گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان به ایرنا حاکی است، علی داودی اظهار کرد: با ورود باقلای رشتی به بازارهای محلی گیلان، مراجعه های افراد مبتلا به بیماری فاویسم در استان گیلان به شدت افزایش می یابد، بنابراین هوشیاری خانواده ها اهمیت بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود بیش از 170 هزار نفر در گیلان حامل کمبود ژن G6PD - عامل بیماری فاویسم باشند، ادامه داد: شیوع فاویسم در این استان، حدود 6 و نیم درصد است.
داودی خاطر نشان کرد: این اختلال ژنتیکی در پسران سه برابر دختران است و مصرف باقلا و حتی در بعضی موارد عبور از مجاورت باغ های باقلای محلی، باعث بروز بیماری فاویسم می شود.
وی خستگی، ضعف شدید، بی قراری، دل درد، رنگ پریدگی، گاهی تب، کم خونی و تغییر رنگ ادرار را از علائم بیماری فاویسم عنوان و اظهار کرد: درمان این بیماری باید در کودکان جدی گرفته شود و در مدت 72 ساعت و به موقع برای درمان آن ها اقدام شود، در غیر این صورت ممکن است، آسیب های جدی به برخی اندام های حیاتی افراد مبتلا همچون کلیه ها وارد شود و خسارت جبران ناپذیری برای این ارگان های حیاتی بوجود آورد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: اگر هموگلوبین فرد مبتلا به فاویسم، کمتر از هفت برسد این فرد نیاز شدید به تزریق خون دارد که بلافاصله باید در مراکز درمانی بستری و برای تزریق خون بیمار اقدام شود.
فاویسم، یک بیماری ارثی است که در اثر نقص آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناژ ایجاد شده و ‏موجب کم خونی در مبتلایان می شود، این بیماری واگیردار نیست، بلکه یک بیماری ارثی است که توسط کروموزم X منتقل می شود. افراد مبتلا در حالت عادی طبیعی هستند و هیچ گونه علایم بیماری ندارند، مگر آن که باقلا بخورند، در معرض مزارع کشت این محصول قرار گیرند یا مبادرت به مصرف برخی داروها مانند آسپرین و کوتریموکسازول کنند که در این صورت علایم حاد این بیماری در آن ها بروز پیدا می کند.
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.