حمزه عشوری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اینکه این پرنده بر اثر شدت بارندگی و باد بی حال و بی حرکت بود که توسط یکی از شهروندان نجات یافت، اظهار داشت: یک بهله مرغ حق آسیب دیده که توسط دوستداران محیط زیست تحویل اداره محیط زیست شهرستان صومعه سرا شده بود، پس از طی مراحل تیمار و درمان، در حاشیه منطقه حفاظت شده سیاه کشیم رهاسازی شد.
عشوری اندازه کوچک و گوش های پر را ویژگی مختص این نوع پرنده دانست و افزود: کوچکترین جغد ایران که 20سانتی متر اندازه آن است ، برخلاف سایر جغدها که چند صدا دارند، تک نوایی آواز می خواند که به آن مرغ حق می گویند .
به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست صومعه سرا ، مرغ حق پرنده ای است کوچک از شکارچیان شب که سری بزرگ ، چشمان درشت بطور کلی خاکستری مایل به قهوه ای رنگ دارد و برروی شانه ها وبال هایش خال های سفید رنگ است .
وی افزود : منبع غذای آن، پستانداران کوچک ماهی و پرندگان کوچک بوده و اواخر زمستان شروع به تولید مثل می کند .
عشوری با تقدیر از اقدام این دوستدار محیط زیست تصریح کرد : ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست به عنوان یک رسالت ، نیازمند مشارکت همگانی است .
به گزارش ایرنا ، این پرنده به خاطر هو هو که صدای آن در شب شنیده می شود، مرغ حق نیز خوانده می شود و بسیاری از شاعران هم از صدای این پرنده الهام گرفته اند؛ مهدی اخوان ثالث متخلص به م.امید از شاعران توانای معاصر است که اشعار بسیار زیادی در قالب غزل ، قطعه ، مثنوی و شعر نو دارد.
شعر مرغ حق از اشعار نمادین حماسی بسیار زیبای اوست.
درین همسایه مرغی هست، گویا مرغ حق نامش / نمی‌دانم / و شاید جغد، شاید مرغ کوکو خوان / درین همسایه، نامش هر چه، مرغی هست / که شب را، همچنان ویرانه‌ها را، دوست می‌دارد / و تنها می‌نشیند در سکوت و وحشت ویرانه‌ها تا صبح / و حق حق می‌زند، کوکو سرایان ناله می‌بارد .......
و همچنین رهی معیری گفته است : مرغ حق خواند هر دم - در دل شب ای ماه - کز شب عاشق آه- چشم جهان خفته - عاشق خون گرید-کی داند هر دل کو را-
سوز محبّت نیست -اشک محبّت چیست-گریه ز دل خیزد-بی دل چون گرید؟
شهرستان صومعه سرا در غرب استان گیلان واقع شده و 21 هزار هکتار اراضی ملی و حدود سه هزار هکتار اراضی تالابی دارد و پاسگاه محیط بانی سلکه در پناهگاه حیات وحش سلکه و پاسگاه محیط بانی اسپند در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم و پاسگاه محیط بانی سیاه درویشان در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم از این مناطق حفاظت می کنند .
خبرنگار:فرزاد حسن پور**انتشاردهنده: کبیری
7292/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.