کتاب تاریخ سینمای گیلان نوشته استاد کریم کوچک نژاد است که در آن چنین آمده: آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه 1290 خورشیدی یعنی تقریبا همزمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت تحت نام سینما ایران احداث شد.
سینما ایران تا سال 1345 خورشیدی به کار خود ادامه داد و در این سال تعطیل شد؛ در این دهه در سالن اجتماعات فرهنگ واقع در شمال غرب سبزه‌میدان رشت، هفته‌ای یک‌بار توسط شخصی به نام الوش‌بیک فیلم نمایش داده می‌شد. چندی بعد در سال 1320 ، کریشا مایاک در این محل سینما ایران را تاسیس کرد که بعد به دیده بان تغییر نام یافت و پس از مدتی سینما سهیلا نام گرفت و هم اکنون به سینما سپیدرود مشهور است.
در دهه 1320 سینما سیروس تاسیس شد که در سال 1350 به سینما کوروش تغییر نام یافت و بعد از انقلاب، سینما انقلاب نامیده شد. سینما شرق در دهه 1320 ، سینما خیام در سال 1336، سینما سعدی در سال 1335، سینما آبشار در سال 1339، سینما میرزا کوچک خان در دهه 1340، سینما مولن روژ(فلسطین) در سال 1342 و سینما رادیو سیتی (22 بهمن) در سال 1344 تاسیس شده اند.
اما امروز و در گذر زمان از همه نام ها که در بالا ذکر شد، تنها میرزا کوچک و 22 بهمن باقی است؛ و سینما سیروس که خاطرات کودکی بزرگانی همچون آیدین آغداشلو را به همراه دارد و سینما آبشار که نخستین تماشاخانه تئاتر کشور بوده ، غمین و منجمد در پیاده راه فرهنگی و زیر غبار فراموشی نظاره گر نسل ها هستند.
انوش نصر ماسوله هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور، ساکن رشت است و در ارتباط با سینما آبشار می گوید: پیشینه گیلان در تئاتر و سینما مستند است و کاش سینما آبشار که خاطره مردمان این سرزمین است ، بار دیگر به تماشاخانه زنده شود.
وی تماشاخانه گیلان (سینما آبشار) را میراث فرهنگی مردمان این سرزمین می خواند و می گوید : امیدوارم پیگیری های مسئولان جانبخش تر و برای احیاء این تماشاخانه مثمر باشد و شاهد روزی نباشیم که نه از تاک نشان ماند و از تاک نشان ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان که بارها در مراسم های مختلف وعده احیاء سینماهای بی اکران رشت را داده، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: این سینماها در حوزه بخش خصوصی است و بیشتر مالکان و وارثان آنها ، در خارج از کشور زندگی می کنند.
فیروز فاضلی خاطرنشان کرد: مالکان این سینماها باید پیگیر باشند؛ بنا بود سینما انقلاب با مجوز شهرداری و به شرط تبدیل یک طبقه فرهنگی احیاء شود اما هنوز متاسفانه از سوی مالکان اقدامی نشده است.
وی اظهار کرد: سینما آبشار تماشاخانه قدیمی این شهر است و برای مردم بسیار خاطره انگیر است و به همین منظور، برآورد قیمت شده و نامه ای تدوین شد و برای تامین اعتبار با مرکز صحبت شده است.
فاضلی ادامه داد: یکصد و 10 میلیارد ریال برآورد قیمت شده و طی نامه ای، درخواست تامین اعتبار شده اما متاسفانه هنوز پاسخی دریافت نشده است.
وی با بیان اینکه اهالی تئاتر می بایست پیگیر باشند، گفت: سینما آبشار، بخشی از هویت فرهنگی این شهر است و امیدواریم امکان احیاء آن به تماشاخانه رشت هرچه زودتر فراهم شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اضافه کرد: متاسفانه سینمای لنگرود نیز به همین سرنوشت دچار است و وارثان آن، مایل هستند که سینما را به مرکز تجاری تبدیل کنند که امیدواریم در سایه پیگیری ها و تلاش های مسئولان، این تصمیم تغییر و به نفع مخاطبان سینما دیگر شود.
به گفته فاضلی ، البته با اجرای طرح سلام سینما، همه شهرستان های استان بزودی از اکران فیلم های روز کشور بهره مند می شوند و این طرح کمک می کند که هیچ شهری از اکران فیلم های روز، بی بهره نباشد.
وی افزود: براساس این طرح تجهیزات لازم برای اکران با کیفیت فیلم های روز سینما به شهرستان های فاقد سینما ، منتقل و شرایط اکران فیلم در سه روز از هفته مهیا می شود و در زمان حاضر ، طرح یادشده در پنج شهر گیلان شامل صومعه سرا، لنگرود، آستانه اشرفیه ، تالش و گوراب زرمیخ اجرا شده است.
گیلان دارای 10 سینما با 11 سالن در هفت شهرستان است؛ 22 بهمن، سپیدرود (دارای دو سالن) و میرزاکوچک رشت، دریا آستارا، گلسرخ و قدس هلال احمر بندرانزلی، زیتون رودبار، طلوع فومن، شهر سبز لاهیجان و شادی ماسال سینماهای فعال استان هستند.
می گویند واژه سینما از واژه ای یونانی به معنای جنبش برگرفته شده و امیدواریم سینماهای بی اکران استان، این جادوهای مکرر، غبار تاریخ از رخ برگیرند و در جنبشی نو، نسلی تازه از مخاطبان کهن خویش را میزبان شوند.
بیست و یکم شهریورماه، روز سینما نامگذاری شده است.
گزارش از: ضامن **انتشاردهنده: کبیری
1881/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.