به گزارش خبرنگار ایرنا ذبیح نیکفر عصر پنجشنبه در جشن ویژه نودمین سالگرد تاسیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی لاهیجان اظهار داشت: آمارها از تخریب بالای جنگل های شمال کشور حکایت دارد و اگر این روند ادامه پیدا کند، خطراتی در آینده نه چندان دور شمال را تهدید می کنند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز درختکاری گفت: ایشان طرح هر ایرانی کاشت یک درخت را مطرح کردند که این، نشان دهنده اهمیت درخت در زندگی مردم است و باید به کاشت نهال اهمیت بیشتری داده شود.
وی بر کاشت و رواج درختان مثمر در گیلان تاکید کرد و یادآور شد: امروز در کشور ما بیشتر درختانی کشت می شوند که میوه آور نیستند درحالی که با کاشت درختان میوه می توان بخشی از نیاز داخل کشور را تامین و جلوی واردات میوه را گرفت .
نیکفر ادامه داد: با وضعیتی که وجود دارد پیش بینی ها حاکی از آن است که نیمه جنوبی کشور در آینده دچار خشکسالی می شود و نیمه شمالی کشور هم ممکن است با دخالت هایی که در منابع طبیعی وجود دارد، با مشکلاتی عدیده ای مواجه شود و باید بکوشیم تا درخت در همه ابعاد زندگی مطرح باشد و همه بپذیرند که اگر جنگل ها از بین بروند، زندگی تعطیل خواهد شد.
وی همچنین از ارائه آمارهای مختلف در زمینه عرصه های منابع طبیعی شمال کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: آمارهای متفاوتی از یک و هشت تا یک و 9 و نیز 2 میلیون هکتار از جنگل های شمال ارائه می شود و هنوز آمار درست و واحدی از این جنگل ها وجود ندارد.
ایران دارای پنج ناحیه رویشی جنگلی شامل خزری، ایران تورانی، خلیج عمانی، ارس باران و زاگرس است که وسعت ناحیه خزری یک و 9 میلیون هکتار ذکر شده و این جنگل ها در دوران سوم زمین شناسی حدود پنج میلیون سال قبل بوجود آمدند و به همین دلیل بعنوان یکی از کهن ترین جنگل های جهان محسوب می شوند.
استان گیلان 564 هزار هکتار جنگل طبیعی و حدود 250هزار هکتار مرتع دارد.
6029/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.