به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا ، روسای هیات های ورزشی گیلان در واکنش به سخنان فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر رشت در حمایت از دو باشگاه سپیدرود و داماش گیلان ، خواهان کمک شورا به تمامی هیات های ورزشی شدند.
فرهام زاهد اعلام کرده بود ، در جلسه کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای رشت، 2 میلیارد و 100 میلیون تومان بودجه نقد و غیر نقد جهت حمایت از دو باشگاه سپیدرود و داماش رشت اختصاص یافت.
وی اظهار کرد: اعضای کمیسیون با اختصاص یک میلیارد و 300 میلیون تومان به تیم فوتبال سپیدرود و 800 میلیون تومان به تیم فوتبال داماش در قالب پرداخت کمک ‌هزینه سفر، خدمات لجستیک و غیره موافقت کردند.
با توجه به انتشار این خبر ، محسن خاکزاد، رئیس هیات والیبال استان گیلان گفت: شورای شهر و شهرداری رشت حمایت های بسیار خوبی از ورزش داشته و از اعضای شورای رشت صمیمانه تشکر می کنم اما ورزش فقط فوتبال نیست.
وی اظهار کرد: چرا باید فوتبال تمام بودجه را ببلعد و این در حالی است که اعضای شورا حاضر نیستند خانواده خود را به ورزشگاه ببرند و مگر ورزش رشت فقط در فوتبال خلاصه می شود.
رئیس هیات والیبال استان گیلان با تاکید بر اینکه مدال آسیایی و المپیکی برای رشت در تاریخ ماندگار خواهد شد، بیان کرد: تیم ملی نوجوانان والیبال که قهرمان جهان شده را می توان با یک پنجم این مبلغ با برند رشت در لیگ برتر به گیلان آورد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد بودجه ورزشی شهرداری رشت به فوتبال تخصیص یافته و به احتمال زیاد 20 درصد بودجه نیز تحقق نخواهد یافت تا فقط 10 درصد از بودجه برای 45 هیات ورزشی دیگر باقی بماند.
خاکزاد اضافه کرد: کاراته، تکواندو، کشتی، والیبال، بوکس، وزنه برداری، شمشیربازی، اسنوکر، شطرنج، کونگ فو ، قایقرانی و بسیاری از رشته های دیگر شبانه روزی برای کسب مدال در بازی های آسیایی و المپیک در حال تلاش هستند ولی تمام پول را فوتبال می بلعد که خروجی اخلاقی آن برای جامعه نیز، مطلوب نیست.
رئیس هیات والیبال گیلان ادامه داد: جامعه ورزش گیلان و 45 هیات ورزشی دیگر باید یک صدا از اعضای شورا حمایت کنند تا تسلیم فشارهای فزاینده برای اختصاص چنین مبلغی به فوتبال نشوند.
مجید مهروانی رئیس هیات کونگ فو و هنرهای رزمی استان گیلان گفت: ورزشکاران رشته های ورزشی مختلف چشم انتظار کمک و مساعدت شورای شهر هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به حضور افراد شایسته ، توانمند و ورزش دوست در شورای شهر رشت انتظار می رود که این عزیزان به همه رشته ها به خصوص رشته های مدال آور نگاه ویژه ای داشته و از همه رشته های ورزشی حمایت کنند.
وی با اشاره به کمک دو میلیارد و یکصد میلیونی شورای شهر رشت به دو تیم فوتبال بیان کرد: ما در رشت ورزشکاران بسیار ارزشمندی در رشته های مختلف به خصوص در رشته های رزمی داریم که با حمایت ، کمک و مساعدت می توانند مدال ها و مقام های شایسته ای را در میادین مختلف کسب و باعث سربلندی و افتخار ورزش شهر و استان خود شوند.
وی ادامه داد: این در حالی است که تعدادی از این ورزشکاران در مسابقات بین المللی ، آسیایی و جهانی می توانند افتخار کسب کنند که البته این افتخارات نه تنها به رشت و استان گیلان ، بلکه به ورزش ایران تعلق می گیرد.
رئیس هیات کونگ فو گیلان اضافه کرد: با توجه به این شرایط و مشکلات مالی موجود در هیات ها ، ورزشکاران انتظار به حقی دارند که اعضای محترم شورای شهر نگاه ویژه ای به سایر ورزش ها به غیر از فوتبال هم داشته باشند تا بتوانیم برای استان و کشور خود افتخار کسب کنیم.
وی به پیشرفت کونگ فو نیز طی چندماه اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: در 10 ماهی که عهده دار ریاست این هیات هستم، با کمک همه عزیزان، گیلان از رتبه 28 به رتبه هشتم کشور ارتقاء یافته و ورزشکاران ارزنده ای نیز در تیم های ملی حضور دارند.
وی یادآور شد: علاوه بر آن بانوان نیز رشد بسیار خوبی داشته اند و خوشبختانه در مسابقات کشوری در دو بخش آقایان و بانوان و در ده های سنی مختلف توانسته ایم مقام های قهرمانی و مدال های اررنده ای را برای گیلان به ارمغان بیاوریم .
وی گفت: امیدواریم که اعضای محترم شورای شهر همه موارد موجود ورزشی را زیر ذره بین کارشناسانه قرار داده و چتر حمایتی خود را بر روی همه ورزشکاران شایسته در سایر رشته ها به جز فوتبال هم بگشایند.
رئیس هیات کشتی استان گیلان نیز در واکنش به اظهارات فرهام زاهد عضو شورای شهر رشت در خصوص اختصاص دو میلیارد تومان برای کمک به تیم های سپیدرود و داماش گیلان گفت: ورزش معطوف به فوتبال نیست و باید از دیگر رشته های ورزشی نیز که در مسابقات مختلف موفق به مدال آوری می شود نیز، حمایت کرد.
نقی هدایتی افزود: سال گذشته حدود سه میلیارد تومان توسط شورای شهر رشت به فوتبال گیلان کمک مالی انجام شد و این در حالی است که هیچ کمکی به هیات کشتی نشده و ورزشکاران ما در سال گذشته مقام ها و مدال های ارزشمندی را کسب کردند.
وی ادامه داد: البته وظیفه خود می دانم که از شورای رشت بابت دیدگاه حمایتی آنان از ورزش شهر، سپاسگزاری نمایم اما این دیدگاه حمایتی نباید محدود به دو باشگاه سپیدرود و داماش شود که دارای مالک خصوصی هستند و اگر این رویکرد شورا اصلاح نشود، جامعه ورزشی دیدگاه مثبتی نسبت به عملکرد حمایتی شورا نخواهند داشت.
وی اظهار کرد: شهر رشت از نظر سرانه ورزشی در رتبه پایینی قرار دارد و شورا باید برای تقویت زیرساخت های ورزش شهر برنامه ریزی کند چون هم اینک کلان شهر رشت به عنوان بزرگترین شهر شمال کشور یک خانه کشتی ، خانه تکواندو و غیره ندارد.
رئیس هیات کشتی گیلان اضافه کرد: هیات های ورزشی رشت در شرایط سختی قرار دارند و بدیهی است حل این مشکلات به تنهایی از هیات ها و اداره کل ورزش و جوانان بر نمی آید و دستگاه های دیگر از جمله شهرداری باید به کمک ورزش بیایند و با این وضعیت نباید توقع داشت که ورزش رشت در سطح ملی جایگاه معتبری را کسب کند.
هدایتی تصریح کرد: خیلی مناسب بود که شورا جهت توزیع اعتبارات حمایتی خود از نظر مشورتی هیات های تخصصی ورزش و یا حداقل اداره کل ورزش بهره می گرفت و بدون توجه به نیازهای اساسی ورزش شهر، یک طرفه تصمیم گیری نمی کرد و این انتقادی است که به این تصمیم گیری شورا وارد می دانم.
وی در ادامه گفت: من هم اعتقاد دارم که باید کمک های شورا شامل سپیدرود و داماش شود اما همه ورزش به فوتبال و همه فوتبال به دو باشگاه فوق محدود نمی شود و آیا کشتی، کاراته، والیبال، تکواندو ، بسکتبال و… هیچ حقی از کمک های شورا و شهرداری ندارند و این در حالی است که شهروندان رشتی همه فوتبالیست نیستند و به ورزش های دیگر نیز توجه دارند.
وی افزود: به نظر می رسد شورای شهر رشت در توزیع اعتبارات حمایتی از ورزش این شهر رشت از یک سیاست هدایت شده ای تبعیت می کند و این برداشت می شود هر کسی اگر لابی و نفوذ قوی تری داشته باشد ، از کمک های شورا بیشتر بهره مند خواهد شد.
رئیس هیات کشتی گیلان خاطرنشان کرد: من علاقه ای به جریان سازی رسانه ای برای قطع کمک های شورا به ورزش شهر را ندارم اما این بی عدالتی را هم نمی توان تحمل کرد.
رئیس هیات بوکس استان گیلان نیز در این خصوص گفت: شورای شهر رشت متعلق به همه هیات های ورزشی شهر است و باید در عمل نیز و به خصوص در بخش کمک های مالی اینگونه باشد.
امین قاسمی پور افزود: فوتبال که مورد حمایت بخش خصوصی است که بیننده و طرفدار فراوانی نیز دارد اما چندان قادر به جذب اسپانسر نیستند و با این شرایط ، ورزشی همچون بوکس که نسبت به فوتبال طرفدار کمتری دارد ، با مشکلات بیشتری مواجه است.
وی در ادامه به کمک شورای چهارم نیز اشاره و یادآور شد: شورای چهارم در ماده 16 کمک هایی به رشته مشتزنی انجام داد اما پس از آن، دیگر هیچ اقدامی انجام نشده و کمک دیگری به این رشته تعلق نگرفت.
رئیس هیات بوکس گیلان خواستار تشکیل کارگروه ورزشی در شورای رشت شد و ادامه داد: این کارگروه باید به منظور شناسایی هیات های فعال ورزشی و مدال آور رشت ، برای تقسیم عادلانه بودجه های ورزشی تشکیل شود.
خبرنگار: حسین مجرد**انتشار دهنده: بابایی
7285 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.