به گزارش ایرنا، محمد علی طالبی پنجشنبه شب در مجمع نخبگان جوان شهرستان ابرکوه که با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان محلی برگزار شد؛ اظهار کرد: به نوعی زمینه حضور مردم و استفاده از ظرفیت های شهروندان را مورد توجه قرار دادیم ، حمایت هم کردیم و به نظر می رسد در این زمینه موفق عمل کرده ایم .
وی اضافه کرد: سعی کردیم موانع مشارکت پذیری را در استان و فضا را برای تشکل های غیر دولتی و احزاب سیاسی و همه نهادهایی که می توانند مروج مشارکت جمعی باشند رفع کنیم.
وی بیان کرد: مهمترین ویژه گی ابرکوه ظرفیت های بالای انسانی آن با روحیه مشارکت پذیری بالاست و نمونه کارهایی که تبلور مشارکت پذیری جامعه را نشان می دهددر این شهرستان بیش از سایر مناطق استان مشاهده می شود.
معاون استانداری یزد خاطرنشان کرد: برخی برنامه های مشارکتی ابرکوه کمتر در سایر شهرهای استان دیده می شود و می تواند الگوی شهرستان های دیگر باشد.
طالبی تصریح کرد: نمونه آن گردهمایی نخبگان جوان که فعالیت های آن بسیار حائز اهمیت است و نمونه اش را در سایر شهرستان ها کمتر دیده می شود و کار بسیار ارزشمندی هست که ابعاد مختلف آن قابل بحث است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد ادامه داد: مهمترین مانع مشارکت در ایران فرهنگ سیاسی حاکم بر آن است که به نوعی مشارکت گریزی نهادینه شده در فرهنگ را نشان می دهد.
این مسئول با بیان اینکه وظیفه و مسئولیت ما حمایت از تشکل های مردم نهاد است اظهار داشت: اگر سمن ها نباشند دولت باید آن را انجام بدهد و چه بسا که انجام نمی دهد، یا توان اجرای آن را ندارد و یا به درستی انجام نخواهد داد.
طالبی تاکید کرد: بنا براین همه باید از ظهور، بروز و فعالیت چنین تشکل هایی استقبال کنند، کمترین وظیفه ما به عنوان مدیر دولتی آن است که در درجه اول زمینه را برای فعالیت تشکل ها و نقش آفرینی آنها را فراهم کنیم .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد یادآور شدکه فعالیت تشکل ها به عنوان رسالت اجتماعی و تاریخی از بعد هویتی بر عهده سمن هاست زیرا جوانان و دانشجویان امروزی نیازمند تقویت مبانی هویتی خود هستند.
وی گفت: دانشجویان وقتی برای تحصیل به شهرهای دیگر می روند بعد از مدتی می بینیم که کمتر از برکت وجودی آنان می توان در شهرستان و استان استفاده کرد.
طالبی با بیان اینکه یزد با چالش مهاجرت روبروست، تاکید کرد: یزد سومین استان مهاجر پذیر بعد از استان های تهران و البرز است .
وی افزود: تعدادی از جوانان تحصیل کرده از استان خارج می شوند و جمعیتی از افراد با تحصیلات پایین تر برای انجام کارهای ساده وارد می شوند، و یزد به سومین منطقه مهاجرپذیر کشور که این امر تبعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را هم به دنبال دارد، تبدیل می شود.
این مسئول سیاسی استان ادامه داد: ساختار اقتصادی یزد به شیوه خواهد شد، به مشاغلی در سطح تحصیلات پایین تبدیل می شود و برای تأمین نیروهای شغلی باید از افراد غیربومی خارج از استان استفاده کنیم.
طالبی یادآور شد: از سوی دیگر برای جوانان تحصیل کرده یزدی به اندازه کافی شغل ایجاد نکرده یم که این باعث شود آنان در خارج استان به فعالیت و کسب و کار مورد نظر خود ادامه دهند.
به گفته وی این مسایل از جمله ها مواردی است که استان یزد را تهدید می کند و در کنار آن بحث هویت هست که به گونه ای ممکن است نیروهای نخبه و تحصیل کرده و کسانی که می توانند تأثیر گذار باشند در بحث توسعه شهرستان به دلیل کار خارج و در منطقه ای که هستند نتوانند فعالیت جمعی داشته باشند.
طالبی اضافه کرد: لذا، چنین تشکل هایی هویت بخش است به این معنا که هر کسی که پا از ابرکوه بیرون می گذارد به بهانه تحصیل ، این احساس علاقه به شهرستان در قالب فعالیت های اجتماعی باقی می ماند.
وی با بیان اینکه خیلی از جمع ها و نشست ها با خط کشی هایی با مسایل سیاسی، قومی، محلی و ... مواجه می شود تصریح کرد: باید خط کشی ها و گرایش ها برداشته شود و در چنین مجامعی این ظرفیت بی نظیر وجود دارد.
وی افزود: فارغ از همه تعلقات، گرایش ها و خط کشی ها بر روی منافع و مصالح شهرستان و تمرکز و آنها را دنبال کنیم.
طالبی یادآور شد: مناطق توسعه یافته کشور برای حفظ منافع شهرستان همه اختلاف ها را کنار می گذارنند، راست و چپ ،و همه محله ها در صف واحد قرار می گیرند و اهداف خود را پیش می برند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد افزود: اگر انجمن ها متهم به گرایش های سیاسی و محله ای نشوند مسئولان نیز خیلی راحت تر می توانند از آنها حمایت کنند.
همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد در همایش نخبگان جوان ابرکوه گفت: این شهرستان از جمله مناطق فعال و پیشتاز در بحث تشکیل سمن هاست و تعدادی از آنها برای فعالیت از این اداره کل در خواست مجوز کردند.
مسعود شریعتی افزود: در ابرکوه نیازاست محلی برای فعالیت جوانان باشد و جایگاهی برای کارهایشان از نظر اداری و نامه نگاری داشته باشند .
وی افزود: هیات دولت 2 سر فصل به وزارت ورزش و جوانان واگذار و به دبیرخانه ابلاغ کرد و دستگاه های مختلف در حال انجام این ماموریت ها هستند .
وی ادامه داد: یکی از این مواد بحث کاهش طلاق و افزایش ازدواج و دیگری هم بحث توسعه کار آفرینی اشتغال و نیز اشتغال هایی که منجر به تولید شود.
شریعتی ادامه داد: حداقل تا پایان سال 1397، باید 300 کارگاه ازدواج قبل از ازدواج حین ازدواج و بعد از ازدواج برگزار شود که اعتبار 300 کارگاه اختصاص داده شد حداقل 60 کارگاه در ابرکوه برگزار کند .
وی اضافه کرد: با پژوهش های انجام شده در کشور به این نتیجه رسیدند که باید قبل از هر اقدامی در امر ازدواج به مشاوره در مراحل مختلف بیشتر توجه شود.
به گفته مدیرکل ورزش و جوانان یزد در کنار آن برای توسعه فرهنگ اشتغال، کار و استفاده از کارهای جدید اینترنتی نیز کارگاه آموزشی برگزار شود.
وی ادامه داد: نیاز است پایگاهی برای خانه جوان با محور جوانان نخبه و فعال داشته باشیم، چه آنهایی که عضو سمن ها یا عضو آن نیستند ، این محل سرپناهی برای مراجعه همه اقشار و جوانان باشد تا الگو بگیرند و آموزش ببینند.
7540/ 2047/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.