به گزارش ایرنا ، علی زینی وند روز شنبه در جلسه ستاد راهبری شهرک های کشاورزی استان که با حضور مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی ایران برگزار شد، با بیان اینکه اگر در مورد وضعیت یزد مطالعه ای نشود ، با کشاورزی آن مخالفت خواهد شد، تاکید کرد: در حالی که یزدی ها به دلیل کم آبی، خلاقیت را چاشنی فعالیت در تمامی زمینه ها قرار داده اند.
وی افزود: بحث فرار آب و هدر رفت آن در کشاورزی استان وجود ندارد و در عین حال همچون همه جای کشور ، بد مصرفی در این بخش وجود دارد با این حال آب اضافی وارد کشاورزی نمی شود.
معاون استاندار یزد اضافه کرد: همین نگاه موجب شده تا بیشترین سهم را برای کشاورزی در تسهیلات پایدار و روستایی در نظر گرفته شود، طرح های این بخش با نگاه کاملا کارشناسی ، فنی ، هدفمند و بر اساس دانش روز تدوین می شود.
زینی وند با بیان اینکه استفاده از فناوری در توسعه گلخانه ها به منظور کاهش مصرف آب صورت گرفت ، تصریح کرد: توسعه این فناوری و استفاده از فضای گلخانه ای هم در کشور و هم در جهان مورد توجه است از این رو یزد در میان استان های برتر قرار دارد.
به گفته وی در توسعه برنامه های کشاورزی به دلیل ارزش افزوده پایین و نیز ایجاد شغل برای افراد غیر دانش آموخته دانشگاهی ، روش های سنتی جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: تلاش این است، طرح های بخش کشاورزی بر منبای دانش و دانایی محور و بر پایه مباحث دانش بنیان باشد تا ارزش افزوده با ثبات بالا عاید استان شود.
معاون استانداری یزد تأکید کرد: بسیاری از پهنه های کشاورزی استان در پیچ و خم های اداری معطل مانده در حالی که مشکلات آن ، قابل رفع است و می توان در تعریف آمایش سرزمین زمینه توسعه این بخش را با نگاه فناوری و ایجاد کشت گلخانه ای مدنظر داشت.
همچنین رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: در مطالعات آمایش سرزمین به این نتیجه رسیدیم که حیات استان وابسته به کشاورزی است .
سیدمجتبی حسینی پور با تشریح برخی ظرفیت های استان در حوزه های مختلف کشاورزی افزود: هم اکنون حرکتی رو به رشد از کشاورزی سنتی به نوین ایجاد شده است ولی باید در این مسیر تهدیدهای آینده نیز شناسایی و ارزیابی شود.
وی ادامه داد: مسائلی همچون اشتغال غیر بومی ها ، وابستگی به تکنولوژی های غیر بومی ، بستر بذر کشت خارج از استان ، ضعف آموزش های لازم از جمله تهدیدهای کشاورزی نوین محسوب می شود که باید در برنامه ریزی ها مدنظر باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: باید به آموزش های لازم همزمان با توسعه کشاورزی نوین ، بسته های ترویجی همراه با کشت گیاهان جدید ، بازاریابی محصولات و فرهنگ سازی در بحث محصولات گلخانه ای مورد توجه باشد.
حسینی پور تصریح کرد: در عین حال باید جایگاه روستاییان در توسعه واحد شهرک های کشاورزی و وضعیت حمایت های وزارت جهاد کشاورزی و شهرک های کشاورزی از کشاورزان مشخص شود.
در ادامه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یزد هم گفت: تکمیل طرحهای نیمه تمام این بخش در کنار آموزش های لازم برای قشر دانش آموخته دانشگاهی ضروری است.
محمدحسین ملانوری همچنین اجازه توسعه دام های ویژه و پرتولید با بازدهی بالای اقتصادی را خواستار شد.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.