معاون خدمات شهری و جانشین اول ستاد مدیریت بحران شهرداری رشت از ابلاغ اقدامات لازم جهت پیشگیری و مقابله با حوادث شیمیایی به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، معاون خدمات شهری شهرداری رشت اظهار کرد: با توجه به توسعه تکنولوژی، همواره شاهد تهیه و تولید، حمل و نقل، نگهداری و مصرف بسیار گسترده انواع مواد شیمیایی هستیم و از طرفی با عنایت به نگهداری و مصرف موادشیمیایی در صنایع و انبارهای شهر رشت و شهرهای اطراف، آمادگی و آموزش عملیاتی پرسنل آتش نشانی حائز اهمیت است.

علی مقصودی افزود: با توجه به قرار گرفتن شهر رشت در مسیر اصلی انتقال مواد شیمیایی مختلف وارد شده از گمرکات دریایی و زمینی استان (انزلی، آستارا و...) به طرف مرکز کشور، هر لحظه ممکن است حوادث ناگواری رخ دهد که بدون شک با توجه به پتانسیل آتش نشان های استان، آتش‌نشان های رشت نقش محوری و اصلی را خواهند داشت.

1

وی در ادامه افزود: با توجه به حوادث ناشی از مواد شیمیایی مختلف در سنوات گذشته در استان و کشور و خطرات جبران ناپذیری که همکاران آتش نشانی را تهدید می کند و لزوم ارتقاء آمادگی عملیاتی و آموزشی پرسنل آتش نشانی اقداماتی با قید فوریت و در حداقل زمان ممکن اعلام می شود:

1- تهیه سرفصل های آموزشی مختلف در خصوص مواد شیمیایی بر اساس استانداردهای آیین نامه بین المللی کالاهای خطرناک جهت اجرا در آتش نشانی، مناطق شهرداری و سایر دوایر شهرداری و حتی ادارات همکار با آتش نشانی در حوادث نظیر پلیس، امداد گاز، امداد برق، اورژانس، هلال احمر و ..

2- برنامه ریزی و اجرای آموزش های مدون در خصوص مواد شیمیایی برای پرسنل آتش نشانی رشت و سایر واحدها.

3- تهیه کتابچه مختصر از علائم مواد شیمیایی خطرناک جهت استقرار در داخل کلیه خودرو های آتش نشانی و ایستگاه های عملیاتی.

4- شناسایی و بهره گیری از نرم افزارهای حاوی اطلاعات مربوط به مواد شیمیایی جهت نصب در رایانه های ایستگاه ها و بهره گیری توسط پرسنل.

5- بررسی و شناسایی انبارهای حاوی مواد شیمیایی مختلف در شهر رشت و حومه، شهرک صنعتی لاکان، سپیدرود و انجام بازدیدهای ایمنی و تهیه و تمرین سناریو های عملیاتی با مشارکت و ظرفیت های قانونی نهادهای حاکمیتی نظیر فرمانداری شهرستان رشت، مدیرت بحران، پدافند غیرعامل استانداری و .. .

6- انجام و هماهنگی های لازم در خصوص دریافت کامل اطلاعات مربوط به خودروهای حاوی مواد شیمیایی که از شهر رشت تردد می نمایند و آمادگی لازم جهت پیشگیری از بروز حوادث احتمالی و مقابله با آن.

7- خرید تجهیزات مناسب برای مواجهه با حوادث مواد شیمیایی و...

8- تهیه پیش نویس مکاتبات فنی و مناسب و متعدد جهت درخواست همکاری و دریافت اطلاعات مربوط به مواد شیمیایی با همه ادارات.

علی مقصودی در پایان خاطر نشان کرد: به علاوه موارد مذکور، تعیین آیتم های عملیاتی برای مدیریت و مقابله با حوادث ناشی از مواد شیمیایی از اقدامات ابلاغ شده به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.