به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رضا شعبان نژاد عصر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اقتصادی و تولیدی (شورای کشاورزی) شهرستان رشت کشاورزی در گیلان را از کشاورزی های سخت دانست و افزود: سال گذشته کار بیش از 170 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از طریق ماشین آلات انجام گرفت و امسال نیز 116 هزار هکتار نشاء از طریق دستگاه نشاء کاری انجام شده است.
وی درباره تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی اظهار داشت: هر کشاورزی که خواستار خرید ماشین آلات کشاورزی است می تواند از تسهیلات برای خرید بهره مند شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان این که سال گذشته در بذر اصلاح شده رتبه اول را به دست آوردیم، خاطرنشان کرد: بذر اصلاح شده در میزان افزایش تولید نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به تولید یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برنج در گیلان درباره نرخ فرآوری شلتوک در سال جاری گفت: 300 هزار خانوار این استان در کشت شالیزار فعالیت دارند و یکهزار و 380 کارخانه شالیکوبی در استان فعال است، بنابراین نرخی را تعیین می کنیم که برای هر دو گروه مقرون به صرفه باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان بیان داشت: در زمان حاضر نرخ جدید برای سال جاری تعیین نشده البته جلسات مختلفی در این رابطه برگزار شده که در صورت نهایی شدن نرخ فرآوری شلتوک اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که حدود 90 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان تجهیز شده ، تصریح کرد: از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان، 180 هزار هکتار قابلیت تجهیز را دارد.
وی با تاکید بر این مطلب که زمین های کشاورزی بایستی به عنوان امانت برای نسل های آینده حفظ شود، اظهار داشت: اجازه تغییر کاربری زمین های کشاورزی را به هیچ وجه نمی دهیم اما در مواردی که جزء طرح هادی قرار گرفته و یا قانون مشخص کرده، آن وقت دست ما نیست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: بایستی جلوی کاربری زمین های کشاورزی را بگیریم و کشاورزی را نیز اقتصادی کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح هادی و این که این طرح آینده روستا را مشخص می کند، بیان داشت: طرح هادی بایستی مورد اصلاح قرار گیرد و به اندازه نیاز زمین گذاشته شود.
وی در ادامه سخنانش در جلسه شورای کشاورزی شهرستان رشت بیان داشت: ما بایستی اعتبارات حوزه کشاورزی هر شهرستان را به تناسب سطح کشت در نظر بگیریم که ضروریست تا در این زمینه برنامه ریزی های لازم انجام گیرد.
اولین جلسه کارگروه اقتصادی و تولیدی (شورای کشاورزی) شهرستان رشت عصر امروز چهارشنبه به ریاست سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت در فرمانداری برگزار شد.
شهرستان رشت با شش بخش ، 293 روستا و 18 دهستان، دارای 930 هزار نفر جمعیت است که 60درصد آنها شهری و 40 درصد روستایی هستند.
7286 /۶۰۳۰
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.