به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کارگاه هم اندیشی سیاست گذاری و سناریونگاری برنامه آمایش استان گیلان با حضور ریئس، معاونین و کارشناسان سازمان و نمایندگان دستگاه های اجرایی و مراکز عملی و پژوهشی استان در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد.

در این جلسه رئیس سازمان در سخنانی گفت: امروز بیشتر علاقه‌مند به شنیدن مباحث مجریان طرح و دیدگاه‌های افراد حاضر در جلسه هستم.

کیوان محمّدی با بیان اینکه تدوین و تبیین طرح آمایش سرزمین یک مسئله و اجرای آن مسئله‌ای دیگر است ادامه داد: برای اجرای مناسب طرح آمایش استان، باید حداکثر وفاق را بین مدیران، مسئولان، نمایندگان، فرمانداران و نخبگان استان ایجاد کنیم. بنابراین هرچقدر دراین مرحله وقت بگذاریم مرحله اجرا سهل‌تر خواهد بود.

وی بر تداوم جلسات کارشناسی در این خصوص تأکید کرد و افزود: برای سناریو‌نویسی آمایش گیلان یک جلسه کافی نیست و مایلیم از دیدگاه‌های نمایندگان و صاحب‌نظران محترم دستگاه‌های اجرایی در تدوین طرح آمایشی استان بهره‌مند شویم. اینکه گسترش فضاها به سمت کوه و کوهپایه و... باشد، بایستی هم دانشگاهیان و هم مسئولین منطقه نظر بدهند و به نوشتن سناوریوهای مختلف کمک کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: مشکل ایران و گیلان در داخل حل نمی‌شود. بلکه برای حل مشکل باید تمهیدات مقدماتی رخ دهد تا زمینه برای آنچه مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و مبحث برونگرایی آن فرمودند محقق شود. از درون‌زایی و برونگرایی حرف زدن راحت است ولی اینکه بتوانیم جاپایی در تجارت منطقه پیدا کنیم کار خیلی راحتی نیست به همین دلیل باید دقت و توجه بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: معتقدم آنچه می توانیم برای گیلان انجام دهیم حول ۵ محور است و درصدر آنها محیط زیست قرار دارد. آمایش ما به هرنتیجه که می خواهد برسد درابتدا باید عامل محیط زیست را در نظر داشته باشد. برای آنکه محیط‌زیست ما بسیار حساس و شکننده و اگر خدای نکرده تخریب شود به این سادگی ها احیا نمی‌شود. رودخانه ها، جنگل‌ها، خاک و آب و ها و.. به گونه‌ای است که در هرگونه فعالیت کشاورزی، صنعتی و گردشگری باید به محیط زیست توجه کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص کشاورزی گفت: به طور سنتی گیلان، استان کشاورزی بوده و ما نمی توانیم از آن غافل شویم چراکه معشیت و امنیت غذایی ما وابسته به آن است.

وی با تأکید بر داشتن برنامه در رویکرد گردشگری افزود: از گذشته دور در گیلان مسئله گردشگری وجود داشته و امروزه بسیاری آن را به عنوان مسئله اول مطرح می‌کنند. لذا باید برای آن برنامه داشته باشیم.

محمّدی با اشاره به سابقه گیلان در بحث تجارت بین الملل تأکید کرد: از دوره صفویه به این سو گیلان یکی از مبادی ورود و خروج کالا و حتی مسافر به اروپا بوده و آثاری از گیلان نیز در این زمینه در منطقه قفقاز و روسیه موجود است. اگر می‌خواهیم به مانند گذشته مسئله تجارت را رونق دهیم، باید به انزلی و آستارا را که خط ریلی گیلان از آن شهرها عبور خواهد کرد، به عنوان دو شریان حیاتی کشور و حتی جهان توجه ویژه داشته باشیم.

وی تأکید کرد: برای تحقق این همه این‌ موارد نیاز به هماهنگی و کمک نمایندگان محترم استان‌ها با یکدیگر با استفاده از تشابهات فرهنگی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با تأکید براینکه برنامه‌ریزی برای یک استان و کشور صرفاً کار یک سازمان نیست افزود: باید یک همگرایی عمیقی بین همه سازمانها و نهادها و متفکران و صاحب‌نظران باشد تا انشاء الله قدم های بهتری برداریم.

شراره کاوسی معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این نشست ضمن بیان اقدامات انجام گرفته در راستای بازنگری مطالعات آمایش سرزمین استان، بر لزوم مشارکت کارشناسان دستگاه‌های اجرایی در فرآیند فصل ششم طرح تأکید کرد.

در ادامه دکتر صرافی مشاور طرح بازنگری مطالعات آمایش سرزمین استان با اشاره به لزوم همگرایی و همکاری تمامی نیروهای استان جهت دستیابی به چشم‌انداز آتی توسعه استان، آن را میثاقی دانست که منعکس‌کننده نیازهای واقعی و آرمان مشترک برای توسعه است.

این کارگاه با ارائه مبانی نظری سناریونگاری و آینده‌پژوهی و احصاء عدم قطعیت‌ها و پیشرانهای توسعه توسط خانم دکتر مظفری مشاور طرح آمیش گیلان ادامه یافت. در پایان نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی و پژوهشی استان به بحث و تبادل نظر در خصوص مطالب ارائه شده پرداختند.

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 874159
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.