به گزارش ایرنا ، ساعت 20 سه شنبه شب ششم آذرماه 1397 ، تنها چهار ساعت بعد از آنکه با تلاش 2 روزه مهندسان شرکت آب منطقه ای یزد در تعمیر خسارت های گسترده بیست و پنجمین و بیست و ششمین دور حمله به خط انتقال آب به پایان یافت ، دوباره عده ای ناشناس در شرق اصفهان ، این کار غیرقانونی را تکرار کردند.
از اسفندماه سال 1396 تاکنون به‌طور میانگین هر 10 روز یک‌بار ، خط لوله آب انتقالی به یزد مورد حمله عده‌ای معترض با ادعای عدم دریافت حقابه از زاینده قرارگرفته است.
در ابتدا مروری بر وضعیت فعلی آب یزد بعد از حدود 18 سال خشکسالی داریم و سپس گزارشی از وضعیت پیگیری مسئولان را می خوانیم.
هم‌اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها ، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن 252 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی یزد کاسته می‌شود.
در سال‌های اخیر، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد که به عنوان کم بارش ترین استان از سوی مرکز آمار ایران معرفی شده است، از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شده که در مجموع حدود 54 تا 57 و حداکثر تا 64 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
انتقال آب به یزد در سال 1368 در ابتدای شکل‌گیری دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصوب و بعدها در مسیر کاملاً قانونی انجام شد.
با وجودی که برابر تخصیص آب انتقالی به یزد، 20 درصد سهم صنعت است ولی به دلیل کمبود آب شرب در استان ، تنها حدود چهار درصد از این محل به صنعت تعلق دارد و مابقی صرف شرب می شود.
و در واقع با توجه به کاهش سفره های آب زیرزمینی استان و تاکید وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو برخی از اراضی کشت های زراعی روباز به گلخانه تبدیل شد و تمام این زمین ها از آب چاه ها استفاده می کند.
ضمن آنکه براساس نامه شماره 1276/100 مورخ 26 اسفندماه 1368 پس از بررسی و تأمین سایر نیازمندی ها و مصارف ، تخصیص آب به یزد داده شده و در این مدت هیچ گزارشی در رابطه با عدم تحویل حقابه کشاورزان شرق و غرب اصفهان داده نشده است و از سال 1378 تا 1391، یعنی طی 13 سال هیچ اعتراضی از سوی کشاورزان نبوده و آنچه سبب مشکلات بعدی شده بارگذاری های پس از بهره برداری بوده است.
بعد از اتفاقات پیش آمده روز سه شنبه ، رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در تذکر شفاهی با استناد به ماده 45 و 48 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: دو خطر عمده در استان یزد وجود دارد آب و سنگ، پنجاه سال است که سنگ از استان خارج می‌شود و امروز تنها چیزی باقی مانده از این نعمت الهی باقی مانده گودالی چند صدمتری بیش نیست.
محمد رضا صباغیان تاکید کرد: هم اکنون که بنده صحبت می کنم آب شرب استان یزد قطع است اگر یک صدم ارزش سنگی که استفاده می‌شود را به ما آب دهند مشکل ما حل خواهد شد.
بعد از قطع دوباره آب به دلیل تکرار حملات ، نمایندگان یزد در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، اعتراض خویش را نسبت به قطع مکرر آب انتقالی به استان که عرصه را بر مردم و مسئولان تنگ کرده است ابراز داشتند.
چهار نماینده استان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولیت این اتفاقات متوجه وزارت کشور است ، اقدامات عاجل و پایدار در زمینه تامین خطوط انتقالی خواستار شدند و تأکید کردند که عدم توجه کافی به این موضوع مهم ، زمینه ساز اعتراضات مردمی و اقدامات مشابه خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار تاسف از این امر و دعوت مردم به صبوری در این مقطع حساس، مسئولیت امر را متوجه وزارت کشور دانست و گفت: با وزیر کشور روز گذشته در این خصوص صحبت کرد و امروز نیز با توجه به تکرار این واقعه گفت و گو خواهد کرد و خواستار اقدام سریع و بازدارنده می شود.
در این خصوص سرپرست استانداری یزد در واکنش به تخریب چندباره خط انتقال آب به این استان با انتشار مطلبی در فضای مجازی، ضعف در مدیریت و کنترل تجمعات از سوی نهادهای مسئول را عامل تخریب خط انتقال آب به این منطقه عنوان کرد.
محمدعلی طالبی در بخشی از این مطلب با عنوان «باز هم تعرض به خط انتقال آب و ذکر چند نکته» آورده است که : از چند روز پیش، هشدارهای لازم در خصوص امکان وقوع چنین حادثه‌ای داده شد و روز گذشته نیز، تماس های مستمری با مسئولان امنیتی کشور، وزیر نیرو و مسئولان اجرایی و انتظامی استان اصفهان داشتم تا حساسیت بیشتری نسبت به شرایط استان یزد و تهدیدهای صورت گرفته که می‌توانست بحرانی بزرگ را به دنبال داشته باشد، معطوف شود.
وی در بخش پایانی این مطلب نیز تأکید کرده است که : ذهنیت‌ هایی نادرست در خصوص محل مصرف آب انتقالی به یزد وجود دارد و همانگونه که قبلا گفتم، باز از نمایندگان کشاورزان و اعضای شورای شهر و بخش مناطق شرق اصفهان برای بازدید از یزد و بررسی نزدیک موضوع دعوت به عمل می‌آورم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد هم در این خصوص با بیان اینکه آب انتقالی یزد به اندازه نشتی سد زاینده رود نیست ، گفت: از 130 میلیون مترمکعب آب مصرفی در این استان تنها 54 میلیون مترمکعب آن از کوهرنگ تأمین می شود.
محسن صادقیان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: تعرض های انجام شده به خط لوله انتقال آب با افزایش مشکلات کشاورزان شرق اصفهان و مسائل مرتبط با کشاورزی حاشیه زاینده رود شروع شد.
وی افزود: برای شفاف سازی در خصوص آب انتقالی بیان چند نکته اهمیت دارد، اولا حوزه آبریز اصفهان و آورده سد زاینده رود در سالهای دور، بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب و حداقل یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بوده که به دلیل کاهش بارندگی و تغییر اقلیم این میزان در سال های اخیر کاهش یافته است.
معاون استانداری یزد تصریح کرد: این سد در سال قبل، بحرانی ترین دوره را داشته، به گونه ای که میزان آب ورودی به زاینده رود به کمتر از 400 میلیون مترمکعب رسید و این میزان آب کفاف کشاورزی و جاری شدن در رودخانه را نمی داد و تنها قابلیت استفاده در شرب را داشت.
صادقیان ادامه داد: موضوع دوم که در این رابطه خبرهای نادرستی است که در خصوص تخصیص آب استان وجود دارد که باید بطور صحیح برای مردم اصفهان و یزد گفته شود.
وی خاطرنشان کرد: مجوز انتقال آب یزد مربوط به سال 1368 بوده و طی صورتجلسه و نامه تخصیص وزارت نیرو ، تخصیص آب به استان نه تنها منوط به اجرای تونل سوم نبوده بلکه فقط در نامه تخصیص آب، بر تسریع در اجرای تونل سوم تاکید شده است.
این مسئول با اشاره به بالا بودن میزان سختی و شوری آب سفره های زیرزمینی یزد تصریح کرد: برای افزایش کیفیت آب شرب و بهداشت مردم، آب انتقالی از کوهرنگ در مخازن ورودی شهر یزد با منابع آب زیرزمینی مخلوط و در اختیار مردم قرار می گیرد .
معاون استانداری یزد با تاکید بر خلاف واقع بودن برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص مصارف آب انتقالی تأکید کرد: هیچ عقل سلیمی ، استفاده از حتی یک قطره از آب انتقالی را در بحث کشاورزی، منطقی نمی داند و این آب صرف شرب مردم استان می شود.
صادقیان درباره بحث استفاده از آب انتقالی در صنعت هم گفت: کمتر از پنج درصد آب انتقالی در صنایع استان استفاده می شود که عمده آنها نیز در صنایعی است که مواد معدنی آن به استان اصفهان منتقل می شود.
درباره وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی یزد نیز مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی پاسخگوی نیاز آب شرب مردم نیست ،گفته است: اکنون 17 سال است که با توجه به کاهش بارندگی در استان خشکسالی دامنگیر یزدی‌ها شده و در حوزه‌های مختلف کشاورزی، شرب و ... مشکل ایجاد کرده است.
هادی هادی نسب افزود: مسائل پیش آمده و تخریب‌های خط انتقال آب به یزد باید به گونه‌ای اصلاح و مدیریت شود تا شاهد اینگونه خرابکاری‌ها نباشیم.
شورای شهر یزد نیز که مسئولیت پارلمان شهری مرکز استان یزد را بر عهده دارد در این خصوص موضعگیری کرده و نایب رئیس این مجموعه دخالت رئیس جمهوری در رفع مشکل تخریب خط لوله انتقال آب به استان یزد را ضروری دانسته است.
مرتضی شایق با بیان اینکه تخریب مکرر خط لوله انتقال آب به استان یزد زیرسئوال بردن امنیت کشور است ، تأکید کرد که مردم یزد از اعضای هیأت دولت انتظار دارند که با جدیت بیشتری نسبت به رفع این معضل اقدام کنند.
وی اقدامات مشابه دولت در خصوص نجات دریاچه ارومیه را برای حل مشکلات این خط انتقال آب با تدوین برنامه‌های راهبردی و البته با عزمی راسخ خواستار شده است.
و در نهایت هم این خسارت ها متوجه هر دو استان و بیت المال است چون به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در جریان این حملات ، میلیون‌ها مترمکعب آب سد زاینده رود هدر رفته است.
محمدمهدی جوادیان‌زاده معتقد است که تعرضاتی که از اسفندماه سال گذشته تاکنون به خط انتقال آب از اصفهان به یزد شده، میلیاردها تومان خسارت برای استان داشته است.
وی تأکید می کند که استان یزد هم اکنون مقداری از آبی که هرساله داشته را در اختیار ندارد لذا ضرورت دارد فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب در جامعه نهادینه شود.
به هر حال به نظر می رسد با توجه به عزم مسئولان استان در ایجاد هوشیاری در مسئولان ارشد نظام برای حل این مشکل که هر روز بر دامنه آن افزوده شده می تواند نقطه امیدی برای افزایش امنیت خط لوله انتقال آب یزد باشد.
موضوعی که بارها آیت الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز بر آن تأکید کرده و خواستار آن شده است.
گزارش از : محمودرضا رحمانی
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.