به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در این نشست با اشاره به اینکه گیلان نیازمند 120 هزار شغل پایدار است، افزود: طرح ملی تولید پوشاک در مناطق روستایی بصورت پایلوت برای پنج استان گیلان ، همدان، چهار محال و بختیاری، اردبیل و کرمانشاه با داشتن ظرفیت تولید پوشاک اجرا می شود .
علی یزدانی با یادآوری اینکه گیلان نخستین استانی است که طرح یاد شده در آن اجرا می شود، گفت: با اجرای این طرح برای 21 هزار و 500 نفر بین سال های 96 تا 97 اشتغال ایجاد می شود.
وی گفت: در هر یک از این استان ها ، پنج کارگاه روستایی و یک شرکت استانی را تشکیل می دهیم.
وی مجموع سرمایه گذاری برای اجرای این طرح را یک هزار و 500 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: یک هزار و 350 میلیارد ریال از طریق تسهیلات و مابقی آورده سرمایه گذاران است.
وی با اشاره به اهمیت صنعت پوشاک در درآمدزایی و اشتغال کشور گفت: صنعت پوشاک با 423 میلیارد دلار صادرات در سال 2013 بیش از 55 درصد صادرات صنایع نساجی و پوشاک بوده است.
یزدانی تعداد واحدهای تولیدی در حوزه صنعت را یک هزار و 500 واحد و در حوزه صنفی 20 هزار واحد ذکر و تصریح کرد: در مجموع 310 هزار تن پوشاک تولیدی صنعتی و صنفی کشور است.
وی میزان برآورد مصرف پوشاک کشور را 490 هزار تن عنوان و اضافه کرد: ارزش بازار مصرف پوشاک کشور بالغ بر 11 میلیارد دلار است و واردات کشور در زمینه پوشاک در سال 2015 بالغ بر یک میلیارد دلار بوده که براساس آمار گمرک، بیش از 14 میلیون دلار بیشتر ثبت نشده است.
یزدانی گفت: مجموع پوشاک قاچاق بالغ بر 2 میلیارد دلار براورد می شود و به همین دلیل بحث پوشاک در قالب اقتصاد مقاومتی، از سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

** پیش بینی اختصاص 200 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح رونق تولید
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست، از پیش بینی اختصاص 200 هزار میلیارد ریال برای طرح رونق تولید در کشور خبر داد .
رضا رحمانی بیان داشت: همچنین امسال سرفصل جدیدی را باز کرده ایم که در همین راستا، یکصد هزار میلیارد ریال برای نوسازی و بازسازی صنایع پیش بینی شده است.
وی با یادآوری اینکه سال گذشته بنا بود برای هفت هزار و 500 واحد تولیدی ، 165 هزار میلیارد ریال اعتیار اختصاص یابد، گفت: در پایان کار، برای افزون بر 25 هزار و 500 واحد تولیدی ، بیش از 170 هزار میلیارد ریال منابع مالی تزریق شد.
رحمانی یکی از برنامه های جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کشور را پایش و ارزیابی واحدهای تولیدی عنوان و خاطرنشان کرد: تسهیلات رونق تولید نقش موثری از جمله در تثبیت اشتغال موجود ، ایجاد اشتغال جدید ، افزایش تولید و صادرات غیرنفتی داشته است.
وی با اشاره به رویکرد اقتصاد مقاومتی و اشتغال گفت: 44 پروژه عملیاتی در بخش صنعت، معدن و تجارت برای اقتصاد مقاومتی داریم که یکی از آنها ، اجرای طرح رونق تولید است.
رحمانی همچنین از برنامه ریزی برای ایجاد 450 هزار شغل در بخش صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: 50 هزار مورد از اشتغالی که ایجاد می شود ، بدلیل رونق تولید و نوسازی است .
وی با اشاره به اینکه بخشی از اشتغال با راه اندازی واحدهای جدید در کشور ایجاد می شود، گفت: امسال شش هزار و 500 واحد جدید با بالای پیشرفت فیزیکی 60 درصد راه اندازی می کنیم.
به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، 11 هزار و 500 واحد تولیدی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد در کشور وجود دارد .
وی تعداد واحدهای راه اندازی شده با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد را در سال گذشته پنج هزار و 400 عنوان کرد.
رحمانی با بیان اینکه بحث اشتغال دغدغه جدی است، گفت: وزارت صنعت نیز دغدغه جدی در این امر دارد از این رو غیر از 450 هزار شغل پیش بینی شده، 400 هزار شغل نیز بصورت دو پروژه موقتی و ضربتی داریم.
یزدانی افزود: 200 هزار شغل برای جوانان فارغ التحصیل لیسانس به بالا و 200 هزار برای فارغ التحصیلان کارورزی در نظر گرفته شده است.
نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان امروز (شنبه) با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، جمعی از مدیران سازمان‌ها و بانک‌های کشوری و معاونان وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رشت برگزار شد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: کبیری
7296/2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.