به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا، ابراهیم غلامی افزود: طی ماه گذشته در پی گشت و کنترل شبانه روزی ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی بوجاق ، 12 فقره ادوات غیر مجاز صید پرندگان شکاری تحت حفاظت، 337 رشته انواع تور زیر آبی و 157 رشته دام کلکوم مخصوص صید پرندگان کنار آبزی نیز از رودخانه سفید رود و بخشهای علفچر پارک ملی بوجاق کشف ، ضبط و جمع آوری شد.
غلامی گفت : هرگونه صید و شکار در پارک ملی بوجاق اکیدا ممنوع است و ماموران با هوشیاری کامل با متخلفان برخورد خواهند کرد.
جریمه نقدی قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک از پرندگان شکاری شاهین، بالابان، بحری، طرلان و لاچین معادل 600 میلیون ریال تعیین شده است.
قانونگزار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس (3 سال) و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفان در نظر گرفته است.
پارک ملی بوجاق تنها پارک ملی خشکی دریایی کشور در منطقه بندرکیاشهر قرار دارد و مصب رودخانه سفید رود بعنوان یکی از اصلی ترین زیستگاه های ماهیان استخوانی و خاویاری دریای کاسپین ، در قلب این پارک واقع است.
در حال حاضر این پارک میزبان هزاران پرنده مهاجر از انواع مرغابی سانان ، قوها ، پلیکان ، فلامینگو ، غاز ، آنقوت و دیگر پرندگان آبزی ، کنار آبزی و خشکی زی است .
وجود پرندگان شکاری از خانواده شاهین ها که دارای ارزش زیست محیطی بسیار بالایی است باعث ایجاد طمع در شکارچیان و قاچاقچیان می شود که با حضور در منطقه و زنده گیری این پرندگان اقدام به انتقال آنها بصورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند ِ
پارک ملی بوجاق در استان گیلان و در شمال شرقی شهرستان رشت با مساحتی افزون بر سه هزار و 250 هکتار اولین بار سال 1377 با عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت و سال 1381 طی مصوبه‌ای به مجموعه پارک‌های ملی کشور پیوست.
خبرنگار : ابراهیمی**انتشار دهنده: بابایی
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.