به گزارش خبرنگار ایرنا سردار سید یحیی رحیم صفوی روز شنبه در نشستی با معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به سیاست دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: افزایش صادرات با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از بازار کشورهای حاشیه خزر، از نکاتی است که با بهره مندی از ظرفیت های این منطقه و مجتمع بندری کاسپین تحقق می یابد.
وی افزود: تا کنون در زمینه افزایش صادرات منطقه آزاد انزلی پیشرفت مناسبی داشته اما با افزایش میزان مشارکت مردم در توسعه همه جانبه ، این منطقه می تواند بعنوان مرکز داد و ستد بین کشورهای حاشیه خزر معرفی شود.
رحیم صفوی به وجود بازار 200 میلیون نفری در کشورهای حاشیه دریای خزر خصوصا کشور روسیه با ظرفیت درآمدزایی ده ها میلیارد دلاری اشاره و تاکید کرد: با وجود اینکه منطقه آزاد در صادرات پیشرفت خوبی داشته، اما این مقدار کفایت نمی کند و محصولات کشاورزی گیلان از جمله مرکبات ، برنج، سبریجات و حتی سیر ، از مهمترین کالاهای صادراتی به کشور روسیه به شمار می رود.
وی با اشاره به تلاش چشمگیر سازمان منطقه آزاد انزلی در احداث زیر ساخت های بندری و گردشگری تصریح کرد: حمل و نقل ترکیبی مهمترین مزیت برای توسعه منطقه آزاد انزلی است و باید هرچه سریع تر اتصال راه آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا به این منطقه نیز محقق شود.
رحیم صفوی با تاکید بر لزوم توسعه و گسترش پسکرانه ها در منطقه آزاد انزلی گفت: با وجود پیشرفت قابل توجه در خصوص توسعه زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر در منطقه آزاد انزلی و با توجه به حضور سالیانه شش میلیون گردشگر در این منطقه ، ظرفیت جذب گردشگر بیش از این مقدار نیز در منطقه آزاد انزلی وجود دارد .
به گزارش خبرنگار ایرنا منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.
خبرنگار: رضا اکبری**انتشاردهنده:کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.