به گزارش ایرنا، برای آبرسانی موقتی این مناطق از تانکر های آب 10 هزار لیتری و 2 هزار لیتری به صورت روزانه استفاده می شود اما آنچه که مسلم است این است که به دلیل تدابیر نادرست و نامناسب مسئولان وقت و اختصاص آب یک چشمه به سه روستا و عدم پیش بینی اینکه این حجم از آب جوابگوی آن همه جمعیت نیست ، بعد از 7 سال اکنون مشکل شدید کمبود و قطع آب را در این مناطق شاهد هستیم.
علاوه بر مشکلات گفته شده در زمینه قطع آب ، بریدن لوله های آب در مسیر انتقال از چشمه به سمت این روستاها توسط افراد محلی که از آب لوله کشی برای مصارف دامی و کشت و زرع استفاده می کنند مساله دیگری است که مشکل را دوچندان کرده است .
بیشترین منابع تامین آب روستاهای شهرستان سیاهکل در بخش پیرکوه و دیلمان قرار دارند یعنی چشمه های دائمی و فعالی که در بالادست قرار داشته و از دل کوه و سنگ می جوشند که با برنامه ای درست و پیش بینی شده می شد از آب این چشمه ها برای حل مشکل آبرسانی و قطعی آب خیلی از روستاهای بخش مرکزی استفاده کرد .
فرسودگی لوله های انتقال آب ، استفاده از یک تک چشمه برای آبرسانی به چند روستا مهمترین معضلی است که آبرسانی این مناطق را تحت الشعاع قرار داده است .
جدا از چشمه های منبع این بخش دیلمان در بسیاری از روستاهای بخش مرکزی سیاهکل چشمه های دائمی ای وجود دارند که اگر لوله کشی مناسب و مخزنی خوب روی آنها ساخته شود می توانند کفاف آب حداقل یک روستای حاشیه ی خود را بدهند و حداقل با این روش ما در تابستان با مشکل آب مواجه نیستیم.
البته مشکل قطع آب در تمام فصول سال در بخش مرکزی سیاهکل وجود دارد اما به دلیل گرما و نیاز بیشتر به آب در فصل تابستان این مشکل حادتر دیده می شود.
از 31 روستای گفته شده که با مشکل آب مواجه هستند سه روستای بخش مرکزی شهرستان سیاهکل بیشتر از بقیه با این مشکل روبه رو بوده اند که با قطع دو هفته ای آب همراه بوده و تا اکنون به جز آبرسانی با تانکر اتفاق دیگه ای برای آنها نیفتاده است .
مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان سیاهکل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت :بحران کمبود آب 31 روستای سیاهکل را که تحت پوشش شبکه لوله کشی قرار دارند تهدید می کند اما در روزهای گذشته سه روستای سوتگوابر ، کاشکی و سچکه با قطع کامل آب روبه رو هستند که با تانکرهای آب به این مناطق آبرسانی می شود .
مقداد ابراهیمی اظهار داشت: این روستاها همیشه دچار مشکل آب بوده اند که از حدود 7 سال قبل مسئولان وقت تدابیری را برای این امر اندیشیده اند که از جمله بهسازی دهنه چشمه و لوله گذاری 8 کیلومتری این منطقه بوده است .
وی افزود: چشمه ی وراشتار که در بخش دیلمان و 18 کیلومتری این سه روستا قرار دارد و آب این سه روستا را تامین می کند قرار است بهسازی و لوله گذاری شود که تا اکنون با قرار دادی که با پیمانکار بسته شده 5 کیلومتر لوله گذاری شده و با ادامه روند کار تا تابستان 98 مشکل قطعی آب این روستاها حل خواهد شد.
ابراهیمی با اشاره به تنش آبی این سه روستا در بخش مرکزی به تنش آب در بخش دیلمان هم اشاره و تصریح کرد: روستای جلیسه در بخش دیلمان همواره به دلیل کمبود آب چشمه تامین کننده آب با مشکل قطع آب روبه رو است.
وی خاطرنشان کرد: برای سه روستای فوق که در بخش مرکزی با مشکل قطع آب مواجه هستند حدود 140 میلیون اعتبار اختصاص داده شده که با این مبلغ پیمانکار وارد عمل شده و در حال لوله گذاری است اما به هرحال 2 کیلومتر از لوله گذاری بعلاوه بهسازی چشمه وراشتار برای تامین آب این سه روستا تا سال 98 طول خواهد کشید که تا آن زمان مشکل قطع و کمبود امری عادی می باشد.
مدیر اداره آب روستایی شهرستان سیاهکل با اشاره به وجود حدود 95 چشمه فعال و دائمی در شهرستان سیاهکل گفت: بیشترین منابع تامین آب روستایی شهرستان از بخش دیلمان و پیرکوه قرار دارند .
وی در خصوص تامین آب روستاهای جلگه ای اظهار داشت: آب این دست از روستاها از آب چاه و آب تصفیه شده شهری تامین می شود اما چشمه های بخش دیلمان به دلیل فشار مناسب و در بالادست قرار داشتن برای آب رسانی روستاهای پای کوه و جنگلی و پایین دست استفاده می شود .
ابراهیمی گفت البته چشمه های محلی در بعضی از روستاهای دارای مشکل قطع آب وجود دارد اما به دلیل مالکیت و بهداشت نمی شود از آنها استفاده کرد.
وی در ادامه گفت حدود 13 هزار و 200 خانوار روستایی در شهرستان سیاهکل تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار دارند.
ابراهیمی به برنامه های اداره آب و فاضلاب روستایی برای مواجه با قطع آب و حل و فصل مشکل بحران آب روستاها اشاره و تصریح کرد: ساخت مخزن آب و تعویض لوله های فرسوده بسیاری از روستاهای شهرستان، بهسازی چشمه و ساخت مخزن در مجتمع چوشل شهرستان سیاهکل شامل 17 روستا از جمله مهمترین فعالیت های اداره آب و فاضلاب روستایی سیاهکل است .
وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان بودجه در سال 97 برای حل و فصل مشکل آبرسانی روستاهای سیاهکل در نظر گرفته شده افزود: با این بودجه در حال حل و فصل بسیاری از معضلات آبرسانی هستیم
60 درصد جمعیت شهرستان سیاهکل ساکن روستا هستند که بیش از 20 درصد این روستاها با قطع کامل و گاه دو سه هفته ای و بیشتر آب در فصل تابستان و گرما مواجهند .
29 هزار نفر جمعیت در روستاهای شهرستان سیاهکل مشترک اداره آب و فاضلاب روستایی هستند که حدود 20 درصد از این جمعیت مشکل مستقیم قطع آب قرار دارند که نیازمند تدبیری مناسب از سوی مسئولان در راستای حل و فصل قطع و تامین آب آنها می باشد
گزارشگر : لیدا حاجی پور
7297 /6030 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.