به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی سالاری روز چهارشنبه در جلسه کمیته تخصصی پسماند استان در رشت افزود: قول هایی به مردم در مورد رفع مشکلات پسماند سراوان داده ایم که بخشی از آن اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه مشکل تامین منابع مالی نیست، تصریح کرد: شهرداری ها و پیمانکاران بایستی تعهداتشان را انجام بدهند و برای کار مختصری همچون آسفالت و سم پاشی، نباید چندین بار جلسه برگزار شود؛ قرار نیست فقط در جلسات بنشینیم و تصمیم بگیریم بلکه بایستی در این نشست ها تقسیم کار و اجرا شود.
سالاری ادامه داد: هیچ پیشرفتی در این جلسه نسبت به نشست قبلی نمی بینم چراکه اکنون که تمهیدات خرید زباله سوز آماده شده، سخنانی درباره تامین منابع مالی آن گفته می شود و با این نحوه کار کردن چطور مردم ما را قبول داشته باشند!
وی افزود: نه پیمانکار را به درستی متعهد کرده ایم و نه ساز و کار آموزشی، تشویقی و تنبیهی خوبی تعریف شده است؛ روزی مردم سراوان به حق اعتراض کردند چراکه سلامتی شان در خطر است، در حالی که ما هنوز کار اصولی انجام نداده ایم.
سالاری با رضایت بخش ندانستن انجام کارها برای حل مشکل پسماند گفت: برای کسانی که کارشان را درست انجام نداده اند، این آخرین اخطار است.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت بیشتر فرماندار رشت بر اقدامات برای حل مشکل سراوان گفت: اگر تصمیمات گذشته اشتباه بوده، اصلاح کنید و اگر درست است، سریعتر اجرایی شود.
وی یادآور شد: لازم است مجوزهای لازم از منابع طبیعی و محیط زیست اخذ و بهترین راهکار، عملیاتی و اجرایی شود؛ این بلاتکلیفی آسیب می رساند و مردم این بلاتکلیفی را تحمل نمی کنند.
استاندار گیلان همچنین با اشاره به ضرورت اخذ مجوز برداشت شن و ماسه از دستگاه های مربوطه بیان کرد: اگر مجوز برداشت شن و ماسه به نام سراوان دریافت شده، فقط در همان محل استفاده شود.
سالاری همچنین با تاکید بر لزوم شروع پاکسازی گیلان در آستانه سال نو گفت: دستگاه های مختلف، برای زیبایی چهره استان و پذیرایی از مهمانان نوروزی اهتمام داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه بحث پسماند در استان بسیار جدی است، گفت: برنامه داریم از فناوری های روز دنیا برای معضل پسماند استفاده کنیم.
قربانعلی محمدپور افزود: در کنار بحث آموزش، اطلاع رسانی و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی را از مدارس آغاز کرده ایم.
وی اولویت نخست استان را در بحث زیست محیطی، تولید زباله کمتر عنوان و بیان کرد: در وهله دوم تفکیک زباله از مبدأ و سپس دفن اصولی را باید داشته باشیم.
در زمان حاضر، حجم زیادی از زباله در منطقه سراوان در 17 کیلومتری رشت مدفون شده؛ روزانه نیز 650 تا 750 تن زباله از کلانشهر رشت و 300 تا 400 تن زباله از برخی شهرهای اطراف گیلان برای دفن به این محل انتقال داده و هر روز بر حجم زباله افزوده می شود.
شیرابه های ناشی از زباله در محل دفن، به شدت نگران کننده است؛ شیرابه این زباله ها به رودخانه سیاهرود (رودخانه ای زیبا در دل جنگل سروان) و در ادامه به رودخانه های گوهر رود و زرجوب سرازیر می شود.
7296 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.