به گزارش ایرنا ، محمدرضا حبیبی روز پنجشنبه در نشست مشترک دادگستری یزد با مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای این استان گفت: برای حل مشکل بحران آب در کشور در قانون برنامه ششم توسعه کشور ، مواد مهمی آمده اما اگر به جای 80 تا 90 درصد صرف وقت برای تدوین این قوانین ، بیشتر برای اجرا و نظارت بر قوانین وقت می گذاشتیم موفق تر بودیم.
وی با تأکید بر لزوم اولویت بر اقدامات پیشگیرانه در مباحث آبی تصریح کرد: اگر به اقدامات پیشگیرانه توجه نشود اتفاقات ناخوشایندی بوجود می آید بنابر این نمایندگان مجلس و وزارت نیرو ، راهکارهای لازم را با همکاری دستگاهها و مردم دنبال کنند.
رئیس کل دادگستری یزد قانون تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز را یک اقدام منفعلانه عنوان کرد که به دلیل بی توجهی به اقدامات پیشگیرانه و در نتیجه تسلیم شدن حاکمیت در برابر اقدامات مجرمانه ، تصویب و اجرا شد.
حبیبی با اشاره به وضعیت خشکسالی های یزد گفت: باید نمایندگان مجلس و مسئولان دولت در توزیع اعتبارات ، شرایط بحرانی و قرار گرفتن یزد در ردیف آخر خشکسالی و کاهش بارندگی مدنظر داشته باشند.
وی بر لزوم توجه به بازچرخانی آب در صنایع و جداکردن آب فضای سبز از شرب خاطرنشان کرد: اگر حق آب از صنایع پرمصرف گرفته و با آن خسارت کشاورزانی که حقابه در مسیر خطر انتقال آب به یزد پرداخت شود با یک مدیریت جامع می توان مشکلات را حل کرد.
این مسئول از قضات استان درخواست کرد تا به مأموران آموزش دیده سازمان آب استان برای برخورد جدی و فوری با متخلفان و بهره برداران غیرمجاز ، نمایندگی بدهند تا دستور اولیه برای توقف فعالیتهای خلاف قانون و منافع مردم صادر شود.
رئیس کل دادگستری یزد با اشاره به برخی تخفیفات و مجازات های اندک برای افراد متخلف در حوزه آب تأکید کرد: قضات می توانند برای بهره برداری های غیرمجاز بدون در نظر گرفتن تخفیف ، جبران خسارتهای ایجاد شده را در نظر بگیرند.
حبیبی افزود: برای برخورد با آبفروشانی که در مناطقی همچون تفت فعالیت دارند با درآمدهای بالا ، مجازات تکمیلی هم در نظر گرفته شود چون ما اجازه نمی دهیم بخاطر منافع یک نفر یا یک شرکت ، به منافع صدها هزار نفر از مردم استان آسیب وارد شود.
در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد هم گفت: میانگین بلندمدت بارش در این استان 82 میلیمتر بوده که در سال آبی 97-96 بیشترین کاهش با 57.8 درصد مربوط به شهرستان خاتم بوده است.
محمدمهدی جوادیان زاده افزود: تمرکز عمده جمعیت استان در دشت اردکان یزد است که با محدودیت آب شیرین و تهدید تداخل اب شور ، وابستگی آب شرب آن به خارج حوضه و استقرار صنایع و سرمایه گذاری های قبلی مواجه است.
وی درباره اقدامات اضطراری مدیریت مصرف آب به طرح مدیریتی 100 درصدی مصرف آب در سه بخش مصرف اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا ، برنامه هایی در بخش های کشاورزی ، شرب ، فضای سبز و صنایع تدوین شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد در ادامه با اشاره به برخی اقدامات در مسیر مدیریت مصرف همچون طرح تعادل بخشی و احیای منابع زیرزمینی تصریح کرد: در این خصوص برنامه خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی با تأثیر در کاهش مصرف آب و برق و بر تغییرات شوری آب چاههای کشاورزی را اجرا کرده ایم.
جوادیان زاداه در ادامه گزارشی از کل آمار آراء قطعی صادره از محاکم قضایی استان یزد و دیوان عدالت اداری در سال 1396و نیز گزارشی از عملکرد کمیسیون رسیدگی به امور آبهای زیرزمینی استان ارائه کرد.
وی در پایان برخی پیشنهادات با ارائه مستندات و نمونه های لازم به منظور تقویت همکاری قضات استان با شرکت آب منطقه ای بیان کرد.
در بخش دیگر این جلسه مدیر کانون تفکر آب یزد با تشریح وضعیت آب یزد اظهار داشت: در طول 42 سال گذشته میزان برداشت از دشتهای استان چهار میلیارد متر مکعب مازاد بر ذخایر منابع زیرزمین یعنی معادل 20 برابر حجم مخزن سد کرج بوده است.
علی اصغر سمسار یزدی در ادامه وظایف این کانون را تشریح کرد و افزود: در حال حاضر در حال گذر از قوانین و دعاوی سنتی به قوانین مدرن مبتنی بر منافع عموم مردم هستیم به همین دلیل از ابتدای سال 1396 این کانون در دانشگاه یزد ایجاد شد.
تاکنون 22 بار آب انتقالی به استان یزد در شرق استان اصفهان مورد تعرض قرار گرفته و تخریب شده است که در آخرین مورد آن یکی از حوضچه های خط انتقال آب از کوهرنگ، در شرق اصفهان توسط فرد یا افرادی با یک دستگاه لودر تخریب و سبب قطع موقت جریان آب شد که تکرار این امر، ناخرسندی مردم و مسوولان استان یزد را به دنبال داشته است.
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌ شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
به گفته زمانی قمی استاندار یزد در سال های اخیر، به طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تامین شد و در مجموع حدود 57 میلیون متر مکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
انتقال آب به یزد در سال 1368 در ابتدای شکل گیری دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مصوب و در مسیر کاملا قانونی انجام شد و هر نوع اخلال در آن، قانون شکنی محسوب می شود.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.