به گزارش ایرنا آنها انجام حرکات مارپیچ در میان خودروها را نوعی زرنگی می دانند، پیاده ‌روها محل تردد آنهاست و هر وقت اراده کنند از چراغ قرمز هم رد می شوند!.
بی‌توجهی به قانون و تخلفات برای برخی موتورسواران، یک رفتار عادی شده، آنها به نوعی ناامنی را به مردم دیکته کرده و امنیت و آرامش جامعه را به بازی گرفته‌اند و طرح های مختلف هم نتوانسته آن طور که انتظار می رفت جوابگو باشد.
ضعف فرهنگ رانندگی و بویژه موتورسواری در ایران و مخصوصا استان یزد، بیداد می کند، حرکت در پیاده رو،‌ جدی نگرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی، رد شدن از چراغ قرمز، استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکات مارپیچ و تک چرخ و گاها درگیری های لفظی با عابران و رانندگان، فقط بخشی از تخلفات موتورسواران است.
با وجود آنکه طی دو دهه گذشته، طرحهای مختلفی از سوی مسوولان ذبریط ارائه شده اما نتایج آن مقطعی بوده و عده ای از موتورسواران نخواستند به آنها پایبند باشند و این جای تاسف دارد.
تولید انبوه موتورسیکلت و واگذاری اقساطی آن به مشتریان هم موجب شده تا خیابان های شهر، مملو از موتورسیکلت هایی باشد که شماری از آنها به هیچ قانون و مقرراتی پایبند نیستند.
اینکه این نوع رانندگی در ترافیک شهری مانند یزد که خیابان هایش کم عرض و مبلمان شهری آن استاندارد نیست، ناشی از ضعف فرهنگ است یا قانون، نیاز به بررسی دارد و شاید هم هر 2 عامل موثر هستند.
حتی برخی از موتورسواران به خود این اجازه را می دهند که با ماموران قانون هم دهان به دهان شوند و با بدترین کلمات از آنها استقبال کنند!.
برای پایان دادن به این معضل شهری که بخشی از دغدغه های مردم و مسوولان است باید تدبیر اساسی اندیشید.
متاسفانه گاهی در این موارد، تر و خشک با هم می سوزند، موتورسواری که وسیله نقلیه اش، عامل رزق و روزی اوست هم باید تاوان بی نظمی و خلاف موتورسوران متخلف و قانون شکن را بدهد.
بخش قابل توجهی از موتورسواران، گواهینامه ندارند، از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، فاقد پلاک هستند و..... این می تواند برای خودشان و دیگران خطر افرین باشد.
آنظور که مسوولان راهنمایی و رانندگی استان یزد می گویند، موتورسواران، نقش اصلی را در سوانح رانندگی دارند و همیشه یک پای حوادث ترافیکی در داخل شهر هستند.
حتی متخصصان پزشکی این بخش هم می گویند بخش قابل توجهی از حضور آنها در مراکز درمانی برای درمان یا جراحی موتور سوارانی است که دچار شکستی یا ضربه مغزی شده اند .
برخورد با موتورسیکلت‌سواران متخلف نباید مقطعی باشد، باید در شهری مانند یزد که هنوز بافت تاریخی و جغرافیایی خود را حفظ کرده با این دست از متخلفان به صورت جدی برخورد کنیم.
منتظریم روزی فرا رسد که شاهد حضور موتورسیکلت‌ها در پیاده رو‌ها نباشیم، از چراغ قرمز عبور نکنند، کلاه ایمنی داشته باشند و امنیت و آرامش مردم را مد نظر قرار دهند.
آنچه که آشکار است اینکه آن دسته از موتورسورانی که به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه نمی کنند افراد بی سواد یا کم سواد هستند که همین به نوبه خود در افزایش تخلف آنها موثر است.
در استان یزد افزون بر 400 هزار دستگاه موتورسیکلت تردد می کنند که بیش از 300 هزار دستگاه آن در شهر یزد رفت و آمد دارند که به نوعی یک فاجعه هست!.
مسوولان راهنمایی و رانندگی یزد لازم است با آن دسته از رانندگان و موتورسواران بی ملاحظه ای و قانون گریزی که جولان در خیابان ها را انتخاب کرده اند برخورد جدی و قانونی کنند و اجازه ندهند برخی افراد بی منطق، با جان و امنیت مردم بازی کنند.
6197 خبرنگار ایرنا یزد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.