافی ، لیزر چشم ، اکو قلب و... به‌عنوان یک مرکز فوق تخصص دیابت شناخته‌شده است.
مرکز شهرستان 100 هزارنفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.