به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ مصطفی سالاری طی این نشست در موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به محدودیت های موجود در افزایش سطح شالیزارهای استان اظهار داشت : برای افزایش تولید برنج در استان باید به افزایش محصول در همان سطح زیرکشت بپردازیم.
وی با بیان اینکه میزان فعلی محصول برنج تولیدی کشاورزان تأمین کننده هزینه زندگی یک خانوار نیست خاطرنشان کرد: سطح کم مالکیت اراضی موجب شده که تولید برنج برای برخی کشاورزان صرفه اقتصادی مطلوبی نداشته باشد.
سالاری اظهار داشت: برای به صرفه شدن تولید برنج و دیگر محصولات کشاورزی علاوه بر افزایش بهره وری باید قیمت تمام شده تولید به خصوص برنج را کاهش دهیم.
وی هدایت کشاورزان به سمت استفاده از بذرهای اصلاح شده را مایه افزایش کیفیت و بهره وری عنوان و تصریح کرد: کنترل و ارتقاء این بخش می تواند به افزایش درآمد کشاورزان نیز کمک شایان توجهی بکند.
استاندار گیلان به تلاش های موثر صورت گرفته در راستای تحقق هدف افزایش درآمد کشاورزان اشاره کرد و افزود: تمرکز بر بذرهای اصلاح شده و ترویج آن بین کشاورزان با اقدامات علمی از جمله برنامه های در حال اجرای موسسه تحقیقات برنج کشور است.
وی به تحقیقات آزمایشگاهی موسسه تحقیقات برنج بر انواع مختلف بذرها اشاره و خاطرنشان کرد: باید از بین بذرهای مختلف بر چند رقم بذر اصلاح شده متمرکز شویم تا بتوانیم با مدیریت صحیح آن را به کشاورزان عرضه کنیم که مورد استقبال قرار بگیرد.
سالاری گفت: کاهش هزینه تولید و راندمان بالا از مزایای مکانیزه کردن کشت و برداشت محصول برنج است.
وی تسطیح و زهکشی اراضی شالیزاری از سوی جهاد کشاورزی را یک اقدام موثر برای گسترش کشت دوم محصولات در پاییز عنوان و خاطرنشان کرد: کشت دوم محصولات می تواند سهم بسزایی در افزایش سطح درآمد کشاورزان داشته باشد.
وی فرآوری صحیح، برندسازی ومعرفی محصول برنج گیلان را نیازمند گام های اساسی دانست و اظهار داشت: رسیدن به برندسازی و کاهش نگرانی در اختلاط برنج گیلان ، با اقدامات دولتی به نتیجه نمی رسد بلکه باید به صورت خوشه بندی و شبکه‌ای به ثمر می نشیند.
استاندار گیلان با بیان اینکه تقاضای بازارهای داخلی بیش از عرضه‌ برنج است گفت: در حال حاضر در کنار تولید داخلی برنج، واردکننده هستیم و بخش عمده ای از آن مربوط به کیفیت برنج، بسته بندی و برند است که تأکید بنده تمرکز ویژه به این حوزه است.
وی با اشاره به عرضه اغلب محصول برنج با بسته بندی سنتی به بازار افزود: عرضه‌ برنج یک دست با بسته‌بندی مناسب و مشتری پسند به بازار می تواند ارزش افزوده‌ ای مناسب‌تر را برای کشاورزان درپی داشته باشد.
سالاری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تولید برنج ارگانیک در بازار متقاضی بسیاری دارد باید برای ترویج این بخش گام های موثر برداشته شود.
وی صیانت از عرضه‌ برنج با کیفیت به بازار را نیازمند یک شبکه‌ مدیریتی منسجم بین شالیکوبی ها و مراکز بسته بندی دانست و گفت: نظارت و آموزش صحیح در این بخش می تواند باعث برندسازی برنج گیلان شود.
در پایان جلسه استاندار گیلان از انبار بذر اصلاح شده و دستگاه های تولید آن، بازدید و به صورت نمادین بذرهای اصلاح شده به منظور کشت در سال زراعی 97-96 را به دو نفر از کشاورزان گیلانی تحویل داد.
کار اصلی توزیع بذر های گواهی شده برنج بین شالیکاران گیلان از هفته آینده آغاز خواهند شد .
استان گیلان دارای بیش از 230 هزار هکتار شالیزار است که سالانه از محصول شلتوک آنها 750 تا 850 برنج سفید به دست می آید.
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.