به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی این شرکت ، محمد‌مهدی جوادیان زاده در نشست مشترک مدیران شرکت آب منطقه‌ای و فرماندهان نیروی انتظامی استان با بیان اهمیت همکاری تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های استان در رابطه با تحقق طرح تعادل‌بخشی آب، نیروی انتظامی را در صدر این دستگاه‌ها ذکر کرد.
وی افزود: اضافه برداشت‌ها، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز باید هماهنگ با ترویج الگوی کشت بهینه و توسعه شبکه آبیاری‌های نوین انجام شود و علاوه بر اینها عوامل تهدید کننده نیز در این حوزه کنترل شوند.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد با اشاره به نامتعادل بودن میزان منابع و مصارف آب استان به عنوان یکی از مهمترین دلایل اختلال در مدیریت منابع آب، تصریح کرد: افزایش صنایع پرآبخواه و کم‌بازده استان، ذخیره‌سازی و برداشت‌های غیرمجاز، توسعه کشت‌ها و آلوده‌سازی نیز از دیگر عوامل محسوب می‌شود.
به گفته جوادیان زاده ، توسعه کشت در دشت‌های ممنوعه همزمان با کاهش چشمگیر ارتفاع منابع آبی سفره‌های زیرزمینی این مناطق در 40 سال گذشته از دیگر موارد بحرانی شدن آب در استان است.
** مدیریت درون استانی آب نیازمند همکاری نیروی انتظامی/ تبعات منفی ایجاد برخی اشتغال ها
معاون سیاسی و امنیتی استاندار یزد هم در این نشست بیان اهمیت حفظ امنیت و آرامش جامعه، اظهار داشت: امنیت پایدار، امنیتی است که با مشارکت همه دستگاه‌ها و تعامل مردم برقرار شود و تمرکز بر تامین منافع عمومی جامعه از محورهای اصلی این تعامل است.
محمدعلی طالبی، نیروی انتظامی را یکی از بازوهای مهم حاکمیت در راستای تامین امنیت جامعه و پیشبرد موثر اهداف نظام عنوان کرد و گفت: در فرهنگ دینی ما منافع عمومی به عنوان بیت المال تعریف شده که آب یکی از این منافع محسوب می‌شود و نیروی انتظامی می‌تواند در راستای حفاظت از آن اقدام کند .
وی از موضوع آب به عنوان یکی از مهمترین کانون‌های بحران کشور در سنوات اخیر یاد کرد و افزود: متاسفانه پس از کاهش فراوانی آب در کشور، شاهد درگیری‌هایی در مناطق مختلف کشور هستیم لذا مدیریت این مقوله بسیار حائز اهمیت است.
معاون استاندار یزد با تاکید بر این که مدیریت بحران‌های برون استانی آب در استان یزد به ویژه خط انتقال آب در حوزه وظایف نیروی انتظامی نیست، ادامه داد: اما مدیریت درون استانی آب به دلیل مسائل موجود نیازمند همکاری به موقع و سریع نیروی انتظامی است.
این مسئول درباره اهمیت مداخله نیروی انتظامی در مدیریت این گونه مسائل، یادآور شد: متاسفانه تبعات برخی از اقداماتی که توسط نسل کنونی صورت می‌گیرد، در صورت عدم مدیریت و کنترل به موقع، شامل حال نسل‌های بعدی نیز می‌شود و این در حالی است نسل کنونی به نوعی مخرب محیط‌ زیست و منابع طبیعی بوده است.
طالبی با بیان اینکه برخی از اقداماتی که امروز برای ایجاد اشتغال و بهره‌مندی از منافع کوتاه مدت صورت می‌گیرد ممکن است تبعات سویی در دراز مدت ایجاد کند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل تعامل تمامی دستگاه‌ها به ویژه دستگاه‌های قضایی و نیروی انتظامی در این قبیل مسئال ضرورت دارد.
** طرحی برای مدیریت وضعیت اجتماعی آب به استانداری ارائه شده است
در ادامه جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد هدف از تشکیل این نشست را تعامل برای حفاظت از منابع آب استان بیان و تأکید کرد : فرماندهی نیروی انتظامی تلاش می کند تا همکاری کاملی را در این راستا با شرکت آب منطقه ای یزد داشته باشد.
سیدرضا مکی با بیان اینکه مسأله کم آبی با امنیت جامعه رابطه مستقیم دارد ، افزود: اگر به دلیل کم آبی، در جامعه مسأله ای پیش آید ، برای جلوگیری از تبدیل یک وضعیت اجتماعی به یک مسأله امنیتی ، طرحی را برای استانداری یزد ارسال کرده ایم.
وی یادآورشد: جایگاه امنیت در زندگی اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و برقراری حفظ امنیت و نظم جامعه و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی مهم ترین وظیفه نیروی انتظامی است.
** وضعیت فوق بحرانی در استان یزد به دلیل کاهش بارندگی ، تبخیر بالا و خشکسالی
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد هم گفت: متاسفانه همزمان با کاهش بارندگی‌ها در استان، میانگین تبخیر در استان افزایش یافته و این در حالی است که در 10 سال گذشته خشکسالی بر اقلیم استان نیز چیره شده به همین دلیل استان یزد در وضعیت فوق بحرانی قرار دارد.
به گفته سید محمد طباطبایی ، هم اکنون 92 درصد از مجموع آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش شرب و بهداشت و هفت درصد در بخش صنعت صرف می شود که این میزان باید در بخش کشاورزی 50 درصد، شرب 20 درصد و در صنعت تا 30 درصد از مقدار کنونی کاهش یابد.
وی از در دستور کار بودن 15 طرح در راستای اقدامات پیشگیرانه برای کاهش استفاده از منابع آبی استان خبر داد و گفت: جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و اطلاع‌رسانی لازم، بازنگری در سند ملی آب، خریداری برخی از چاه‌های کشاورزی و مسدود کردن آنها در راستای تامین و حفظ منابع استانی از جمله این اقدامات است.
معاون آب منطقه ای یزد، ساماندهی شرکت‌های حفاری زیرزمینی و غیرمجاز و نظارت بر این حوزه با کمک نیروی انتظامی، استفاده از پساب در بخش کشاورزی و راه‌اندازی 20 گشت برای نظارت بیشتر را از دیگر اقدامات موثر در این زمینه اعلام کرد.
وی با بیان اینکه موضوع آب یک موضوع چند ضابطه‌ای است، ادامه داد: استفاده از توان همه قوای کشور شامل مجریه، قضائیه و مقننه در مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی 100 درصد این ماده حیاتی ضروری است .
هم اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
آب تجدید شونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تامین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که 70 درصد آب شرب استان در فصول سال و 60 درصد در فصل تابستان از این محل تأمین می شود.
1968/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.