به گزارش خبرنگار ایرنا ، برنامه های فرهنگی و هنری سپاه ناحیه آستارا از اول فصل تابستان، هر هفته 2 یا سه بار شهروندان و گردشگران مشتاق را شب ها در نوار ساحلی این شهرستان گرد هم می آورد و بخش های نشاط آور آن، آنچنان در مذاق تماشاگران خوش می نشیند که علاوه بر شهروندان ، میهمانان و مسافران آستارا نیز ساعت ها قبل از شروع برنامه برای تماشا به انتظار می نشینند.
هنرمندان متعهد با مدیریت واحد فرهنگی سپاه ناحیه آستارا صحنه ای تزئین شده به نمادهای ملی و انقلابی، سرودهای حماسی، موسیقی های شاد دارای پیام های اخلاقی، شعرهای فاخر و نمایش های طنز تاثیرگذار را برای تماشاگران ارائه می دهند و در کنار آنها غرفه صنایع دستی و چادر اقامه نماز نیز برپا شده است.
** شب های آستارا و مدیریت گردشگران آن در نوار ساحلی
به گفته سرهنگ رسول عزیزی فرمانده نیروی انتظامی آستارا، شب های این شهر به اندازه روزهایش شاهد حضور شهروندان و مسافران در خیابانهاست و شمار افرادی که شب ها در معابر عمومی هستند، با تعداد کسانی که روزها به خیابان ها می آیند برابر است.
از این نظر برنامه های فرهنگی، هنری و جنگ شادی که دو یا سه شب در هر هفته، مردم و شهروندان حاضر در نوار ساحلی و خیابان های منتهی به آن را گرد هم می آورد و پیام های فرهنگی و آموزه های دینی را به آنها القا می کند، کاری بسیار ارزشمند و ستودنی است.
** نشاط اجتماعی و آموزه های دینی و تربیتی
برجسته سازی مناسبت هایی نظیر روز عفاف و حجاب و تجلیل از خواهران و بانوان محجبه، گرامیداشت هفته دولت و تقدیر از کارمندان و مدیران نمونه، اهدای جایزه به بهانه های مختلف به خانواده های ایرانی میهمان آستارا در برنامه های فرهنگی و هنری سپاه ناحیه آستارا در نوار ساحلی این شهرستان مشهود است.
سرهنگ جهانبخش آرمان فرمانده سپاه ناحیه آستارا در این خصوص گفت: هر چند سپاه، متولی این برنامه هاست اما سعی شده است رویکرد فرهنگی و هنری آن بیشتر باشد و در تزئین صحنه اجرای برنامه ها نیز از نمادهای ملی، شکل ها و رنگ های شاد و فرحبخش استفاده شده است.
وی افزود: هنرمندان بومی و متعهد آستارا و استان گیلان با هنرنمایی خود، علاوه بر نشاط بخشی به تماشاگران آموزه های اخلاقی و دینی را به آنها ارائه می دهند تا برنامه ها از غنا و بهره وری لازم برخوردار باشد.
** برنامه های فرهنگی و فرصت معرفی استعدادهای هنری
هنر همچون گنجینه به تجلی نیاز دارد و هنرمندان همواره درصدد معرفی آثار و خلاقیت های هنری خود هستند و تلاش می کنند با اجرای بهترین کارها و نمایش زیباترین دستاوردهای خود، تماشاگران را به وجد آوردند و خود را معرفی کنند.
نیما رهایی مسئول گروه هنری طنز با قدردانی از سپاه ناحیه آستارا به خاطر فراهم کردن زمینه هنرنمایی هنرمندان در شب های نوار ساحلی این شهرستان، این برنامه ها را فرصتی برای شکوفایی استعدادهای نو در عرصه فرهنگ و هنر دانست.
وی گفت: جنگ شادی سپاه در طرح سالمسازی سفیر امید آستارا فرصت بالندگی هنرمندان این دیار و شهرهای دیگر استان گیلان را فراهم کرده است و با توجه به سرعت انعکاس رویدادها در فضای مجازی، انتشار تصاویر شب های پرخاطره برنامه های فرهنگی و هنری سپاه آستارا، توجه علاقمندان به سیر و سفر را جلب می کند و هنرمندان این دیار را به مردم هنردوست ایران می شناساند.
** القای حس امنیت، همدلی و وطندوستی
سرپرست خانواده ای که از مشهد مقدس به آستارا آمده بوده اند در حین تماشای برنامه های فرهنگی و هنری سپاه این شهرستان، گفت: نشستن خانواده های ایرانی در کنار هم، القا کننده حس همدلی و همزبانی ایرانیان است و مدیریت و پشتیبانی شایسته سپاه از این فضای فرهنگی، احساس امنیت و اطمینان خاطر بیشتری به مردم می دهد.
سرپرست خانواده دیگری که از کردستان به آستارا آمده بوده اند نیز بیان کرد: سپاه در همه جای کشور در هر کاری که وارد شده، موفق بوده است و محبوبیت خاصی در دل مردم دارد و برگزاری جنگ یا جشنواره های فرهنگی سالم و هدایتگر از این نیروی مخلص در شهرهای گردشگرپذیری نظیر آستارا دور از انتظار نیست.
وی افزود: در حالی که برای استفاده از جنگ های شادی و کنسرت های موسیقی در آستارا و شهرهای دیگر باید بلیت تهیه شود، در ساحل سفیر امید این شهرستان در کنار موج های نغمه خوان خزر، هزاران ایرانی و شاید گردشگر خارجی به صورت رایگان از بهترین برنامه های فرهنگی و هنری استفاده می کنند.
** انگیزش گردشگران برای سفرهای بعدی به آستارا
فرماندار آستارا با اشاره به قرار گرفتن این شهرستان در کانون توجه گردشگران مختلف، گفت: پیشینه تاریخی و فرهنگی آستارا ایجاب می کند برای گردشگران آن، برنامه های فرهنگی و هنری با محتوایی برگزار شود و سپاه ناحیه آستارا با بهره گیری از هنرمندان متعهد و مجرب، برنامه های تاثیرگذار خوبی را در این راستا تدارک دیده است .
یونس رنجکش افزود: تاثیر کمی و کیفی کارهای فرهنگی و هنری در تصمیم دوباره گردشگران برای انتخاب مجدد آستارا به عنوان مقصد سفرهایشان غیرقابل کتمان است و باید به همان اندازه که به تامین زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی آستارا اهمیت می دهیم، به تهیه برنامه های فرهنگی و هنری نیز حساس باشیم و ذائقه گردشگران را برای جلب نظر آنان به خوبی دریابیم.
** رایگان برای تماشاگران؛ هزینه بر برای برگزار کنندگان
ناگفته نماند کار فرهنگی و هنری ارزشمند سپاه ناحیه آستارا در ساحل سفیر امید این شهرستان، هزینه بر است و زمان زیادی برای تدارک آن صرف و نیروی زیادی به کار گرفته شده است و هر چند همه آن برنامه ها برای استفاده مردم آزاد و رایگان است، اما از هزینه هایی که برای تهیه آنها بر دوش عوامل محترم برنامه سنگینی می کند نباید غافل بود.
امید که با تعامل و هم افزایی دستگاه های مرتبط و به خصوص حمایت فرمانداری آستارا، بخش قابل توجهی از هزینه های این برنامه های فرهنگی و هنری تامین شود تا هم خستگی کار از جان عوامل برنامه و برگزارکنندگان آن خارج شود و هم انگیزه کار و تدارک برنامه برای تابستان های بعدی و مناسبت های دیگر باقی بماند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و به لحاظ سفر سالیانه بیش از پنج میلیون مسافر به آن و تردد حدود 800 هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن، یکی از 20 شهر گردشگرپذیر کشور است.
گزارش از عیسی پاشاپور**انتشار دهنده: بابایی
7124 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.