به گزارش خبرنگار ایرنا، کیوان محمدی روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی گیلان با موضوع بودجه 97 افزود: دولت هر سال در نیمه آذرماه موظف است بودجه سال آینده را به مجلس ارایه دهد، این اتفاق در بسیاری از سال ها به موقع انجام نمی گرفت، اما ارایه به موقع بودجه سال 97 به مجلس نشان دهنده نظم و برنامه ریزی دولت و از دیگر ویژگی های این بودجه است.
وی شفافیت را از دیگر ویژگی های بودجه سال 97 عنوان و تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ کشور، بودجه مورد نقد و بررسی قرار گرفت و همه می دانند که این بودجه چگونه و از چه منابعی حاصل شده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این که در بودجه 97 اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت نسبی مد نظر قرار گرفته، خاطر نشان کرد: افزایش بودجه استان ها، نیز از چهار درصد به 24 درصد پیش بینی شده است.
وی با بیان این که تصمیم جدی دولت در مورد کاهش تعداد نفرات بهره مند از یارانه ها است، تصریح کرد: امروز کسانی در جامعه بدون نیاز، به مبلغ یارانه از این امتیاز بهره می برند و در دهک های پایین نیاز ویژه دارند اما از آن استفاده نمی کنند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان بیان داشت: تلاش دولت بر این است که یارانه متوجه طبقات پایین جامعه و مباحث مربوط به سلامت همگانی شود.
وی بودجه 97 را آغازی برای جراحی بزرگ اقتصادی در کشور عنوان و اضافه کرد: نظام بودجه ریزی در کشور از گذشته سیستم سنتی داشته و ضرورت جامعه این است که در این سیستم تغییر و تحول و جراحی بزرگ اقتصادی ایجاد شود که بودجه 97 آغازی برای این جراحی است.
وی بودجه کل کشور را یک میلیون و 195 هزار میلیارد تومان عنوان و خاطر نشان کرد: 32 درصد از این بودجه در اختیار دولت و 68 درصد در اختیار شرکت ها، بانک ها و موسسات در نظر گرفته شده و از بودجه عمومی دولت نیز حدود 25 درصد صرف امور عمرانی و 75 درصد برای امور جاری هزینه می شود.
محمدی بودجه استانی و ملی گیلان را دو هزار و 81 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بودجه کل زمانی که در مجلس به تصویب رسید در شورای برنامه ریزی پشنهاد می شود که چه سهمی به فرهنگی،اجتماعی و غیره اختصاص داده شود.
وی در بخش دیگری ادامه سخنانش درباره موضوع اشتغالزایی با بیان این که رسانه ها در امر تسهیل تفکر نسبت اشتغال کمک کننده باشند، اظهار کرد: در هیچ جای دنیا، دولت موظف به ایجاد اشتغال نیست ، دولت بایستی زیرساخت های اشتغال را ایجاد کرده و بخش خصوصی نیز بر اساس این زیرساخت ها، شغل ایجاد کند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان بیان داشت: برای رفع مشکل اشتغال چاره ای جز این نداریم که بخش خصوصی را در این امر بررنگ تر کنیم.
لایحه بودجه سال 1397 از سوی رئیس جمهوری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، بر اساس ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه سال 97 کل کشور پس از ارائه به مجلس، چاپ و بین نمایندگان مجلس توزیع می شود، پس از آن نمایندگان تا 10 روز فرصت دارند که پیشنهادها خود را در مورد لایحه بودجه سال 97 کل کشور به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارائه کنند.
کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا 15 روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است. در نهایت نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید؛ پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.
خبرنگار: شادی خورشیدی سدهی ** انتشاردهنده:بابایی
7286 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.