به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی سالاری روز یکشنبه در جلسه کمیته صنعت با موضوع آمایش صنعتی، توسعه تجارت و پتروشیمی در رشت بیان داشت: آمایش صنعتی را در استان نداریم و فضای سلایق شخصی حاکم است حال اینکه در این منطقه با چنین حساسیت زیست محیطی، این نوع دیدگاه برای ما مشکل ایجاد می کند.
وی ادامه داد: بایستی برای اجرای هر طرحی قابلیت ها را لحاظ و قبول کنیم که نمی توانیم در صنعت همه کاره باشیم؛ به این معنا که در بعضی موضوعات مزیت هایی داریم اما مزیت داشتن هم به معنای آن نیست که در هر نقطه ای می توانیم کار کنیم.
وی با بیان اینکه مخالف آوردن صنعت پتروشیمی در استان نیستم ، گفت: آلایندگی بخش عمده صنعت پتروشیمی قابل کنترل است اما نباید تصور شود که آوردن این صنعت، معجزه می کند.
سالاری تصریح کرد: نمی خواهیم مردم را فریب دهیم و عهد ما این است که با مردم صداقت داشته و راست بگوییم از این رو ، وقتی بگوییم پتروشیمی 30 هزار شغل ایجاد می کند، این موضوع درست نیست بلکه بایستی ظرفیت ها را واقع بینانه نگاه کنیم.
وی با بیان اینکه اکنون سرمایه گذار برای احداث پتروشیمی در لوشان رودبار وجود دارد، خاطرنشان کرد: پتروشیمی را با احتیاط ، رعایت ملاحظات زیست محیطی، واقع بینانه و با در نظر گرفتن همه شرایط از جمله مکانی که انتخاب می شود، انجام دهیم.
سالاری گفت: باید طرح هایی در استان انجام دهیم تا اشتغالزایی نسبت به سرمایه هزینه شده بسیار بیشتر باشد؛ آمایش صنعتی یعنی توان و ظرفیت طبیعی را با مزیت ها، نیازهای ملی و صادراتی خود پیوند دهیم.
وی تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بایستی برای طرح ها تحلیل داشته باشد و بمنظور آمایش صنعتی و توسعه تجارت، کارهای مطالعاتی انجام دهد و در همین راستا از مشاور بهره بگیرد.
سالاری با اشاره به اجرای پروژه راه آهن در استان و لزوم بهره گیری از ظرفیت ها گفت: اتفاقات بسیار مثبتی در استان همچون راه آهن در حال انجام است؛ راه آهن تا رشت آمده و ادامه آن در دیگر نقاط استان نیز طی سال های آینده انجام می شود اما اگر با وجود بنادر و ظرفیت های استان برنامه ای نداشته باشیم، تحولی ایجاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: اتصال راه آهن به بنادر انزلی و آستارا به عنوان کریدور شمال - جنوب بسیار خوب است و برای تجارت خارجی، زیرساخت های مناسبی وجود دارد و با توجه به بهبود فضای سیاسی و روابط بین المللی، موانع در سطح کلان بسیار کمتر از گذشته شده که همه اینها بسترساز توسعه تجارت خارجی است.
وی بر لزوم مطالعات علمی از طریق کارشناسان مربوطه بمنظور بررسی همه جانبه نیازمندی ها و مشکلات نیز تاکید و اضافه کرد: باید ریشه و علت مشکل را بیابیم و نسبت به رفع کامل آن اقدام کنیم.
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.