به گزارش روز یکشنبه روابط شرکت آب منطقه‌ای یزد، محمدمهدی جوادیان زاده در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب مرکز استان افزود: کشاورزان و بهره برداران از اجرای این طرح در سال های گذشته استقبال کردند .
وی اضافه کرد: طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی موجب کاهش افت سطح سفره آب‌های زیرزمینی و در بعضی مناطق بهبود کیفیت آب و آبدهی قنات‌ها شده است.
جوادیان زاده یادآور شد: چاه‌های کشاورزی دارای گلخانه هم شامل این طرح هستند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ شده تا به کسی ضرر و زیانی وارد نشود و این طرح همچون سال‌های گذشته به نحو احسن اجرا می‌شود.

** تأمین آب استان شرایط مناسبی ندارد
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در ادامه با تشریح وضعیت منابع آبی استان اظهار داشت: وضعیت تأمین آب منطقه شرایط مناسبی ندارد و باید منابع آب داخلی ، چاه‌های « یزدگرد» و « چرخاب» که عمده چاه‌های تأمین‌کننده آب شرب مردم هستند را به هر قیمت حفظ کنیم و حمله صورت گرفته به خط اول انتقال آب کوهرنگ به یزد این مسأله را بیش‌ازپیش مورد اهمیت قرار می‌دهد.
جوادیان زاه تأکید کرد: فاصله خدمت تا خیانت به‌اندازه یک تار مو است و به بهانه خدمت نباید منابع آب شرب را دستخوش تاراج افراد سودجو و منفعت‌طلب قرار دهیم و باید با حمایت و همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با متخلفین قاطعانه برخورد کنیم.
همچنین در ادامه سرپرست فرمانداری یزد اظهار داشت: باید تمام اختیارات و امکانات را در حفظ منابع آب ،مدیریت مصرف ،نهادینه کردن و اعتلای فرهنگ صرفه‌جویی به کار گیریم.
عباس حیدری با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های مناسب در مدیریت مصرف آب و ارتقای فرهنگ صرفه‌جویی ، افزود: لازم است بعد تبلیغاتی اقدامات اثربخش و مثبت شرکت آب منطقه‌ای را تقویت کنیم، البته بسیاری از این اقدامات می‌توانند به‌صورت ملی باشد و الگوی سایر استان‌ها و شهرستان‌ها قرار گیرد.
وی ادامه داد: درزمینهٔ تبلیغات انتظار می‌رود با محور شورای اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، روابط عمومی‌ها، دهیاری‌ها ، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و متولیان فرهنگ‌سازی ، به سهم خود و به‌صورت یکپارچه برنامه‌ریزی‌های هدفمند و اثربخش داشته باشیم و از فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب و ملی برای این مهم بهره‌برداری شود.
رئیس شورای حفاظت منابع آب یزد بیان کرد: در این شهرستان منابع آبی با مشکلات متعددی ازجمله بحث انتقال آب مواجه هستیم که همه این‌ها اهمیت و جایگاه شورای حفاظت منابع آب شهرستان را دوچندان می‌کنند.
حیدری تأکید کرد : در این برهه و شرایط بحرانی ذخایر آبی ، اگر هر دستگاه و اداره‌ای، وظایف خود را به‌درستی انجام دهد می‌توانیم بهترین بهره‌وری را از آب اندکی که در اختیارمان هست داشته باشیم.
وی توضیح داد: باید منابع آبی را حفظ و مدیریت کنیم و در این راستا وظیفه ماست در هر جایگاه و دستگاهی هستیم، تمام اختیارات و امکانات را در حفظ منابع آب و مدیریت مصرف و نهادینه کردن و اعتلای فرهنگ صرفه‌جویی به کار گیریم.
هم‌اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی استان کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387، سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
70 درصد آب شرب استان در فصول سال و 60 درصد در فصل تابستان از محل آب انتقالی تأمین می‌شود.
1968/ 2047
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.