به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس نظری عصر شنبه در بازدید از پل ریلی آستارا - آستارا و بارانداز آن در آستارای استان گیلان گفت: جمهوری آذربایجان برای راه آهن آستارا - آستارا از مرز ایران تا بارانداز آن حدود 60 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و در ماه های آینده، 500 میلیون دلار برای بارانداز تا رشت سرمایه گذاری خواهد کرد.
وی افزود: پیش از آغاز خط ریلی آستارا - آستارا ، گسستی در کریدور شمال - جنوب وجود داشت و خوشبختانه با تقویت ارتباطات ایران و جمهوری آذربایجان و اجرای این خط ریلی، کریدور تکمیل شد.
نظری با بیان اینکه قطارهای باری از خط ریلی آستارا - آستارا به طول یک هزار و 800 کیلومتر در ایران تردد خواهند کرد، گفت: پیش بینی می شود در مرحله نخست، سالانه 2 میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل و نقل شود و بعد از اتصال آستارا به خط آهن قزوین - رشت، این ظرفیت تا پنج میلیون تن افزایش یابد.
نظری خاطرنشان کرد: با اتصال ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، ابتدا حمل و نقل به صورت ترکیبی و پس از اتصال آستارا به راه آهن قزوین - رشت، به طور ریلی خواهد بود و کریدور ریلی شمال-جنوب ایران، امکان اتصال بندر عباس به بندرهای شمال ایران را فراهم می کند.
وی افزود: در سال های گذشته بسیاری از کشورهای توسعه یافته، ریل را به عنوان راه اصلی حمل و نقل خود برگزیده اند و برای آنها صرفه اقتصادی بسیاری به همراه داشته و خط ریلی آستارا-آستارا علاوه بر توسعه زیرساخت های اقتصادی ایران، باعث گسترش کم هزینه حمل و نقل در منطقه می شود.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می شود.
بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.
خبرنگار:یوسف هدایتی**انتشاردهنده:کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.