رئیس دانشگاه پیام نور واحد آستارا روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه جشنواره نشریات محلی فرصت خوبی برای معرفی قابلیت های فرهنگی و علمی است، گفت: این جشنواره می تواند در ابعاد اجتماعی، سیاسی برای آستارا تاثیر گذار باشد و از طریق آن می توانیم ظرفیت های مرزی و دیگر قابلیت های آستارا را معرفی کنیم.
علی آصفی افزود: باید این جشنواره به صورت ادواری در سال های آینده نیز برگزار شود تا دانشگاهیان از این فرصت برای ارتباط بیشتر با رسانه ها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: برای تکرار این جشنواره باید تقویم زمانی مشخصی تدوین شود و نشریات محلی باید با هم افزایی به تنویر افکار عمومی کمک کنند.
وی اظهار کرد: بهتر است دانشگاهیان، برخی پایان نامه ها را به موضوع نشریات محلی و نقش آن بر توسعه شهرستان آستارا اختصاص دهند و نهادهای مرتبط نیز پشتیبانی های لازم را اعمال کنند.
رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی آستارا نیز در این رابطه گفت: جشنواره ملی نشریات محلی در این شهرستان، پیوند دانشگاه و مطبوعات محلی را محکم تر خواهد کرد تا با اتکا به ظرفیت ها، کاربردی کردن یافته های پژوهشی و بومی سازی آنها در توسعه آستارا سهیم باشند.
توفان سماپور افزود: خرسندیم که جشنواره ملی مطبوعات محلی استان ها در شهر آستارا به عنوان یکی از شهرهای پیشرو عرصه مطبوعات و جراید محلی استان گیلان، برگزار می شود و درصد بالای با سوادی، تعامل فرهنگی با مردم جمهوری آذربایجان، و تنوع جمعیتی متشکل از تالش، آذری، فارس و گیلک ضرورت برگزاری این رویداد را در آستارا ایجاب می کند.
وی بیان کرد: مطبوعات محلی به دلیل آشنایی بیشتر با موضوعات محلی و ارتباط تنگاتنگ با مردم، نقش تاثیرگذاری در معرفی آداب، رسوم و فرهنگ هر منطقه دارند و شهر آستارا نیز جزو 10 مقصد اصلی گردشگران ایرانی است و نشریات محلی می توانند با تهیه گزارش هایی با حال و هوای محلی و انعکاس آنها، این شهرستان را به گردشگران معرفی کنند.
وی ادامه داد: با گسترش روز به روز دسترسی به اینترنت و افزایش کانال ها و حساب های محلی در شبکه های اجتماعی، نیاز به تولید محتوا های مبتنی بر ظرفیت های محلی و منطقه ای بیش از پیش احساس می شود و محتواهای معاصر باید در قالب فیلم، اینفوگرافی، گزارش تصویری، انیمیشن، صوت و چند رسانه ای معرفی کننده ظرفیت های آستارا و گیلان باشد.
سماپور گفت: از سازمان ها و نهادهای دولتی انتظار می رود با سیاست گذاری مناسب و ارائه مشوق های لازم به حمایت و تقویت نشریات محلی و پایگاه های خبری اینترنتی منطقه اقدام کنند و شرکت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران محلی نیز با سرمایه گذاری در بازار رو به رشد ایده ها و کسب و کارهای نوپا، از آنها حمایت کنند.
او بیان کرد: آستارا شایستگی میزبانی این رویداد رسانه ای ملی را دارد و باید دست اندرکاران آن از این فرصت برای برند سازی این شهرستان به نحو احسن استفاده کنند.
حدود هفت هزار دانشجو در دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی، سما و غیر انتفاعی شهریار در شهرستان آستارا تحصیل می کنند.
*نقش افرینی نشریات محلی در رفع مشکلات
داریوش ملک زاده مدیر مسئول ماهنامه یاشام نیز در این رابطه بیان کرد: نشریات محلی با وجود چالش های فراوان نقش عمده ای در جهت دهی برنامه ریزی ها به حل مشکلات منطقه ایفا می کنند.
وی با اشاره به اینکه مفهوم رسانه نسبت به دوره های قبل تغییر یافته است، افزود: با توجه به افزایش شبکه های مجازی، کار مطبوعات محلی پیچیده و دشوار شده است و فعالان این حوزه باید از ظرافت های خاصی به منظور جذب مخاطب استفاده کنند.
وی اضافه کرد: این روزها انتشار نشریه محلی به سادگی 10 سال قبل نیست و رسانه ها در این موقعیت زمانی باید با تمرکز بر مسائل مختلف شهروندان، برای رفع موانع توسعه قلم فرسایی کنند تا با جلب توجه مسئولان محلی، مشکلات حوزه های مختلف برطرف شود.
ملک زاده با بیان اینکه قابلیت های اقتصادی و بازار ساحلی آستارا قدمت فرهنگی این شهرستان را در سایه قرار داده است، اظهار کرد: انتشار 10 نشریه مکتوب در آستارا، این شهرستان را به نسبت جمعیت آن به یکی از شهرستان های پیشرو در عرصه مطبوعات تبدیل کرده است.
وی ادامه داد: همچنان که در حوزه ورزش مسابقات بین المللی در شهرستان آستارا برگزار می شود، در حوزه فرهنگی نیز می توان به برگزاری برنامه های مختلف در ابعاد بین المللی نظیر جشنواره مطبوعات کشورهای حاشیه خزر در این شهرستان اقدام کرد.
جشنواره ملی نشریات محلی استان ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری با حضور 200 مدیرمسئول و سردبیر نشریه محلی از سراسر کشور در آستارا برگزار خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.
گزارش: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.