سیداحسن علوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هنوز بطور رسمی بررسی لایحه بودجه 97 آغاز نشده است، اظهار کرد: به نظر می رسد بودجه سال 97 از شفافیت بیشتری برخوردار است و 85 درصد بودجه، عملیاتی و براساس عملکرد دستگاه ها اختصاص یابد.
وی افزود: طبق این لایحه، بودجه دستگاه های اجرایی براساس عملکرد و هزینه های دستگاه ها در سه ماهه اول سال منظور خواهد شد.
علوی به بحث اشتغال در بودجه سال آینده نیز اشاره کرد و یادآور شد: توجه به اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت در بودجه 97 پررنگ است ضمن اینکه این بودجه براساس ایجاد اشتغال برای 850 هزار نفر در کشور تدوین شده است.
نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته این موارد زمانی محقق می شود که بودجه کاملا عملیاتی و به درستی هزینه شود.
وی توجه به مسکن را در لایجه بودجه 97 تا حدودی قابل قبول دانست و گفت: در این بودجه به بحث مقاوم سازی و نحوه ساخت مسکن، توجه شده است در حالیکه در بودجه سال 96 به این امر توجه چندانی نشده بود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بحث پروژه های عمرانی هم اشاره کرد و افزود: پیش بینی شده است دولت در سال آینده 66 هزار پروژه عمرانی ملی و استانی را با کمک بخش خصوصی به اتمام برساند.
به گفته وی، بخشی از پروژه ها که مربوط به مدارس، آزاد راه ها، بزرگراه و طرح های بیمارستانی است این قابلیت را دارد که به بخش خصوصی واگذار شود و پروژه های حاکمیتی نیز توسط خود دولت به انجام برسد.
علوی یادآور شد: در لایحه بودجه سال 97، 600 هزار میلیارد ریال از اوراق خزانه برای اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی اختصاص داده شده است.
وی اضافه کرد: برای اتمام پروژه های نیمه تمام بیش از 6 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص 100 درصدی، برای به بهره برداری آنها 10 سال زمان نیاز است.
وی گریزی هم به بحث تمرکز زدایی و اختصاص نقش بیشتر به استان ها در مدیریت کشور زد و گفت: اگر 100 درصد اعتبارات مربوط به این بخش تخصیص یابد، شرایط بهتری برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ایجاد می شود.
علوی عملکرد دولت در سال های گذشته در تخصیص اعتبارات این بخش را مطلوب ندانست و اظهار کرد: امیدواریم با توجه به رویکرد جدید دولت در بودجه سال آینده، شاهد گسترش عدالت اقتصادی و اجتماعی در کشور باشیم.
به گزارش ایرنا، ارائه لایحه بودجه 97 کشور به مجلس شورای اسلامی در چند روز اخیر با انتقادات و نظرات مثبت و منفی بسیاری از سوی صاحبنظران و کارشناسان مواجه شده است.
کل منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال جاری 5.8 درصد رشد داشته و به 3669 هزار میلیارد ریال رسیده است.
درآمدهای عمومی در لایحه سال 1397 نسبت به قانون بودجه سال قبل 10.6 درصد رشد داشته و به 1925 هزار میلیارد ریال رسیده است؛ بدین ترتیب سهم درآمدهای عمومی از کل منابع، 52.5 درصد شده که نسبت به قانون بودجه سال جاری 2.3 واحد درصد بهبود یافته است.
همچنین در لایحه پیشنهادی، سهم درآمدهای مالیاتی از کل منابع بودجه 34.3 درصد است که نسبت به قانون بودجه سال 1396، 0.7 واحد درصد افزایش یافته و به رقم 1258 هزار میلیارد ریال رسیده است؛ این در حالی است که دولت در راستای تقویت تولید، رشد درآمدهای مالیاتی را تنها در سطح 8 درصد نسبت به قانون بودجه سال 1396 منظور کرده است.
استان کردستان در مجلس شورای اسلامی 6 کرسی نمایندگی دارد که حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره دارای 2 کرسی، سقز و بانه یک کرسی، مریوان و سروآباد یک کرسی، بیجار یک کرسی و قروه و دهگلان نیز یک کرسی است.
خبرنگار: وریا کرمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.