به گزارش ایرنا، محمدعلی حضرتی روز دوشنبه در نشست تجلیل از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی قزوین که در استانداری برگزار شد،افزود: قزوین هم اکنون با این تعداد آثار دارای نشان ملی مرغوبیت محصول جزو استان های طراز اول کشور در این زمینه محسوب می شود.
وی اضافه کرد: تقریبا به لحاظ کمی نیز شاهد افزایش تعداد هنرمندان هستیم با این حال سهم اعتبارات در این بخش کاهش یافته که این رویه اشتباه است.
این مسئول گفت: با توجه به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است و حوزه بسیار گسترده ای از کارآفرینی و اشتغال در صنایع دستی وجود دارد و بخشی از صنعتگران استان بانوان سرپرست خانوار هستند کاهش اعتبار به این بخش آسیب می زند.
وی ادامه داد: استادکاران حاضر در این جلسه عمدتا تولید کننده طراز اولی هستند که اعتبار صنایع دستی استان هستند و همه هنرمندانی هستند که پشتوانه سالها دانش و تجربه را برای این کار قرار داده اند و با صبوری تمام وبا همه مضایق موجود کار کرده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: بخشی از این هنرمندان برای تامین کارگاه با مشکل مواجه هستند و سعی کرده ایم از بناهای تاریخی به صورت کارگاه استفاده کنیم ولی بسیاری از این کارگاه ها نیاز به مرمت دارند.
حضرتی گفت: بخشی از این هنرمندان در راسته وزیر و سرای سعد السلطنه قزوین مشغول فعالیت هستند و بارها با شکایت اصناف برای نقل این هنرمندان از بناهای تاریخی مواجه شده ایم که امیدواریم این موضوع با همکاری مسئولان بالادستی حل و فصل شود.
وی ادامه داد: در حوزه صنایع دستی با توجه به نیاز بازار و ضرورت های ارتقا کیفیت محصول سازمان میراث فرهنگی سازوکارهای متعددی را پیش بینی کرده است که برجسته ترین آن ساماندهی شاخص های ملی نشان کیفیت محصول و کالا است که تاکنون چهار دوره آن برگزار شده است.
در استان قزوین تاکنون چهار هزار و 800 سازنده صنایع دستی شناسایی شده است.
آینه کاری، گره چینی، جاجیم، مسگری، بافتنی های سنتی، سرمه دوزی، پن بافی،پاپیه ماشه و موج بافی از هنرهای دستی قزوین به شمار می روند.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.