به گزارش خبرنگار ایرنا مهرداد علی غلامی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری مراسم افتتاحیه پروژه بومی سازی بازتوانی توربین بخار در هتل سفید کنار بندرانزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت تولید برق نیروگاه شهید بهشتی لوشان به دلیل فرسودگی دستگاه ها در سال های اخیر به 40 مگاوات محدود شده بود که با استفاده از توان بومی سازی در جهت بازتوانی توربین بخار، موفق به بازگشت آن به میزان تولید 120 مگاوات اسمی آن شدیم .
وی افزود: با توجه به تغییر ساختار وزارت نیرو در بخش تولید ، انتقال و توزیع برق در سال 1394 شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی با هدف مسئولیت ساماندهی فعالیت های تصدی دولت در زمینه تولید نیروی برق حرارتی متصل به شبکه انتقال و توزیع برق کشور ، راهبری شرکت های زیر مجموعه و برنامه ریزی مدیرت و توسعه و بهره برداری از نیروگاه های حرارتی در چارچوب سیاست های وزارت نیرو و تسهیل مشارکت بخش غیردولتی در تولید برق حرارتی را عهده دار شد.
غلامی مجموع ظرفیت نیروگاه های حرارتی گیلان را دو هزار 636 مگاوات اعلام و تصریح کرد: این مقدار ، معادل 4 / 3 درصد از ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور است.
وی با اشاره به عدم امکان خرید قطعات مورد نیاز برای رفع مشکل کاهش تولید برق نیروگاه لوشان و همچنین قدمت دستگاه های موجود و نبود خط تولید یادآور شد : هزینه انجام این پروژه توسط متخصصان خارجی 80 میلیارد ریال عنوان شده بود که این کار با استفاده از متخصصان داخلی و بهره گیری از مهندسی معکوس، با رقم 25 میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسید.
غلامی افزود: در اجرای پروژه دمونتاژ و مونتاژ نیز از پرسنل واحد نیروگاه شهید بهشتی استفاده شد که عدم استفاده از بخش خصوصی به عنوان پیمانکار طی 20 سال اخیر بی سابقه بود.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق نیروگاه شهید بهشتی لوشان ، این نیروگاه را به دلیل وجود ویژگی های منحصر بفرد مستعد توسعه دانست و گفت: وجود خطوط انتقال گاز ، دسترسی آسان به خطوط ریلی و جاده و اتوبان ، استقرار این نیروگاه در بخشی از شبکه انتقال متصل به پنج استان ، کاهش هزینه تولید در نیروگاه با توسعه واحد هایی با بازده بالا ، نزدیکی به نقطه مصرف شهر صنعتی لوشان ، وجود زمین کافی و همچنین ایجاد اقتصاد مقاومتی با انگیزه تولید و اشتغال در منطقه از ویژگی هایی قابل توجه این نیروگاه است.
نیروگاه شهید بهشتی لوشان در کیلومتر 90 جاده قدیم قزوین - رشت ، در سال 1351 به بهره برداری رسید. این نیروگاه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 360 مگاوات است که شامل 2 واحد گازی 60 مگاواتی و 2 واحد بخار 120 مگاواتی در زمینی به مساحت 50 هکتار است.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشاردهنده: کبیری
7471/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.