به گزارش ایرنا ولی داداشی روز چهارشنبه در جریان بازدید از بارانداز راه آهن آستارا-آستارا در جمع خبرنگاران افزود: با اتصال فعالیت های راه آهن به سامانه الکترونیکی و هوشمند گمرک، تاجران و بازرگانان با صرفه جویی در هزینه و زمان می توانند نسبت به حمل و نقل کالا اقدام می کنند.
وی بیان کرد: یکی از مزایای سامانه های هوشمند گمرک کنترل فرآیند تشریفات گمرکی بعد و حین تشریفات کالاست و همه دستگاه های کنترلی و نظارتی درون سازمانی و برون سازمانی می توانند لحظه به لحظه فرآیندهای گمرکی را در هر شرایط زمانی و مکانی کنترل کنند.
داداشی اضافه کرد: در مرحله نخست طرح راه آهن آستارا-آستارا سالانه یک میلیون تن کالا به صورت ریلی و زمینی حمل و نقل خواهد شد.
وی اظهار کرد: تاجران ایرانی باید از موقعیت و ظرفیت این خط ریلی، برای سرمایه گذاری و رونق کسب و کار استفاده کنند و با اتصال راه آهن آستارا به راه آهن رشت - قزوین، در اقتصاد منطقه توسعه همه جانبه روی خواهد داد.
یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز در ادامه این بازدید گفت: اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از نقطه مرزی بندر آستارا به کریدور شمال - جنوب تاثیر مثبتی در تجارت و حمل و نقل کالا و خدمات خواهد گذاشت و باید تلاش کنیم از این فرصت بهترین استفاده را در راستای منافع ملی ببریم.
وی افزود: اگر زیرساخت‌ها زودتر و بهتر فراهم شود، می‌توانیم فضای خوبی برای تاجران در جهت استفاده از این مسیر ریلی ایجاد کنیم و از ارزش اقتصادی آن بهره ببریم.
رنجکش ادامه داد: خط ریلی آستارا - آستارا یک ظرفیت و فرصت ملی است و مسئولان باید در راستای تامین منافع ملی نسب به ایجاد بسترهای این طرح همت کنند.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا شد و در آینده با اتصال به خط آهن رشت-قزوین، کریدور ریلی شمال-جنوب ایران فعال خواهد شد.
بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.
7105 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.