در نظام پدر سالار که در آن مزایا و موقعیت ها اصلی جامعه در دست زنان نیست ، زنان ناخواسته در وضعیت فرو دست قرار میگیرند و بیش از هر گروه اجتماعی در معرض سرکوب استعدادها ، توانمندی ها و قابلیت ها یشان هستند.
هم اکنون آمار حضور زنان در تحصیلات تکمیلی گوی سبقت را ربوده است . زنان در عرصه های مختلف نسبت به گذشته حضور پر رنگ و تاثیر گذارتری داشته اند اما مشارکت زنان در سطوح بالای اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی وضعیت مطلوبی ندارد . تلاش دولت در انتصاب های مسکن گونه ، از جانب اجتماع بانوان نگران کننده است.
جنسیت زدگی زاده رفتارهای اجتماعی ، موانع فرهنگی و باورهای غلط است . جنسیت زدگی در کنار سیاست های تمامیت خواه عده ای منتج به نادیده گرفتن توانایی زنان و بی عدالتی شده است . برای تحقق بخشیدن به سیاست های دولت تدبیر و امید در ارتقای جایگاه بانوان نیاز به تقویت زیر ساخت ها می باشد .
چه بسیارند دولت مردانی که هنوز درگیر افکار کلیشه ای بر جا مانده از فرهنگ غلط و نخ نمای 'پنبه و آتش اند ' که دیر زمانی در کشورهای توسعه یافته کنار گذاشته شده است . هنوز در این دولت مدیران در شرایط بسیار نابرابر با امتیاز بالای شایستگی یک زن ، مرد را بر زن ترجیح می دهند؛ این حجم محافظه کاری برخی از مسوولین زنان را نگران کرده است .
امروزه نگاه جهانی به سوی زنان معطوف است. زنان عنصر ضروری و تاثیر گذار در تربیت و ساختن یک جامعه اند . آنان بازیگران ، کنشگران و پدیده های تربیتی اجتماع هستند . تضاد موجود بین آنچه که دولت می خواهد و حاشیه نشین کردن زنان توسط برخی از مدیران ارشد نشان از آن دارد که باید در زیر ساخت حضور زنان تلاش های بیشتری صورت پذیرد .
نگاه تک بعدی به زنان صدای شان را خاموش می کند، زنان می خواهند خودشان باشند در حالیکه برخی از نیروهای قدرت و تصمیم گیرنده خلافش را رقم می زنند. راه گرفتن امتیاز برای بانوان پر از فراز و نشیب است؛ زن که باشی مدام در معرض قضاوت هستی ! زنان دیگر نمی توانند صدای درون خود را برای دستیابی به حقیقت خاموش کنند .
در جامعه جنسیت زده نابرابری جنسیتی بیداد میکند . از گزارش 2017 در خصوص شکاف جنسیتی ، از 144 کشور ایران رتبه 140 را دارد. عربستان 138 و سوریه ، پاکستان و یمن به ترتیب آخرین ها هستند (گزارش مدیر کل بین المللی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری )
تلاش و رویکرد دولت محترم در اشتغال پایدار زنان و ایجاد امنیت قابل تقدیر است. هنوز بعلت فضای حاکم 82.7 درصد مردان و 17.3 درصد زنان حقوق بگیر هستند یعنی 5 مرد حقوق بگیر به ازای هر زن که این آمار به نوعی نشان از نابرابری دارد. نگاه به زنان به عنوان فرد دوم و یا شهروند درجه 2 و کاربرد های کلامی و کلیشه های جنسیتی بر جا مانده از فرهنگ ابتر و متحجر که به صورت زبانی و رفتاری در جامعه مشهود است، نشان بارز تجاوز به حقوق شهروندی زنان در جامعه است .
همین موانع باعث ایجاد ترس از حضور در اجتماع شده و زنان در کف هرم اجتماعی در جا می زنند. در زیرساخت ها نیاز است تا مدیران تصمیم گیرنده از سر ترس یا دستور العمل و آیین نامه وارد بازی انتخاب مدیران زن نشوند بلکه باور به برابری ، شایسته سالاری ، احترام به زن ، پرورش توانمندی ها را سرلوحه قرار دهند.
برای حضور زنان نیاز به مردان قوی است. زنان نیاز به ثبات سیاسی و آزادی بیان و حضور گسترده در رتبه های عالی تصمیمی گیری دارند. حضور با تجربگان سیاسی، تاثیر گذار و مدیران ارشد با ایدئولوژی باورپذیری بکار گیری زنان توانمند و شایسته در دولت تدبیر و امید جای بسی مسرت و خرسندی است؛ بسیار امیدواریم شاهد رویدادهای خوبی برای بانوان در نیمه دوم فعالیت دولت باشیم.
در حوزه فرهنگ و هنر زنان شایسته ای تربیت شده اند؛ زنان فیلمساز ، داستان نویس، نقاش، بازیگر، شاعر و ادیب که در عرصه جهانی می درخشند؛ ' ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻄﺮﻧﺎﮐﻨﺪ، ﭼﻮﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﻧﯿﺎﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﺭﺍ ﺗﺼﻮﺭ کرده ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻧﺶ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﮐﻨﻨﺪ. ﺯﻧﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺯﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ' گذشته نابرابر ، حال نابرابر و زنان در انتظار آینده برابر هستند.
نگار نادری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.