به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، رئیس امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست با تقدیر از زحمات صورت گرفته در جهت تدوین سند آمایش استان گفت: یکی از مزیت های برجسته این سند، مشارکت فعالانه بدنه مدیریتی و کارشناسی سازمان یزد همگام با مشاور در تدوین این سند است.

دکتر مهدی پندار افزود: بومی شدن دانش تدوین آمایش یک ویژگی برجسته برای استان یزد محسوب می شود که موجب می شود در صورت تغییر شرح خدمات آمایش، بتوانند با گرفتن مشاوره کار خود را پیش ببرند.

رئیس امور آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه می بایست انتظارات خود را از آمایش مشخص کنیم، گفت: آمایش به لکه گذاری وارد نخواهد شد، چراکه این موضوع در مرحله بعدی -برنامه ریزی کالبدی- قرار دارد و طی تفاهمی که میان سازمان و وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد پذیرفت، انجام می گیرد.

وی افزود: سند یزد، اقدام جدید و جسورانه ای را به انجام رسانده که برخی موارد آن نظیر هستی بخشی و پدیدار شناسی می تواند به اصلاح شرح خدمات آمایش که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تدوین شده، کمک نماید و آن را تکمیل کند.

پندار درخصوص روند پیشبرد سند ملی آمایش سرزمین هم گفت: شرح خدمات سند ملی توسط صاحبنظران در حال بررسی است و سعی شده تا از نظرات تمامی مشاوران بهره لازم گرفته شود.

وی گفت: ساختار اجرایی تدوین سند ملی مشخص شده و ریاست شورای سیاستگذاری آن بر عهده دکتر نوبخت قرار دارد و ارکان مرتبط سازمانی و نخبگان آمایش در آن عضویت دارند.

این مقام مسئول با اشاره به احکام برنامه ششم توسعه مبنی بر آماده شدن سند ملی آمایش تصریح کرد که در این رابطه از استانها خواسته شد تا چکیده مطالعات آمایش خود را تا پایان شهریورماه ارسال نمایند تا از آنان در سند ملی استفاده شود.

وی گفت: پس از تدوین سند ملی، مطالعات آمایش استانها بر اساس تقسیم کار ملی و استانی ملی اصلاح خواهد شد و به تصویب خواهد رسید.

رئیس امور آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه لازم است در مطالعات آمایش ماموریت های اساسی برای یزد تعریف شود و روی آن کار شود، گفت: سازمان می بایست با دلایل متقن ماموریت ها را طراحی و تبیین نماید.

وی با تاکید بر اینکه لازم است در همه مراحل کار آمایش، هدف اصلی از آمایش را به خاطر داشت گفت: یکی از مهمترین اهداف از آمایش، عدالت فضایی، ارتقاء شاخص ها و توازن منطقه ای است که باید در پهنه سرزمین محقق شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه آب و تامین آب اهمیت بسزایی برای استان یزد دارد، گفت: مطالعات خوبی را وزارت نیرو در این زمینه در دست اقدام دارد که پیشنهاد می شود از آن برای تدوین سند آمایش بهره گرفته شود.

مهدی پندار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصمیم سازمان برنامه و بودجه برای تدوین اسناد منطقه ای آمایش پس از تدوین سند ملی گفت: در این راستا 9 منطقه آمایش کشور فعال خواهند شد. وی افزود: سازمان در این ارتباط از استانها می خواهد تا نقطه نظرات خود را پیرامون اجرایی کردن این مهم ارائه نمایند تا مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.

پندار در پایان با اعلام اینکه این امور، تدوین اسناد توسعه 5 ساله استانی را در دستور دارد، گفت: امیدواریم در 3 سال پایانی برنامه ششم توسعه، برش استانی برنامه را در اختیار داشته باشیم. وی گفت: استان تهران برای این منظور پایلوت است و یزد بخاطر مطالعات بومی آمایش قابلیت خوبی برای اجرای آن دارد.

در این نشست رئیس و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد به ارائه روند پیشرفت و دستاوردهای سند آمایش استان در قالب بخش هایی نظیر: انتخاب فعالیت های منتخب اقتصادی، پدیدارشناسی، هستی بخشی، سناریوهای جمعیتی، ساختار فضایی و چشم انداز 1414 پرداختند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1017233
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.