معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: پل آجری پونل در رضوانشهر مرمت می شود.

به گزارش ایلنا از رضوانشهر، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام ساماندهی پل قدیمی پونل گفت: این پل بر روی رودخانه شفارود در مسیر شاهراه عباسی واقع شده است. پل پونل به عنوان یکی از آثار شاخص شهرستان رضوانشهر بوده و در زمان شاه عباس صفوی، همزمان با ساخت جاده شاه عباسی ساخته شده است .

ولی جهانیافزود: مرمت و ساماندهی این پل یکی از اهداف اصلی این اداره کل است و با جدیت در حال انجام است .

به گفته وی، در سمت چپ رودخانه شفارود و متصل به پل آجری، بقعه شیخ خاصه جان ایوبی قرار دارد. پل پونل 30 متر طول، 60/3متر پهنا (با احتساب جان پناه‌ها ) یک دهانه بزرگ با طاق جناغی به عرض 10 متر دارد.

ولی جهانی بیان کرد: در طرفین طاق و بر روی پاکار آن، دو ستون نمای مخروطی شکل و در بدنه شمال پل، دو طاق‌نما با طاق جناغی کار کرده‌اند. ضخامت طاق اصلی در پایین و بالا یک متر است. سطح گذر پل از میانه به طرفین دارای شیب است. ارتفاع دهانه طاق پل از کف رودخانه 7.40متر است .

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، تصریح کرد: مصالح به کار رفته در پل پونل عبارتند از: آجرهای قرمزرنگ به طول 18.5، عرض 10 و ارتفاع 5 سانتی‌متر؛ قلوه‌ سنگ رودخانه، گچ در قسمت طاق و ملاط ساروج در قسمت پایه پل است.

گفتنی است، این پل در تاریخ1375/09/12 به شماره 1780 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.