به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم آستارا به همراه جمعی از شیعیان جمهوری آذربایجان به شوق زیارت امام حسین (ع)، دعای عرفه را بر لب جاری کرده و به راز و نیاز با معبود بی همتا پرداختند.
مردم در این روز برای اوج در بی کران آسمان، لب به اعتراف گشوده و روح معصیت زده را زیر نور عرفات، صفایی دوباره بخشیدند.
سینا هنری از قاریان آستارا در خصوص آئین باشکوه دعای عرفه گفت: در آموزه های دینی شب قدر و روز عرفه، ایام ویژه ای برای دعا وجود دارد و پروردگار به استجابت دعای بندگان در آنها وعده داده است.
وی افزود: عظمت این روز به قدری است که اگر بنده ای در شب قدر توفیق آمرزش نیافت، در روز عرفه این فرصت را می یابد.
محسن میر عیسی پور از جوانان هنرمند آستارا نیز بیان کرد: حضور جوانان، شکوه خاصی به آئین معنوی دعای عرفه بخشیده و این روز، بهترین فرصت دست یابی به شناخت و معرفت حقیقی است.
وی افزود: ادعیه‌ و مناجات‌ الهی به اندازه‌ای مهم است که انسان‌ها باید اوقاتی را به دعا اختصاص دهند و از اجر و ثواب معنوی بهره‌مند شوند.
اسماعیل موسوی مسئول هیات رزمندگان اسلام شهرستان آستارا هم در این آئین با اشاره به اینکه دعا و نیایش، زندگی انسان را در محضر الهی با ارزش جلوه می دهد، بیان کرد: شهدا اهل دعا و نیایش بودند و سنگرهای جبهه‌ها، محل راز و نیاز و عبادت مجاهدان فی سبیل‌الله بود و عرفه، کمیل، توسل و ندبه‌ها را قرائت می‌کردند.
وی تصریح کرد: بر اساس روایات، خدا در روز عرفه به زائران سیدالشهداء، صحرای عرفات، حجاج بیت الله‌الحرام و قرائت‌کنندگان دعای عرفه عنایت خاصی دارد.
سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آستارا نیز در آیین قرائت دعای امام حسین (ع) گفت: روز عرفه، فرصت مبارکی برای خلوت انسان با خداست تا با درک درست حقایق بی کران خلقت و آفرینش، از گمراهی و ذلالت رهایی یابد.
حجت الاسلام ابراهیم حاتمی حضور جمعی از شیعیان جمهوری آذربایجان در آئین دعای عرفه شهرستان آستارا را نشانگر اهمیت این روز خواند و افزود: دعای عرفه، دعای مخصوص حضرت امام حسین (ع) است و بر اثر فشارهای حکومت ظالم و فاسد، آن امام همام مناسک حج را نیمه تمام رها کرد و با حال معنوی و حزن و اندوه این دعای معروف و مهم را قرائت کرد.
وی با تبریک عید سعید قربان به مسلمانان، بیان کرد: ما از عید قربان باید درس غلبه بر نفس را بیاموزیم تا با تزکیه نفس، راه سعادت خود را پیدا کنیم.
دعای عرفه منسوب به امام حسین (ع) و مضمون آن اعتراف به جایگاه خدا و جایگاه انسان در هستی، حمد و سپاس خداوند و طلب آرامش و عافیت از خداوند است و نقل شده امام حسین (ع) این دعا را در روز عرفه و در صحرای عرفات در کنار همراهانش قرائت کرده است.
شهرستان آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.
گزارش: یوسف هدایتی ** انتشاردهنده: کبیری
7105 / 7124/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.