محمد علی صدیق عربانی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : در این مرحله خسارت تلف شدن یک راس گاو ، 6 گوسفند و یک سگ گله به قیمت کارشناسی به دامداران گیلانی پرداخت شد .
وی یاداور شد : در راستای حمایت از حیات وحش و حفاظت از جانوران در خطر انقراض مانند پلنگ صبح امروز با حضور کارشناسان اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست حواله جبران خسارت حمله پلنگ به دامداران گیلانی تحویل داده شد .
عربانی خاطرنشان کرد : طرح بیمه پلنگ ایرانی با هدف حمایت از حیات وحش و جانوران در خطر انقراض، توسط سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده تا دامداران زیاندیده از حمله پلنگ خسارت خود را دریافت نمایند.
به گفته وی این دومین مرحله پرداخت خسارت پلنگ به دامداران گیلانی در سال جاری است .
پلنگ (نام علمی: Panthera pardus) جانوری از خانواده گربه‌سانان و کوچک‌ترین حیوان در میان سه گربه بزرگ است که شیر و ببر دو عضو دیگر آن هستند.
زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داد و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در جنوب صحرای آفریقاست.
اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدوده زندگی آن در فهرست گونه‌های در مرز تهدید به انقراض قرار داده‌است اما با همه این احوال جمعیت پلنگ‌ها از دیگر گونه‌های خویشاوند خود یعنی شیر، ببر و جگوار بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.
پلنگ در مقایسه با دیگر گربه‌سانان پاهایی کوتاه، بدنی کشیده و جمجمه‌ای بزرگ دارد. موفقیت بالای این گونه در حیات وحش تا حدی به قابلیت‌های شکارگری فرصت‌ طلبانه‌اش، انطباق‌پذیری‌اش با زیستگاه‌های مختلف، امکان دویدن با سرعت ۵۸ کیلومتر در ساعت، توانایی بی‌نظیرش در بالارفتن از درخت حتی در حالی که لاشه بزرگی را با خود حمل می‌کند و همچنین توانایی شناخته‌شده‌اش در حرکت پنهانی مربوط می‌شود.
پلنگ تقریباً از هر حیوانی که بتواند شکار کند، تغذیه می‌کند و زیستگاه مطلوب او نیز از جنگل‌های بارانی تا نواحی بیابانی متغیر است.
خبرنگار : نصراله ابراهیمی ** انتشار دهنده : بابایی
6070 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.