به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، جاوید قربان اف در آئین افتتاح مرحله نخست طرح اتصال ریلی ایران به آستارای جمهوری آذربایجان در شهرستان آستارای استان گیلان افزود: مردم ایران و جمهوری آذربایجان اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی زیادی دارند و مسئولان دو کشور برای تکمیل این خط ریلی و رونق اقتصادی منطقه تلاش کردند.
وی اظهار کرد: اتصال به خلیج فارس و هندوستان از خط ریلی ایران برای جمهوری آذربایجان مهم است و کشور ما اجرای خط ریلی آستارا به رشت را پیگیری و 500 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری می کند و به زودی شاهد کلنگ زنی آن خواهیم بود.
وی بیان کرد: بیش از 72 میلیون تن بار در حوزه خلیج فارس وجود دارد و از مسیر ریلی آستارا به بازارهای جهانی، روسیه و اروپای شرقی حمل خواهد شد و این راه آهن نشان دهنده اراده ایران و جمهوری آذربایجان در تحکیم مناسبات و روابط با همدیگر است و کشورهای زیادی نظیر گرجستان و روسیه از فواید اقتصادی آن بهره مند خواهند شد.
قربان اف ادامه داد: در سال گذشته و سه ماه اول سال جاری میلادی، یک هزار و 200 واگن به پایانه آستارا وارد شده و از این پایانه کالاهایی از قبیل چوب، غله و میوه به داخل و خارج از ایران حمل خواهد شد و امکان حمل بار به عراق و بخشی از سوریه را نیز خواهد داشت.
او گفت: توسعه پایانه آستارا در دستور کار جمهوری آذربایجان است و سرمایه گذاران بخش خصوصی فعالیت خود را در آن آغاز خواهند کرد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 1395 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی متعهد شده بودند و در سال گذشته با تحقق آن، قطارهای جمهوری آذربایجان و روسیه، عبور آزمایشی خود را از راه آهن آستارا-آستارا تجربه کردند و روز گذشته (سه شنبه) با حضور مسئولانی از ایران و جمهوری آذربایجان، مرحله نخست این راه آهن و پایانه آن افتتاح و عملیات ساخت انبار غلات بارانداز راه آهن آستارا آغاز شد.
بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خاکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.
7105 / 7124 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.