به گزارش ایرنا ، محمود زمانی‌قمی روز پنجشنبه در نهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان یزد با موضوع پیشنهادات استان درباره تجهیزات و منابع مورد نیاز موضوع اجرای طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و از جمله حاشیه نشینی گفت: عوارض و عواقب حاشیه نشینی مشخص است و باید در کاهش آسیبهای آن تلاش کرد.
وی با اشاره به وضعیت مناطق حاشیه‌ای استان افزود: بیش از 20 سال است که پدیده حاشیه‌نشینی در محافل مورد بحث قرار گرفته و در سال‌های اخیر توجه به این پدیده در استان خیلی جدی‌تر شده است.
استاندار یزد تصریح کرد: در طرح حاشیه نشینی که امروز مصوب شد بسیاری از مطالبات مردم این محلات را در نظر گرفته و برای کاهش آسیبهای آن برنامه ریزی شده است.
زمانی قمی با بیان اینکه اعتلای وضعیت مناطق حاشیه‌ای هدفمند است و می‌تواند ما را به سمتی بکشاند که بخشی از آلام مردم در حاشیه شهرها کاهش پیدا کند، اظهار داشت: وضعیت در این مناطق به‌گونه‌ای شده که اگر نیروی انتظامی با هر استعدادی در آنجا حضور داشته باشد، علاوه بر کاهش بزهکاری موجب کاهش بداخلاقی ها نیز خواهد شد.
وی برنامه‌ریزی در راستای وضعیت مناطق حاشیه‌ای استان را گامی مثبت عنوان کرد و افزود: این کار نه فقط یک اقدام انسانی و عمرانی است بلکه یک اقدام امنیتی هم خواهد بود بنابر این یک ورود مبارک برای کاهش آسیب‌ها و عوارض متعدد بویژه در حوزه حاشیه‌نشینی در استان خواهد بود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه با تأکید بر لزوم داشتن هدف و چشم انداز در تدوین برنامه برای دریافت اعتبارات گفت: در احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، دولت 30درصد اعتبارات تمامی دستگاه‌های اجرایی را در بافت‌های فرسود قرار می‌دهد بنابر این تمامی دستگاه‌ها بایستی توجه خود را به آن چشم‌انداز معطوف کنند.
سیدابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره وجود حدود 70 تا 80 هزار افغانی افزون بر ساختار جمعیتی در استان افزود: در حقیقت استان یزد مورد هجوم حاشیه‌نشین‌ها قرار گرفته و در واقع پدیده حاشیه‌نشینی در استان در حال نهادینه شدن است .
وی ادامه داد: از رئیس سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم تا یزد را در مسائل و مباحث حاشیه ای به صورت انحصاری دیده و دستگاههای استانی هم در درخواست اعتبارات ، به ماموریتهای خود و عمل بر مبنای اعتبار مشخص شده توجه داشته باشند.
در بخش دیگر این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: یزد با مستندات ارائه شده ، جزء هشت استان دارای اعتبار برای کاهش آسیب های حاشیه نشینی شده است.
سیدمجتبی حسینی پور افزود: هم اکنون پنج منطقه در استان به عنوان مناطق حاشیه نشین معرفی شده که سه منطقه حسن آباد ، اسکان و کشتارگاه جزء این مناطق در شهر یزد است.
وی اضافه کرد: اعتبار اجرای طرحهای این سه منطقه با 377هزار و 743 میلیون ریال است و در ادامه روی اجرای آنها نظارت شدیدی صورت می گیرد تا در هدف مشخص شده هزینه شود.
در این جلسه مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد هم گفت: علاوه بر سه منطقه شهر یزد ، 2 منطقه میبد پایین و میبد بالا نیز جزء مناطق حاشیه نشین معرفی شده است.
فخرالسادات خامسی هامانه افزود: قرار شده در مناطق حاشیه نشین ، دفاتر تسهیل گر ایجاد شود که تا پایان سال این کار در سه منطقه شهر یزد شامل حسن آباد ، اسکان و کشتارگاه اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: پیشنهاد می کنیم اعتبارات زیرساختها در این مناطق در قالب همین طرح جذب شود و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و امنیتی در قالب دفاتر تسهیل گری تدوین و اجرا شود.
سرپرست فرمانداری یزد هم با اعلام موافقت با کلیات پروژه حاشیه نشینی گفت: باید زمان بندی برای اجرای بخش ها و طرحها مشخص شود تا حداکثر ظرف دو سال آینده شاهد تحولات در مناطق حاشیه نشینی باشیم.
عباس حیدری با بیان اینکه اولویت ما مباحث امنیتی و انتظامی در این مناطق است ، خاطرنشان کرد: در کنار این مسائل پیشنهاد می کنم اعتباری برای ساماندهی اتباع بیگانه در این مناطق نیز در نظر گرفته شود.
در این جلسه مباحثی درباره پیشنهادات استان درباره تجهیزات و منابع مورد نیاز موضوع اجرای طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و از جمله حاشیه نشینی و گزارشی از وضعیت ورزش استان یزد توسط شریعتی مدیرکل ورزش و جوانان استان و رتبه های کسب شده و حضور ورزشکاران یزدی در میادین آسیایی و پاراآسیایی ارائه شد.
بر اساس آخرین سرشماری، جمعیت ایران نزدیک به 80 میلیون نفر اعلام شده و آمار 18 میلیون حاشیه نشین برای ایران که معادل حدود یک چهارم جمعیت آن است.
برخی آمارها بیانگر وجود 100 تا 110 هزار نفر حاشیه نشین در اطراف استان یزد است.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.