یدالله جوادپو،ر روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه ای مقام نخست کشور را دارد، یادآورشد: 70 درصد آن به عراق، روسیه ، آسیانه میانه و حوزه خلیج فارس صادر می شود.
وی با بیان اینکه در سال 1396، 30 هکتار به سطح زیرکشت گلخانه‌های استان افزوده شد، تصریح کرد: هم ‌اکنون هزار و 420 هکتار به کاشت محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد.
وی کشت گیاهان گلخانه ای را با توجه به شرایط اقیلمی منطقه و کمبود منابع آبی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه دانست و افزود: از هرمتر مکعب آب در کشت فضای باز ، یک کیلوگرم خیار سبز تولید می شود.
وی بیان کرد: برای این میزان مصرف آب در کشت گلخانه ای 14 کیلوگرم خیار سبز تولید می شود و تولید به 14 برابر افزایش می یابد.
جوادپور ادامه داد : کشاورزان تلاش کنند با کاشت محصولات کم آبخواه و گیاهان گلخانه ای با روش آبیاری نوین از افت سطح آب های زیرزمینی جلوگیری کنند.
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه تلاش به سمت کشت های محصولات کم آبخواه و بهره وری بالا در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد، افزود: افزایش تولید ، ارتقای کیفیت محصول و بی نیاز کردن کشور به واردات محصولات کشاورزی بهترین عمل به اقتصاد مقاومتی است .
این مسئول ادامه داد: با توجه به بحران کم آبی در استان یزد تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصولات کم آبخواه همچون گلخانه ای ، پسته ، گیاهان دارویی و زعفران علاوه بر تولید و ارزش افزوده اقتصادی بالا در اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری دارد.
هرچند یزد از استان های صنعتی کشور است، ولی با توجه به تجربه و پیشینه تاریخی مردمان آن یکی از استان های مهم تولید محصول گلخانه، انار، پسته، مواد لبنی و پروتئینی است.
سالانه از 118هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد، 340 هزار تن محصول زراعی و 650 هزار تن محصول باغی تولید می شود.
اراضی قابل کشت استان 158هزار هکتار است که به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آبی و تغییر الگوی کشت حدود 40هزار هکتار آن کشت نمی شود.
7540/2047/*خبرنگار: کارگر ابرقوئی ** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.