به گزارش ایرنا، حسن افراخته روز پنجشنبه در سی و چهارمین نشست ماهیانه توسعه با عنوان پیش نیازهای فعالیت های مولد با تاکید بر شرایط استان افزود: اشتغال در سطح خرد اگر چه در تخفیف فقر اثرگذار است، اما بعید است که در توسعه تاثیر قاطع داشته باشد.
افراخته به وضعیت روستاهای گیلان و کشور اشاره و اضافه کرد: مطالعه وضعیت اقتصادی روستاهای کشور و به ویژه گیلان نشان دهنده یک سری ویژگی های مشترک است.
وی با اشاره به اینکه شیوه سنتی تولید در روستاها مسلط است ، گفت: این شیوه تولید بهره وری پایین و رنج و مشقت فراوان دارد ، محیط زیست را تخریب می کند و خدمات شایسته و بایسته انجام نمی شود از این رو، ما شاهد یک فعالیت صنعتی مدرن نیستیم که این امر بیکاری قشر جوان، جمعیت گریزی از روستاها به شهرهای بزرگتر و جایگزینی جمعیت مسن را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 67 ، 11 برابر رژیم پهلوی برای روستاهای ایران کار شده اما با این وجود اتفاقات مطلوبی در توسعه روستایی گیلان رخ نداده است.
افراخته مبنای نظری محکم ، سازه های ذهنی، تضمین حقوق مالکیت ، نظام قاعده گذاری و پاداش دهی را از جمله عوامل تاثیرگذار برمحوهای توسعه عنوان و تصریح کرد: براساس قاعده نظام گذاری و پاداش دهی توان رقابت فعالیت های تولیدی بالا نیست و در واقع تولید، قابلیت رقابت با سوداگری را ندارد چراکه تولید با نا اطمینانی طبیعی و اجتماعی مواجه است.
وی با تاکید بر اینکه گردشگری باید پشتوانه تولیدی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در صورت نداشتن پشتوانه تولید، گردشگری شلوغی و آلودگی را بدنبال دارد.

**مشکلات کشور بدون تفکر و توجه به توسعه حل نخواهد شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز در این جلسه گفت: آشنایی با چهره‌های علمی و فرهنگی گیلانی که در سایر نقاط کشور فعالیت دارند، یکی از سیاست‌های این سازمان در برگزاری سلسله نشست‌های توسعه است.
کیوان محمدی بر فراگیر شدن توسعه تأکید و اضافه کرد: تا توسعه فراگیر و مردمی نشود، اتفاق چشم‌گیری رخ نخواهد داد از این رو علاقه‌مندیم مباحث توسعه ابتدا بین کارشناسان سازمان‌های مختلف شکل بگیرد تا به وفاق نسبی برسیم.
وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری و دکتر روحانی مبنی بر توجه جدی بر مسئله آمایش سرزمین گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها به عنوان مسئول توسعه مکلف به انجام مسئله آمایش هستند.
محمدی تأکید کرد: تا زمانی که تکلیف آمایش ملی و منطقه‌ای روشن نشود، توسعه‌ای رخ نخواهد داد.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.