به گزارش ایرنا، مردم ولایتمدار بر اساس یک آیین دیرینه همه‌ساله در سالروز شهادت حضرت امام حسین (ع) و فرزندان ویاران باوفای ایشان نسبت به نخل برداری اقدام می‌کنند.
در این مراسم‌ها ابتدا دسته‌های زنجیرزن و سینه‌زن با همراهی مردم سوگوار با حضور در حسینیه‌های مختلف به ذکر مرثیه‌خوانی شهدای مظلوم دشت نینوا پرداختند.
سپس برنامه شبیه گردانی و تعزیه‌خوانی باهدف نشان دادن مظلومیت امام حسین (ع)، فرزندان، یاران و اصحاب ایشان و قساوت دشمنان اسلام انجام شد.
در پایان مراسم درحالی‌که مردم عزادار، به‌خصوص جوانان زیر نخل‌ها رفته، آن را از زمین بلند کردند و چند مرتبه در فضایی معنوی و همراه با ذکر یا حسین، یا حسین آن را به دور حسینیه‌ها به حرکت درآوردند.
ˈنخل که در لغت به معنای تابوت است در نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت سیدالشهدا (ع) است و مردم در مناطق مختلف در روز عاشورا و بیست و یکم رمضان روز شهادت حضرت علی(ع) آیین نخل برداری را برگزار و به عزاداری می‌پردازند .
نخل وسیله چوبی است که 2 طرف آن به‌صورت مشبک از چوب ساخته‌شده و به‌وسیله چوب های دیگر به هم مرتبط و برروی چهار تیر چوبی قرار دارد.
استان یزد یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که در محرم، آیین‌های سنتی عزاداری شامل جوش دوره، نخل برداری، علم برداری و شبیه گردانی را برگزار می‌کنند.
7536/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.